Teraz jest niedziela, 24 wrz 2017, 19:36


Wątpliwe przypadki

W tym wątku zamieszczamy raporty o tornadach, które wystąpiły w Polsce. Gdy nie jesteśmy pewni autentyczności wystąpienia zjawiska, wpisujemy raport jako przypuszczenie - więcej informacji w regulaminie zamieszczania odpowiednich raportów.
Regulamin działu Prosimy podawać nazwy tematów w dziale w następujący sposób:
[Tornado / Trąba wodna / Przypuszczenie / Status=?] - data zjawiska - nazwa miejscowości (gminy, powiatu) z podaniem po ukośniku nazwy województwa (dopuszczalne są skróty nazw województw).
Przykłady:
[Przypuszczenie] - 15.08.2008 - gm. Kampinos / mazowieckie

[Tornado] - 20.07.2007 - gm. Kłomnice / śląskie
.

Wszelakie świadome raportowanie nieprawdziwych informacji będzie odpowiednio nagradzane.

Więcej informacji na temat nazw wątków w przyklejonych tematach umieszczonych w tym dziale.
  • Autor
  • Wiadomość
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 700
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Wątpliwe przypadki

Postpiątek, 6 maja 2016, 02:41

Nie byłem pewien gdzie to wrzucić, więc tworzę temat w ogólnym dziale.

Jak wspominałem, naszło mnie na próby weryfikacji raportów o trąbach powietrznych z ESWD, szczególnie z pierwszych lat dwutysięcznych w których raportów jest wyjątkowo dużo. Około 1/3 raportów jest nieweryfikowalna, źródłem są strony internetowe które już nie istnieją, niemniej w części przypadków raporty można obalić lub poprawić na podstawie źródeł.

2004

*24 listopada - Kołobrzeg, Darłówko, Słupsk, Kobylnica

W tym przypadku cztery raporty dotyczą szkód odnotowanych podczas sztormu na morzu, za źródło podając Głos Pomorza bez konkretów. Na szczęście gazeta z tego roku została zdigitalizowana i jest dostępna w Bałtyckiej Bibliotece Cyfrowej, dzięki czemu łatwo jest zweryfikować raporty. Wygląda na to, że był to wyjątkowo silny sztorm, z mocnym wiatrem. W Kobylnicy wiatr zerwał kawał dachu wielkości 50 metrów (pewnie kwadratowych bo chodziło o dom jednorodzinny), w Darłówku cofka w kanale niemal zalała dużą część miejscowości, w Słupsku zerwany został dach delikatesów, w Kołobrzegu stwierdzono różne zniszczenia. We wszystkich tych przypadkach przyczyną był huraganowy wiatr a nie żadna trąba, dlatego te cztery raporty nadają się do skasowania.
Głos Pomorza 26.11.2004 s.18 BBN http://bibliotekacyfrowa.eu/dlibra/publ ... 9732&tab=3

* 20 sierpnia - Huciska, Pilzno

W tym przypadku raporty dotyczyły nawałnic z silnym wiatrem. W prawdzie w pewnym artykule na ten temat mieszkanka Hucisk porównywała zjawisko do trąby, ale było to tylko porównanie "to było jak trąba powietrzna". Z dalszej relacji wynika że wiatr wiał 15 minut i widać było białą ścianę deszczu, co wskazuje na burzę z wiatrem szkwałowym lub downburst. Nie inaczej było w przypadku Pilzna, o którym też jest niepotrzebny raport.
viewtopic.php?f=582&t=2203
viewtopic.php?f=582&t=1912

* 18 sierpnia - Buków

Kolejny przypadek nawałnicy wziętej za coś więcej. Wedle relacji burza z silnym wiatrem trwała kilkanaście minut i wywołała straty na dużym obszarze, najmocniejsze w Bukowcu. Nic nie wskazuje na trąbę.
http://www.pomorska.pl/wiadomosci/swiec ... ,id,t.html

* 18 sierpnia - Zatoka Gdańska

Kolejny przypadek gdy ktoś nazwał wiatr trąbą na zasadzie porównania. Źródłem była grupa dyskusyjna na temat Windsurfingu, gdzie ktoś opisując burzę z silnym wiatrem nad morzem nazwą ją trąbą, inni białym szkwałem a inni odpisywali że to żadna trąba.
https://groups.google.com/forum/#!searc ... P_zD3NzMoJ


* 9 lipca- Białowieża, Truskaw

Tego dnia w kilku miejscach w Polsce pojawiły się silne trąby powietrzne, jedna wywołała szkody w okolicach Puszczy Kampinoskiej, a w Wiktorowie porwała w powietrze pewnego mężczyznę. Inna wywołała duże szkody w Jelonce i Kleszczelach w woj, Podlaskim. Na ESWD pojawia się jednak z tego dnia jeszcze raport z Białowieży. Przejrzałem nieco artykułów na temat tych zdarzeń i nie znalazłem informacji aby trąba pojawiła się również tam. Wprawdzie stwierdzono pewne szkody w lesie w nadleśnictwie Białowieża ale nie podano czy po trąbie. Prawdopodobnie Białowieża pojawia się w artykułach na tej zasadzie, że zniszczone miejscowości leżały na skraju puszczy Białowieskiej.

Drugi niepewny raport z tego dnia jest dość zabawny. Chodzi o raport opisujący trąbę w Truskawiu, z pasem zniszczeń o długości 3,1 km i powierzchnią 5 ha. Źródłem jest znów grupa dyskusyjna, tym razem rowerowa. Forumowicz opisywał że widział w puszczy Kampinowskiej zniszczenia po wspomnianej już trąbie, i podawał namiary jak dotrzeć do tego fragmentu - wyjeżdżasz z Truskawia czarnym szlakiem, jedziesz 3,1 km i skręcasz na zielony szlak... i tam widać kawałek jakieś 5 ha powalonego lasu.

Inaczej mówiąc miejscowość ta nie miała związku ze zdarzeniem i raportowanie trąby w tym miejscu jest błędem.
https://groups.google.com/forum/#!searc ... RBgq9PhdkJ

2006

* 26.06.2006 - Wlasno

W tym przypadku raport lokalizujący trąbę w centralnej części kraju, za źródło podaje dyskusję na forum MuratorDom gdzie forumowicz opisuje jak trąba powietrzna w jego miejscowości powaliła wszystkie drzewa w lasku obok domu, który pozostał nienaruszony. Sęk w tym, że forumowicz pisał, że dom stoi 15 km od Kielc. Okolica, czas i niektóre zniszczenia pasują do już opisanego przypadku trąby w Kurzelowie.
http://forum.muratordom.pl/showthread.p ... -i-dom-%28

* 21.06.2006 - Ziemin

Raport oparty na artykule Twojej Pogody o opisanym w innym raporcie przypadku trąby powietrznej w Pobiedziskach. Artykuł nie wymienia żadnej innej miejscowości, wspomina jedynie o tym, że "tornada to najgwałtowniejsze zjawiska na Ziemi". Prawdopodobnie doszło do błędu przy tłumaczeniu.
http://www.twojapogoda.pl/wiadomosci/93 ... o-poznania

2005

* 28.06 - Trąba powietrzna w Legionowie - ten raport jest zupełnie absurdalny, dowodząc że stosowanie translatora google bez sprawdzenia oryginału nie jest zbyt dobrym pomysłem w szukaniu informacji. Raport podaje że lej trąby był obserwowany, podaję siłę F1 T3 i długość pasa zniszczeń 3 km. A wszystko to oparte na newsie ze strony Polskiego Związku Kajakowego, który takich informacji nie zawiera. W krótkiej notce prasowej trąbą nazwano burzę z silniejszym wiatrem. Przeszła ona nad torem kajakarskim w Łęgnowie pod Bydgoszczą a wiatr spowodował przewrócenie kilku kajaków. Ale wszystko skończyło się dobrze i uczestnicy uznali to za urozmaicenie zawodów Nie dość więc, że wzięto dosłownie użyte przez dziennikarza określenie, ale też pomylono miejsce.
http://www.pzkaj.pl/dane/2009/nowosci/k ... ,2005.html
Offline
Avatar użytkownika

Wojtek_Pilorz

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 324
  • Dołączył(a): środa, 1 cze 2011, 18:41
  • Lokalizacja: Tarnowskie Góry
  • Numer GG: 0

Re: Wątpliwe przypadki

Postpiątek, 6 maja 2016, 13:01

W ramach umowy naszego Stowarzyszenia z ESSL (organem prowadzącym ESWD) to my sprawujemy "opiekę" nad polską częścią tej bazy. Ze względu na to że zajmujemy się tym od 2011 roku i to tylko "po godzinach" nie jesteśmy w stanie raportować wszystkich zdarzeń na bieżąco a zdarzenia sprzed wielu lat poprawiamy tylko przy okazji. Wiemy, że w bazie są przypadki "wątpliwych" raportów, które winny być poprawiane, jednak nasze możliwości czasowe są niestety ograniczone.

Dlatego jesteśmy bardzo wdzięczni za wszelkie informacje (takie jak jak powyższy post), w którym wskazywane są wszelkie nieścisłości w tej bazie. Zachęcamy również do informowania np. za pośrednictwem forum lub naszego fanpejdża o istniejących w bazie błędach a także do samodzielnego raportowania groźnych zjawisk spełniających zdefiniowane przez ESWD kryteria bezpośrednio do bazy ;)

Wymienione wyżej przypadki wadliwych raportów zostaną w najbliższych tygodniach poddane weryfikacji.
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 700
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Re: Wątpliwe przypadki

Postniedziela, 8 maja 2016, 01:06

1997
01.07. Dziewięcierz - ten raport powstał na wskutek wzmianki w artykule o trąbie w Masłomęczu w 2002 roku - dziennikarz stwierdził wtedy, że "pięć lat temu" trąba przetoczyła się przez zachodnią Zamojszczyznę i wywołała wielkie straty. Nie wiem tylko skąd pomysł aby na tej podstawie zaraportować trąbę w konkretnym dniu i konkretnej miejscowości, wraz z danymi o szerokości pasa zniszczeń.
http://roztocze.net/newsroom.php/11400_ ... trem_.html

W rzeczywistości musiało chodzić o wichurę z 23 czerwca 1997 (czyli dokładnie pięć lat wcześniej), wielkość strat i zniszczeń się zgadza. Jedynie to nieszczęsne nazwanie jej trąbą to już dziennikarski nawyk.
viewtopic.php?f=581&t=6452

1996
01.09. Niedźwiedź - tutaj od razu widać że coś jest nie tak. Dwa raporty dotyczą tego samego zdarzenia, różnią się tylko o dzień. Raport z 30 sierpnia jest dobrze umocowany w źródłach, trąbę z tego dnia opisuje parafia, o drugiej następnego dnia nic nie ma. Drugi opiera się na wzmiance z gazety z grudnia, pewnie w ramach podsumowania roku i pewnie jest wynikiem pomyłki dziennikarza. W przypadku drugiego raportu z 30 sierpnia, niepotrzebnie podano jeszcze nazwę "Konina" - w artykule który być źródłem nazwa pojawia się jedynie jako nazwa rzeczki nad którą leży miejsowość.
http://www.parafianiedzwiedz.pl/index.p ... &Itemid=29
Offline
Avatar użytkownika

Wojtek_Pilorz

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 324
  • Dołączył(a): środa, 1 cze 2011, 18:41
  • Lokalizacja: Tarnowskie Góry
  • Numer GG: 0

Re: Wątpliwe przypadki

Postniedziela, 8 maja 2016, 12:57

Dziękujemy za Twoje informacje, w miarę naszych możliwości czasowych poprawiamy wskazane raporty. Poprawki z pewnością przyczynią się do wzrostu wartości naukowej bazy ESWD. Jeśli trafisz na kolejne błędne informacje będziemy wdzięczni za ich wskazanie w niniejszym wątku :)
Offline
Avatar użytkownika

Artur_Surowiecki

SkyPredict

SkyPredict

  • Posty: 4660
  • Dołączył(a): niedziela, 11 lis 2007, 20:24
  • Lokalizacja: Warszawa
  • Numer GG: 0

Re: Wątpliwe przypadki

Postniedziela, 8 maja 2016, 14:55

Na początek warto dodać, że przed 2007 rokiem ESWD zawiera tylko nieliczne raporty z obszaru Polski z pewnymi informacjami. Potem jest coraz lepiej, w latach 2009-2010 praktycznie wszystkie raporty są OK, natomiast prawdopodobnie sporo raportów trzeba by było jeszcze dodać. Od 2011 roku liczba raportów jest bardziej kompletna, jednak cały czas w niewielkich liczbach dochodzą nowe zgłoszenia.

Część opisanych powyżej raportów udało mi się już zmodyfikować i rozbudować. Np. raport z Dziewięcierza został już zastąpiony przez 5 raportów dotyczących występowania silnych porywów wiatru z możliwością występowania trąby powietrznej. Jednak jakby nie patrzeć, w ESWD jest jeszcze wiele raportów z trąb powietrznych na obszarze naszego kraju, które nie miały miejsca (aczkolwiek jakieś groźne zjawisko wystąpiło, na ogół był to silny wiatr). Z niektórymi raportami jest nie lada problem, w internecie na próżno szukać wzmianek o zgłoszonych w nich zjawiskach, natomiast sprawę oczywiście trzeba wyjaśnić. Dobrze, że praktycznie wszystkie raporty mają stopień jakości QC0+ informujący o tym, że są zdarzeniami, których do końca nie udało się potwierdzić. Z uwagi na możliwość zarządzania raportami z obszaru Polski, czujemy się obowiązani do ulepszenia tych danych, przede wszystkim dla dobra nauki i wszystkich korzystających z ESWD. Jest co robić w tym zakresie, stąd czekamy na Twoje kolejne informacje!
Nawałnice, tornada w Polsce dalej zaskakują.
Pozdrawiam, Artur
gg:7648049
e-mail: artur88.toxic(at)gmail.com

http://lowcyburz.pl/author/Artur_Surowiecki/
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 700
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Re: Wątpliwe przypadki

Postśroda, 29 cze 2016, 13:51

2007
* Aleksandrów
Poland (51.27 N, 19.98 E)
20-07-2007 (Friday) 17:00 UTC

Ten raport prawdopodobnie dotyczy tej samej trąby co opisana w raporcie z Reczkowa. Zniszczony las w nadleśnictwie Przedbórz znajduje się na pograniczu gmin, szkody pojawiły się najpierw w gminie Aleksandria (a nie miejscowości Aleksandria) głównie w Skotnikach i Wacławowie, potem zniszczony został las a potem Reczków.
viewtopic.php?f=56&t=172

* Klomnice, Huby, Adamowo
Poland (50.94 N, 19.35 E)
20-07-2007

W przypadku tego raportu niepotrzebnie wymieniono Kłomnice. Zniszczone miejscowości leżały w gminie Kłomnice, toteż media często nie bawiąc się w szczegóły pisały o trąbie w Kłomnicach, tam jednak szkód nie odnotowano.

* Opole Lubelskie
Poland (51.15 N, 21.97 E)
11-05-2007

W tym przypadku chodzi o powalenie cyrku przez silny wiatr. Jeden ze świadków, będący w chwili zdarzenia wewnątrz cyrku, stwierdził że to było jak trąba powietrzna i od tego momentu tak zdarzenie nazywały media. Z drugiej strony inne relacje mówiły o podmuchu na przedzie chmury.
viewtopic.php?f=171&t=185
http://www.rmf24.pl/zdjecie,iId,136834,iAId,4602
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 700
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Re: Wątpliwe przypadki

Postśroda, 26 kwi 2017, 23:28

Przeglądając stare raporty na temat gradu znalazłem dwa raporty na temat tego samego zdarzenia:

Kochelberg, Krossen a.d. Oder, Griesel
Poland (52.06 N, 15.13 E)
14-05-1886 (Friday) 14:17 UTC (+/- 1 hrs.)


based on: information from : an eye-witness report, a report by a weather service, a newspaper report, a report in scientific literature, a report on a website
maximum hail diameter: 8.5 cm
event duration at place of observation: 40 mins.
damage to property: GM
damage to crops and forests: GM
number of people injured: 5
number of people dead: 9
Hail up to fist size, left of 800-1200 m wide damage swath. Large debris cloud Downbursts near tornado swath, with embedded anticyclonic vortices?

report status: event fully verified (QC2)

contact: TorDACH V1.6.00, tordach.org/de, de@tordach.org; W. Köppen, 1886: Bericht über den Orkan vom 14. Mai in Crossen und; Umgebung. Ann. d. Hydrogr. u. Marit. Meteor., 14, 259-276.; A. Wegener, 1917: Wind- und Wasserhosen in Europa, Vieweg, 301 S.; Ergebnisse der Meteorologischen Beobachtungen im Jahre 1886,; Königlich Preußisches Meteorologisches Institut


i

Kochelberg, Krossen a.d. Oder, Griesel
Poland (52.06 N, 15.13 E)
14-05-1886 (Friday) 14:17 UTC (+/- 1 hrs.)


based on: information from : an eye-witness report, a report by a weather service, a newspaper report, a report in scientific literature, a report on a website
maximum hail diameter: 8.5 cm
event duration at place of observation: 40 mins.
damage to property: GM
damage to crops and forests: GM
number of people injured: 5
number of people dead: 9
Hail up to fist size, left of 800-1200 m wide damage swath. Large debris cloud Eyewitness description of the funnel. Anticyclonic tornado?

report status: event fully verified (QC2)

contact: TorDACH V1.6.00, tordach.org/de, de@tordach.org; W. Köppen, 1886: Bericht über den Orkan vom 14. Mai in Crossen und; Umgebung. Ann. d. Hydrogr. u. Marit. Meteor., 14, 259-276.; A. Wegener, 1917: Wind- und Wasserhosen in Europa, Vieweg, 301 S.; Ergebnisse der Meteorologischen Beobachtungen im Jahre 1886,; Königlich Preußisches Meteorologisches Institut; www.wetter-zentrale.com/cgi-bin/wetterc ... .pl?read=8 38&jump1=topic&jump2=4 [e-mail]


Oba w pełni zweryfikowane. Wygląda to tak jakby dodający zmienił zdanie co do opisu i dodał raport jeszcze raz. Oba są problematyczne, chodzi tu oczywiście o trąbę powietrzną w Krośnie nad Odrą o której jest raport, tymczasem w raportach opisano to tak, jakby wszystkie te zniszczenia i ofiary wywołał grad. Z czegoś by tu trzeba zrezygnować.

Podobna sytuacja pojawia się w raportach o gradobiciu w 1848, mamy dwa raporty z Wodzisława Śląskiego, jeden z datą 19 czerwca a drugi z informacją że nie wiadomo kiedy, oraz jeden z Jedłownika z zaznaczeniem że nie wiadomo kiedy gradobicie się pojawiło, tymczasem z pewnością chodziło też o 19 czerwca, tak jak w pozostałych przypadkach:
http://www.parafiajedlownik.katowice.op ... gradobicie
Offline
Avatar użytkownika

Wojtek_Pilorz

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 324
  • Dołączył(a): środa, 1 cze 2011, 18:41
  • Lokalizacja: Tarnowskie Góry
  • Numer GG: 0

Re: Wątpliwe przypadki

Postczwartek, 27 kwi 2017, 07:51

Dzięki, że zająłeś się sprawą i zwróciłeś na to uwagę. Jak będziemy mieć chwilę to usuniemy te błędy.
Obawiam się, że wśród starszych raportów takich błędów może być sporo.
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 700
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Re: Wątpliwe przypadki

Postsobota, 2 wrz 2017, 02:06

Dodawałem dziś trochę raportów o starych przypadkach. Przeglądając czy przypadkiem o danym nie ma już wpisu zwróciłem uwagę na zgłoszenie:
Niegłowicka
Niegłowicka, Jaslo Podkarpackie
Polska (49.72 N, 21.46 E)
28-06-1938 (Wtorek) 10:00 UTC (+/- 12 h)

Od razu skojarzyłem to ze wzmianką którą kiedyś znalazłem, ale zdziwiło mnie to iż w raporcie podano tyle dokładnych danych o trąbie, bo z tego co pamiętałem na stronie internetowej szkoły było o tym tylko jedno zdanie. Z opisu wynikało jednak, że zniszczenia zostały ocenione po fotografii uszkodzonego budynku.
Zajrzałem więc na stronę zespołu szkół, i faktycznie, tak jak pamiętałem, była tam tylko nieweryfikowalna wzmianka:
28 czerwca 1938 roku trąba powietrzna zerwała dach i poniosła go 100 metrów w pola.

Zdjęcie zniszczonego budynku odpowiadające opisowi z raportu też było:
http://www.zssjaslo.szkolnastrona.pl/p,2,historia
tylko że podpisane "budynek szkoły zniszczony przez Niemców". Jest to zatem zdjęcie zniszczeń wojennych a nie skutków domniemanej trąby powietrznej. Obstawiam za przyczynę nieporozumienie w trakcie automatycznego tłumaczenia tekstu, na język nomen-omen niemiecki. Do skasowania nadaje się więc szacowana siła F3 (raczej F1 bo informacja o zerwanym dachu jest jedyną podaną) i długość pasa zniszczeń 5 km która nie wiem skąd się wzięła, zaś nazwa miejscowości z "Niegłowicka" (bo to tylko nazwa ulicy przy której stoi szkoła) na Jasło

Powrót do Tornada

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość