Teraz jest czwartek, 18 paź 2018, 09:18


Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

Artur_Surowiecki

SkyPredict

SkyPredict

  • Posty: 4724
  • Dołączył(a): niedziela, 11 lis 2007, 20:24
  • Lokalizacja: Warszawa
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postczwartek, 20 gru 2007, 21:45

W internecie bardzo dużo pisze o gigantycznej trąbie powietrznej, która wystąpiła koło Lublina w dniu 20.07.1931. Wir miał burzyć półmetrowej grubości mury i unosić w powietrze naładowane ciężkimi towarami wagony. Wszyscy o tym mówią, jednak nie mogę znaleźć jakiegoś zdjęcia (toż to wtedy był już taki wynalazek jak fotografia). Oczywiście nie wątpię w tornado, bo rzeczywiście było, tylko przydałoby się na potwierdzenie siły coś jeszcze. Jeśli ktoś się natknął na zdjęcia szkód po tej trąbie to proszę odpisać (wraz z umieszczeniem linku zdjęcia).

A według szacunkowych wyliczeń naukowców wiatry panujące w tornadzie koło Lublina osiągały prędkość aż 522km/h ( w co też wątpię). Uważam, że prędkość w wirze oscylowała koło 400km/h.

Tak silne tornado oznacza, że tego dnia nad Polską mieliśmy wyjątkowo sprzyjające warunki do powstania silnej burzy. Na pewno na południowym wschodzie Polski było ok. 30 - 34 stopni, gdy na północnym - zachodzie zaledwie 20. Musiał też występować silny jet - podobny do tego, jaki mieliśmy 11 maja 2007 roku.

Po 20 lipca 1931 tornado o podobnej sile miało przejść też 9 lat później w rejonie Ełku. Nic mi jednak na ten temat więcej nie wiadomo.

Pozdrawiam,
Arcus88
Nawałnice, tornada w Polsce dalej zaskakują.
Pozdrawiam, Artur
e-mail: artur88.toxic(at)gmail.com
http://lowcyburz.pl/author/Artur_Surowiecki/
Offline

krzychu999

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 38
  • Dołączył(a): niedziela, 30 mar 2008, 10:32
  • Lokalizacja: Zawiercie

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postniedziela, 30 mar 2008, 11:24

Spotkałem się w internecie z opiniami, jakoby tornado z 1931r w okolicy Lublina było jedynym na świecie przypadkiem odnotowanego F6.
Cóż, to chyba lekko przesadzona teza, choć na pewno nie jest to niemożliwe.
Offline
Avatar użytkownika

Doppler

Dokumentalista

Dokumentalista

  • Posty: 240
  • Dołączył(a): sobota, 17 maja 2008, 13:12
  • Lokalizacja: Na pln-wsch od W-wy

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postsobota, 7 cze 2008, 16:36

Jak do tej pory nie ma zadnych dostępnych zdjęc "lubelskiego" tornado lub tez zniszczeń jakiech dokonało.
Wiecej nie wiadomo jacy nauklowcy,experci ocenili siłe tornada. Wszystko przypomina matrioszke tylko trudno znaleźc te ostatnią, gddzie powinny być te rzekome badania siły tornado oraz zdjecia na podstawie ktorych je oceniono.

Mateusz_R

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postsobota, 7 cze 2008, 17:00

Trąba powietrzna pod Lublinem jest bardzo niewyjaśniona i podejrzewam że informacje o niej są błędne. Wszystkie informacje w internecie pochodzą ze strony IMGW a tam czytamy co napisała Pani prof. Halina Lorenc:
Prędkość wiatru trąby powietrznej, która wystąpiła 20 lipca 1931 r. w okolicy Lublina wahała się według wyliczeń naukowców od 110 do 145 m/s (co równa się ciśnieniu dynamicznemu 765 - 1314 kg/m2). Wiatr zniszczył wówczas budynki o murach 50 cm grubości, przewrócił stojące na szynach kolejowych załadowane wagony towarowe, powyginał konstrukcje żelazne;

Niesety raport sam w sobie sprzeczny.
Wiatr miał osiągać 110 145m/s co równa się T9/T11
Jednak skutki zniszczeń odpowiadają T7 max T8, T9 nie ma mowy bo składy kolejowe były przewrócone a nie porozrzucane na dużą odległość. Tak więc świadczy to o wietrze 87-107m/s.
Z czego to wynika. Otóż ówcześni naukowcy nie mieli do czynienie z takimi silnymi wiatrami, przynajmnjmniej szerzej zaczeli je badać w Polsce od tego przypadku. Ale nie było wtedy jeszcze ani skali Fujity ani Torro które powstały w latach 70-tych. Więc błąd mógłbyć duży.
Offline
Avatar użytkownika

Bartek

Dokumentalista

Dokumentalista

  • Posty: 555
  • Dołączył(a): sobota, 5 kwi 2008, 17:06
  • Lokalizacja: Krosno (podkarpackie)
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postsobota, 7 cze 2008, 17:29

Ja znalazłem taki opis tego tornada:

"20 lipca 1931 r. w okolicach Lublina.
Tego dnia pojawił się tam ciemny, wirujący z olbrzymią szybkością lej, który przemieszczał się z południowego zachodu na północny wschód, niszcząc wszystko na swojej drodze.
Lubelskie tornado przetoczyło się przez obszar o długości 20 kilometrów. Ponieważ były to tereny podmiejskie, poczynione przez nie zniszczenia nie były w sumie specjalnie duże, ale skutki tego zjawiska były wymowne. Na swej drodze tornado wyrywało wielkie drzewa z korzeniami, zrzuciło z torów załadowane wagony towarowe, powyginało konstrukcje stalowe i zmiotło z powierzchni ziemi budynki o murach półmetrowej grubości. "

Jakiś opis tego tornada prawdopodobnie można znaleźć w następującej literaturze:
Gumiński R., 1936, Trąba powietrzna pod Lublinem w dniu 20 lipca 1931r., Wiadomości Meteorologiczne i Hydrologiczne 16, 7-9
Offline
Avatar użytkownika

Doppler

Dokumentalista

Dokumentalista

  • Posty: 240
  • Dołączył(a): sobota, 17 maja 2008, 13:12
  • Lokalizacja: Na pln-wsch od W-wy

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 cze 2008, 15:23

Mateusz_R napisał(a):Trąba powietrzna pod Lublinem jest bardzo niewyjaśniona i podejrzewam że informacje o niej są błędne. Wszystkie informacje w internecie pochodzą ze strony IMGW a tam czytamy co napisała Pani prof. Halina Lorenc:
Prędkość wiatru trąby powietrznej, która wystąpiła 20 lipca 1931 r. w okolicy Lublina wahała się według wyliczeń naukowców od 110 do 145 m/s (co równa się ciśnieniu dynamicznemu 765 - 1314 kg/m2). Wiatr zniszczył wówczas budynki o murach 50 cm grubości, przewrócił stojące na szynach kolejowych załadowane wagony towarowe, powyginał konstrukcje żelazne;

Niesety raport sam w sobie sprzeczny.
Wiatr miał osiągać 110 145m/s co równa się T9/T11
Jednak skutki zniszczeń odpowiadają T7 max T8, T9 nie ma mowy bo składy kolejowe były przewrócone a nie porozrzucane na dużą odległość. Tak więc świadczy to o wietrze 87-107m/s.
Z czego to wynika. Otóż ówcześni naukowcy nie mieli do czynienie z takimi silnymi wiatrami, przynajmnjmniej szerzej zaczeli je badać w Polsce od tego przypadku. Ale nie było wtedy jeszcze ani skali Fujity ani Torro które powstały w latach 70-tych. Więc błąd mógłbyć duży.

Mateusz podstawowa kwestia "naukowców"- jacy naukowcy z jakiej uczelni w jakich latach na podstawie czego wyliczyli to wszystko? Pani prof. Lorenc tylko cytuje owych naukowcow nic wiecej. Gdyby bylo wiadomo ze z uniwersytetu w Lublinie jakiejs Politechniki zawsze mozna było by podrażyc dowiedziec sie a tak to ktoś gdzieś kiedyś w oparciu o nie wiadomo co wyliczył i koniec. Mury tak 50cm ale z czego zrobione z cegły dziurawki czy moze z pelnej cegły czerwonej? Jaka zaprawa spoiwo laczące? Wagony zaladowane pierzem, weglem, drewnem, a moze powietrzem? Konstrukcje zelazne czego stacji przeladunkowej a moze słupy stalowe lub maszty? Ocena tego tornado jest czysto intuicyjna na podstawie tych danych jeden powie T8 drugi T9 bo nie ma zadnych namacalnych dowodów na podstawie ktorych można dokonac oceny. Choćby kwestia wagonów kolejowych - w 20 leciu miedzy wojennym zakupiono za granica 15,5 tys wagonów towarowych,produkowano wagony towarowe w kraju- te krajowe dziela sie na 3 rodzaje 20 tonowe węglarki, 15 tonowe platformy i wagony kryte. http://www.magazynfakty.pl/a171-histori ... lskich.htm Natomiast trudno ustalic jakie były te zagraniczne. Przyjmujac ze polskie byly na nich wzorowane -pytanie brzmi ktore z tych wagonów byly wowczas na stacji bo pomiedzy masa pierwszego a ostatniego jest powazna róznica. Warto zwrocic owage ze trzeba uwzglednic mase ładunku i samego wagonu, niestety nie udalo mi sie rozwikłac zagadki czego dotyczy te 20 i 15 ton, czy jest to masa calkowita czy masa ładunku. Aktualnie sa wagony towarowe ktore maja ladownosc nawet 106 ton.
http://www.ekk-wagon.pl/?strona=Wagon_627Z_Sggmrs
Oczywiscie jest to inny typ wagonu i inne czasy ale to pokazuje ze te wagony z 1931 mogly ważyc nawet 40ton czyli tu pojawia sie pytanie do ekspertów od zniszczeń jakiej siły trzeba by przeniesc wagon 20 tonowy jaki 40 tonowy a jakiej 10 tonowy na okreslona odległosc. Niestety tego nie wiemy. Kwestia konstrukcji stalowych w metalurgii to cala epoka -stopy, metody utwardzania stali itd.
Ostatnio edytowano poniedziałek, 9 cze 2008, 15:26 przez Doppler, łącznie edytowano 2 razy
Offline
Avatar użytkownika

Doppler

Dokumentalista

Dokumentalista

  • Posty: 240
  • Dołączył(a): sobota, 17 maja 2008, 13:12
  • Lokalizacja: Na pln-wsch od W-wy

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 cze 2008, 15:24

Bartek napisał(a):Ja znalazłem taki opis tego tornada:

"20 lipca 1931 r. w okolicach Lublina.
Tego dnia pojawił się tam ciemny, wirujący z olbrzymią szybkością lej, który przemieszczał się z południowego zachodu na północny wschód, niszcząc wszystko na swojej drodze.
Lubelskie tornado przetoczyło się przez obszar o długości 20 kilometrów. Ponieważ były to tereny podmiejskie, poczynione przez nie zniszczenia nie były w sumie specjalnie duże, ale skutki tego zjawiska były wymowne. Na swej drodze tornado wyrywało wielkie drzewa z korzeniami, zrzuciło z torów załadowane wagony towarowe, powyginało konstrukcje stalowe i zmiotło z powierzchni ziemi budynki o murach półmetrowej grubości. "

Jakiś opis tego tornada prawdopodobnie można znaleźć w następującej literaturze:
Gumiński R., 1936, Trąba powietrzna pod Lublinem w dniu 20 lipca 1931r., Wiadomości Meteorologiczne i Hydrologiczne 16, 7-9

Podejrzewam ze pełniejsze dane -tzn. jakies foto mozna znalezc w archiwum -na pewno jakas gazeta pisala o tym a przy duzej dozie szczescia moze nawet zrobiono zdjecia.
Offline
Avatar użytkownika

LukySL

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 227
  • Dołączył(a): sobota, 1 mar 2008, 18:08
  • Lokalizacja: Ruda Śląska/Katowice
  • Numer GG: 15876769

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 cze 2008, 17:53

20 lipca 1931 w okolicach Lublina trąba powietrzna zniszczyła budynki o kilkudziesięciocentymetrowych murach, a nawet wywracała załadowane wagony towarowe. Ówcześni naukowcy oszacowali jej prędkość na 110-145 m/s.


Ówcześni, więc najprawdopodobniej Ci którzy mieli całą dokumentację
Dawid

Mateusz_R

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 cze 2008, 17:57

LukySL napisał(a):
20 lipca 1931 w okolicach Lublina trąba powietrzna zniszczyła budynki o kilkudziesięciocentymetrowych murach, a nawet wywracała załadowane wagony towarowe. Ówcześni naukowcy oszacowali jej prędkość na 110-145 m/s.


Ówcześni, więc najprawdopodobniej Ci którzy mieli całą dokumentację

Ale co z tego ze ówcześni naukowcy mieli całą dokumentację skoro wtedy nie było skali prędkosci wiatru na podstawie siły zniszczeń. Teraz ta skala istnieje i konieczna jest weryfikacja tego raportu, w którym na pewno są błędy.
Offline
Avatar użytkownika

Doppler

Dokumentalista

Dokumentalista

  • Posty: 240
  • Dołączył(a): sobota, 17 maja 2008, 13:12
  • Lokalizacja: Na pln-wsch od W-wy

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postwtorek, 10 cze 2008, 11:31

LukySL napisał(a):Ówcześni, więc najprawdopodobniej Ci którzy mieli całą dokumentację

Czyli jacy? Od 1919 istniała Państwowa Służba Hydrologiczna przekształcona w tym samym roku w Państwowy Instytut Meteorologiczny. Ciekawe czy to on badał te wydarzenia czy komisja z magistratu Lubliona? Jesli on to jakie miała do tego instrumenty i jaką dokumentacje sporządzono? Nie operuj takimi ogolnikami ktore nic nie wnosza i sa tak trywialne. Mateusz słusznie zauważył ze wowczas nie było skali F (jest od 1971) ani skali T (jest od 1972)i dzis w oparciu o cala dostepna wiedze trzeba ten przypadek zweryfikowac.
Offline
Avatar użytkownika

Szymon Walczakiewicz

SkyPredict

SkyPredict

  • Posty: 1322
  • Dołączył(a): wtorek, 2 wrz 2008, 15:00
  • Lokalizacja: Szczecin, Zachodniopomorskie
  • Pseudonim: Equator
  • Numer GG: 666327

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postczwartek, 4 wrz 2008, 23:33

Oto co znalazlem w internecie na ten temat:
http://20lecie.blogspot.com/2008/09/trb ... linie.html
Pozdrawiam
Szymon


Obrazek

e-mail: szymon.com@wp.pl
Skype: szymi7
Offline

marinho1983

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 32
  • Dołączył(a): niedziela, 17 sie 2008, 21:19
  • Lokalizacja: Krzeszowice (zachodnia małopolska)
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postpiątek, 5 wrz 2008, 00:04

Eguator uprzedziłeś mnie :D


Artur_Surowiecki napisał(a): Wir miał burzyć półmetrowej grubości mury i unosić w powietrze naładowane ciężkimi towarami wagony.


krzychu999 napisał(a):Spotkałem się w internecie z opiniami, jakoby tornado z 1931r w okolicy Lublina było jedynym na świecie przypadkiem odnotowanego F6.
Cóż, to chyba lekko przesadzona teza, choć na pewno nie jest to niemożliwe.


Jak widać na zdjęciach zamieszczonych w sierpniowym Światowidzie z 1931 roku owe potężne wagony to raczej drewniane skrzynie na kołach. :)
Nie były one porywane lecz przewróciły się za sprawą naporu wiatru gdyż były połączone i tworzyły razem sporą powierzchnię oporu dla wiatru.

Zniszczone mury to ruiny zawalonego kilkudziesięciometrowego komina w młynie.
Na zdjęciach widać zniszczone dachy, lecz ściany pięter nie są w większości uszkodzone.

Nie można być w gorącej wodzie kąpanym ,trzeba obiektywizmu jak słusznie zauważył Dallas kilka postów wyżej...

W internecie jest wiele przydatnych informacji ,ale jest tam również wiele bzdur.
Nie mniej jednak skany ze Światowida rzucą na pewno nowe światło na dyskusję...

Parę rzeczy trzeba zweryfikować i na spokojnie podejść do sprawy - obiektywnie przeanalizować i jeżeli jest możliwość zdobyć kolejne cenne i prawdziwe informacje.

http://groups.google.pl/group/pl.misc.m ... bd11e6c9fc - autor skanów założył watek dotyczący tego tornada
Offline
Avatar użytkownika

Bartek

Dokumentalista

Dokumentalista

  • Posty: 555
  • Dołączył(a): sobota, 5 kwi 2008, 17:06
  • Lokalizacja: Krosno (podkarpackie)
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postpiątek, 5 wrz 2008, 00:43

Ja znalazłem natomiast skany dziennika "Ziemia Lubelska" z 1931r.
Niestety nie ma na nich zdjęć zniszczeń, ale za to jest więcej niż w "Światowidzie" opisów samego zjawiska, podsumowanie szkód oraz ciekawy komentarz meteorologa, który próbował wyjaśnić przyczynę wystąpienia zjawiska.

W komentarzu meteorologa czytamy:
Wczorajszy układ barometryczny był bardzo charakterystyczny - nawałnicowy. Od Skandynawii, aż het na południowo-zachód od Karpat ciągnęła sie dość płytka i wąska zatoka niżowa.
Po stronie wschodniej zatoki, np we wschodniej Polsce mieliśmy temperaturę sięgającą 30 stopni, podczas gdy po stronie zachodniej w Niemczech temperatura nie przekraczala 10-12 stopni. A więc różnica temperatur 18-20 stopni.
Jasnem jest, że przy mieszaniu się tych prądów (początkowo powietrze chłodne idzie dołem, później następuje gwałtowne starcie i elektryzacja powietrza, wyładowania, burze, cyklony) musiały nastąpić bardzo gwałtowne zaburzenia.



A tutaj te skany dziennika "Ziemia Lubelska":

http://tnn.pl/uploaded/teksty_skany/200806021714390.nr195_s.1.jpg


http://tnn.pl/uploaded/teksty_skany/200806021716180.nr196_s.1.jpg
Offline

marinho1983

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 32
  • Dołączył(a): niedziela, 17 sie 2008, 21:19
  • Lokalizacja: Krzeszowice (zachodnia małopolska)
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postpiątek, 5 wrz 2008, 01:03

Bartek napisał(a):Ja znalazłem natomiast skany dziennika "Ziemia Lubelska" z 1931r.


Rzeczywiście jest tutaj sporo ciekawych informacji i opisów.
Burza przechodziła przez wielkopolskę między 16 a 17,a w Lublinie była po 19...

"olbrzymi, czarny wir, który poruszał się w powietrzu" - opis jednoznacznie wskazuje na trąbę powietrzną

Narodził się mit o legendarnym F5 z Lublina, ale zniszczenia o których mowa w tym artykule jak i zdjęcia ze Światowida temperują siłę tego tornada...
Offline

Michał_Lisiak

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 988
  • Dołączył(a): czwartek, 15 maja 2008, 10:44
  • Lokalizacja: Inowrocław
  • Pseudonim: Mikelis
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postpiątek, 5 wrz 2008, 10:57

marinho1983 napisał(a):Narodził się mit o legendarnym F5 z Lublina, ale zniszczenia o których mowa w tym artykule jak i zdjęcia ze Światowida temperują siłę tego tornada...


...do siły tornada F3, może słabego F4, ale w tym ocenianiu trzeba wykazac się ostrożnością.
Nawiasem mówiąc, to mogło byc coś bardzo podobnego do tornada z Opolszczyzny z dnia 15.08. Tak sadzę po przeczytaniu tego artykułu.
Jednakże dane, które posiadamy są wciąż dosyc niekompletne.
Pozdrawiam, Michał.
Adres email: mikelis5@wp.pl; michal.lisiak@op.pl
Offline

Rafał_L

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 289
  • Dołączył(a): niedziela, 20 kwi 2008, 21:32
  • Lokalizacja: Koziegłowy k/Poznania (wielkopolskie)
  • Pseudonim: Raflis
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postpiątek, 5 wrz 2008, 13:47

Po obejrzeniu fotek zniszczeń zamieszczonych w Światowidzie, uważam, że trąba powietrzna mogła osiągnąć co najwyżej siłę F2/T5 lub F3/T6. Na pewno nie było to tornado o sile F6 :) . Po dłuższej analizie może się okazać, że trąba z dnia 15 sierpnia 2008 r. była potężniejsza od tej.
Pozdrawiam,
Rafał
email: rlisiak4@wp.pl
Offline
Avatar użytkownika

Doppler

Dokumentalista

Dokumentalista

  • Posty: 240
  • Dołączył(a): sobota, 17 maja 2008, 13:12
  • Lokalizacja: Na pln-wsch od W-wy

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postwtorek, 9 wrz 2008, 14:24

Po obejrzeniu zdjęć oraz przeczytaniu relacji należy wykluczyć F-5 . Okazało sie ze nie było zadnego przewracania wagnów wypełnionych niewiadomo czym, okazało sie bowiem ze ładunkiem głownym były konie. Warto zwrocić uwage ze wagony zostały ledwie zepchniete z torów. Do tego na lewo od nich widac inne wagony stojace normalnie. Byc moze jednak jest to skład który przyjechał po tornadzie. Z drugiej strony czy przy F-5 zostały by tory?Trudno jednak dokładnie oszacowac szkody- tytułowa fota pokazujaca rumowisko własciwie nie wiadomo co przedstawia. Jesli to był komin z cegieł to nie jest to nic nadzwyczajnego ze przewalił sie przy tornadzie np. F-2. Skad w opisach współczesnych wzięły sie półmetrowe ściany bliżej nieokręślonych budynków które miały zostać zniszcozne? Zerwane dachy które widzimy na nastepnym zdjęciu rownież niewiele mowia- budynki mniejsze maja calkowicie zerwane dachy te wieksze tylko ich czesci. Trudno wyrokowac czy było to F-2/ F-3 czy moze slabe F-4 - 3 fotki to za mało. Zwłaszcza ze ówczesna prasa tak samo jak dzisiejsza wyolbrzymiala wydarzenia. Mozemy chyba jednak zapomnieć o micie F-5 w Lublinie. Jak widac dalej jednak w to brniemy http://cportal.guycarp.com/portal/extra ... storms.pdf
Offline
Avatar użytkownika

Bartek

Dokumentalista

Dokumentalista

  • Posty: 555
  • Dołączył(a): sobota, 5 kwi 2008, 17:06
  • Lokalizacja: Krosno (podkarpackie)
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postwtorek, 9 wrz 2008, 16:19

Dallas napisał(a):Po obejrzeniu zdjęć oraz przeczytaniu relacji należy wykluczyć F-5 . Okazało sie ze nie było zadnego przewracania wagnów wypełnionych niewiadomo czym, okazało sie bowiem ze ładunkiem głownym były konie. Warto zwrocić uwage ze wagony zostały ledwie zepchniete z torów. Do tego na lewo od nich widac inne wagony stojace normalnie.



W internecie można znaleźć zdjęcia bliskich spotkań tornado-pociąg

Tutaj zdjęcie z Lublina, 20.07.1931
Obrazek


a tutaj z Windsor, Colorado, 22.05.2008, według różnych źródeł tornado oceniono jako F2 lub F3 (źródło; http://www.msnbc.com)
Obrazek


a tu zdjęcie z Clay County, Minnesota, 27.05.1931, tornado oceniono jako F3
Obrazek
Według opisu na stronie http://www.islandnet.com/~see/weather/h ... trains.htm powyższe tornado F3 z Minnesoty zrzuciło z torów pięć 70-tonowych wagonów pasażerskich, a na torach pozostały tylko ważąca 136 ton lokomotywa i ważąca 94 tony węglarka.

Widać więc, że gdyby oceniać siłę lubelskiego tornada przez pryzmat pociągu, to F3 byłoby maksimum. O F5 na pewno nie ma mowy, i F4 też jest wątpliwe. Zgadzam się więc z tym co napisał Dallas.
Offline

marinho1983

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 32
  • Dołączył(a): niedziela, 17 sie 2008, 21:19
  • Lokalizacja: Krzeszowice (zachodnia małopolska)
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postwtorek, 9 wrz 2008, 22:49

Dallas napisał: "Zwłaszcza ze ówczesna prasa tak samo jak dzisiejsza wyolbrzymiała wydarzenia."

Zjawisko trąby powietrznej nie było wtedy tak powszechnie znane jak dziś więc tym bardziej było to zaskoczenie dla ówczesnego społeczeństwa. Stąd mogą być te duże wyolbrzymienia...
Offline
Avatar użytkownika

Doppler

Dokumentalista

Dokumentalista

  • Posty: 240
  • Dołączył(a): sobota, 17 maja 2008, 13:12
  • Lokalizacja: Na pln-wsch od W-wy

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postsobota, 13 wrz 2008, 23:17

Nie tylko o to chodzi- jeśli przejrzysz sobie gazety z tamtego okresu to sam się przekonasz - prasa brukowa nie wzięła sie z nikąd. Gazety w dużej mierze utrzymywały sie nie z reklam, czy z datków sponsorów a ze sprzedaży więc tytuł musiał być chwytliwy a co za tym idzie również tekst. Zjawisko trąby powietrznej owszem nie było znane ale co najlepiej się sprzedaje do dziś? Katastrofa, opis wydarzeń najlepiej sensacyjny i mrożący krew w żyłach itd.
Offline

ma-kin

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 25
  • Dołączył(a): czwartek, 27 lis 2008, 17:44
  • Lokalizacja: Żywiecczyzna
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 1 gru 2008, 21:23

Można by zacząć się spokojnie zastanawiać teraz nad tym czy to tornado siłą sięgało chociaż F4, według mnie mogło to być silne F3 jak w kłomnicach, pamiętajcie że to było 77 lat temu i technika tworzenia budynków jak i technika kolejowa były znacznie gorsze niż teraz
Tornado, moja pasja... straszna lecz piękna... od 08.07.1999 gdy pierwsze takie przeżyłem...
Offline
Avatar użytkownika

Janek_Jakóbczak

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 595
  • Dołączył(a): poniedziałek, 8 gru 2008, 16:58
  • Lokalizacja: Bystrzyca (pow. kraśnicki, woj. lubelskie)
  • Pseudonim: Jankes
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 8 gru 2008, 20:27

Mieszkam koło Lublina i też dużo czytałem o tym tornadzie. Większość zapisów wskazuje na to, że było to tornado o sile F3-F5. Nawet w jakiejś gazecie pojawił się artykuł o tym zjawisku. Rozmawiałem z dziadkiem, ale nic o tym nie słyszał. :x Spróbuje się coś więcej o tym dowiedzieć. Jak tylko czegoś się dowiem, dam znać.

369-522 km/h - przewidywana prędkość wiatru <Dane z portalu Twoja Pogoda>


Pozdrawiam.
Obrazek
Tel: 726-897-875
E-mail: janek_jakobczak@wp.pl
Mój kanał na YouTube: http://www.youtube.com/user/JanekBST
Offline
Avatar użytkownika

Janek_Jakóbczak

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 595
  • Dołączył(a): poniedziałek, 8 gru 2008, 16:58
  • Lokalizacja: Bystrzyca (pow. kraśnicki, woj. lubelskie)
  • Pseudonim: Jankes
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postwtorek, 9 gru 2008, 18:33

Znalazłem stare gazety z tamtego okresu i 1 wzmiankę o tym, że były przewracane wagony kolejowe oraz został powalony komin gazowni lubelskiej. Niestety nie ma nic o skali tego tornada, ale napewno było to coś koło F3-F4. Znalazłem też ogłoszenie: (Pomoc dla ofiar "huraganu") wtedy jeszcze chyba nie wiedzieli, że to tornado.
Obrazek
Tel: 726-897-875
E-mail: janek_jakobczak@wp.pl
Mój kanał na YouTube: http://www.youtube.com/user/JanekBST
Offline
Avatar użytkownika

Adam DEC

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 76
  • Dołączył(a): sobota, 20 cze 2009, 17:19
  • Lokalizacja: Jugów k.Nowa Ruda
  • Pseudonim: Decyk
  • Numer GG: 7449279

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postsobota, 11 lip 2009, 08:37

http://www.klimat.geo.uj.edu.pl/tematyczne/rekordyklimatyczne/polska.htm


Tu 3 od dołu jest napisane najsilniejsza trąba powietrzna
NIe zapomnijcie jednak, że każdy wagon może mieć inną wagę!
Czy EF3/T6 Może podnieść Wagon 2-osiowy który może ważyć do 40t?
Przypuśćmy, że jest 30 wagonów 40*30=1200t :)
Ale do tego opór wiatru na 1 wagon wynosi Przykładowo wysokość 7m długość 15 czyli wychodzi nam
7*15*30=3150m2 oporu na wszystkie wagony :)
Czyli jest bardzo prawdopodobne, że możne przewrócić wszystkie wagony?
dolnośląskie < Nowa Ruda < Jugów
Offline
Avatar użytkownika

Karol Szyszko

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 516
  • Dołączył(a): niedziela, 26 kwi 2009, 09:45
  • Lokalizacja: Czartajew( 4 km od Siemiatycz[Podlasie])
  • Pseudonim: SzychaK
  • Numer GG: 18761774

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postpiątek, 17 lip 2009, 21:27

Moja babcia która mieszkała w Kransymstawie odpowiadała mi kiedyś że w Lublinie w 1931 zeszła trąba powietrzna. Wiadomości się dosyć szybko rozchodziły. I wielu starszych ludzi z tamtych rejonów mi o tym mówiło.
Trofea
Burze- 30
Funnel Cloud- 1
Shelf Cloud- 4
Wall Cloud- 2
Dust Devil- 1

-
E-mail:
karolf1fan@gmail.com
-
Powodzenia w sezonie!
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 710
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postpiątek, 15 sty 2010, 19:46

Znalazłem jeszcze trochę informacji na ten temat, ktoś poskanował stare gazety:
http://tnn.pl/uploaded/teksty_skany/200 ... 95_s.1.jpg
http://tnn.pl/uploaded/teksty_skany/200 ... 96_s.1.jpg
z patrz.pl
http://patrz.pl/zdjecia/huragan-lublin-1931
http://patrz.pl/zdjecia/huragan-lublin-1931-1
http://patrz.pl/zdjecia/huragan-lublin-1931-2
http://patrz.pl/zdjecia/huragan-lublin-1931-3

Do tego artykuł pokazujący jak wyglądałoby przejście takiego tornada dziś:
http://trumnapolityczna.salon24.pl/1438 ... d-lublinem
i dołączone skany gazet:
http://i49.tinypic.com/2zxrons.jpg
http://i48.tinypic.com/2zxs8t2.jpg

Dla przejrzystości, mapa Lublina z 1919:
http://www.bg.umcs.lublin.pl/nowa/mapy/mapa23.jpg powinna być jeszcze jakaś z 1931 ale nie znalazłem w internecie

W sumie, zatem zniszczenia były ogromne, jeśli do tych dwóch dorożkarzy i jednej innej osoby oraz doliczyć te trzy pracownice na folwarku Graffa (dziś osiedle Tatary) to tornado zabiło 6 osób, o ile ktoś nie zmarł potem w szpitalu.
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 710
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postniedziela, 24 lip 2011, 12:55

Ponieważ mijała 80 rocznica zdarzenia wzmożyłem działalność blogową, wygrzebałem wszystko co się da, i upichciłem dwa artykuły.

Najpierw zająłem się siłą, i nie znalazłem nic co by wskazywało na siłę większą niż F3, choć to oczywiście tylko moje amatorskie oceny. Chciałem się jeszcze konsultować, ale padł wam serwer.
Przewrócone wagony

Jak to było z tymi "załadowanymi wagonami towarowymi"?
Jak opisuje "Głos Lubelski" z 22 lipca 1931 już na kilometr od miasta objawiła się siła lubelskiego "orkanu". Miał on wywrócić dwadzieścia wagonów towarowych stojących na bocznicy. Pustych.

Co prawda wspomina się, że niektóre zostały postawione kilka metrów od toru, ale puste wagony w typie bydlęcych, a więc ze ściankami z desek jak wskazują zdjęcia zamieszczone na pewnym blogu , to coś całkiem innego niż "załadowane wagony".
Zresztą wagony z ładunkiem też były. Wedle "Ziemi Lubelskiej" z 22 lipca 1931 roku, trąba przewróciła na dworcu kolejowym kilkanaście wagonów pustych, i dwa przewożące konie wyścigowe przygotowywane do wyścigów na torze we Wrotkowie. W wagonach był też dżokej, ciężko ranny wskutek tego. Poranione konie trzeba było dobić.
Przewrócenie i najwyżej na kilka metrów uniesienie pustych wagonów to zniszczenia odpowiadające tornadu F3, tak jak na powyższym zdjęciu z maja 1931, kiedy do w stanie Minnesota trąba o tej sile wywróciła wagony pociągu Empire Builder, raniąc 117 pasażerów i zabijając jednego
Zniszczone budynki:
Ówczesna prasa dosyć szczegółowo opisuje zniszczenia budynków. Całkowicie zmiecione miały być stodoły na przedmieściach i domy drewniane, również tartak na rogu Zamojskiej i Piłsudskiego. Z domów na osiedlu robotniczym Bronowice zerwane dachy. Z Rzeźni miejskiej, cukrowni i fabryk zerwane blaszane dachy. W niektórych miejscach, jak opisują reporterzy, miało dochodzić do uszkodzenia murów i wybijania w nich dziur. Kominy fabryczne zostały przewrócone.
Wszystkie te zniszczenia mieszczą się w zakresie od słabego F3 do być może słabego F4, choć nie znalazłem zdjęć przedstawiających te najciężej uszkodzone budynki.

Inne uszkodzenia:
Wiadomo, że tornado unosiło ludzi. Pewien policjant przeleciał w ten sposób kilkanaście metrów. Inną kobietę wiatr wrzucił do wzburzonej rzeki; na placu Bychawskim kilka osób zostało rzuconych o ściany kamienic. Autobus miejski został uniesiony i roztrzaskany o ścianę domu. Zerwane dachy były przenoszone nawet pól kilometra od pierwotnego budynku, choć natknąłem się na informację, że blachę z dachu rzeźni znaleziono w lasku pod Wólką - wsią kilka kilometrów za miastem.
Co do autobusu, nie wiem jakiej konstrukcji był to pojazd, lecz podejrzewam, że rozmiarami i wagą być mogł zbliżony do współczesnych. Znanych jest wiele przypadków uniesienia autobusów, głównie autobusów szkolnych. Na przykład w 1992 roku F3 tornado uniosło szkolny autobus w Pasquotank County, raniąc 21 uczniów.[4] Do uniesienia człowieka wystarczy F2

http://curioza.blogspot.com/2011/07/f6-w-lublinie.html

Natomiast drugi artykuł wysłałem do Dziennika Wschodniego, i został tam przyjęty i przedrukowany w piątkowym magazynie. Okazało się, że nikt w redakcji nie wiedział, że nadchodzi rocznica takiego zdarzenia i nikt nie planował o nim napisać. Jest pseudoreportażem opisującym przebieg zdarzeń. Na potrzeby artykułu odnalazłem i skopiowałem więcej nie znanych zdjęć zniszczeń po trąbie. Fragment:
Poniedziałek 20 lipca 1931 roku był dniem bardzo upalnym. Słupki rtęci wskazywały ponad 30 stopni w cieniu. Dlatego gdy wieczorem, około godziny 19 na zachodzie pojawiły się pierwsze oznaki nadciągającego deszczu, wielu zapewne lublinian cieszyło się na myśl o zmianie pogody.
W tym czasie rolnicy z Motycza obserwują dwie ciemne chmury, które nadchodząc od strony Warszawy zderzają się ze sobą, tworząc kłębiącą się, wirującą chmurę. Chmura ta zbliża się do miasta, zaś mieszkańcy Zemborzyc i Wrotkowa obserwują, jak wśród ciemnych od nawalnego deszczu smug pojawia się czarny słup wirujący z niebywałą prędkością, wyrywający drzewa, niszczący stodoły i mknący w kierunku pierwszych zabudowań miejskich.
http://curioza.blogspot.com/2011/07/tra ... linie.html

Ps. wybaczcie że się tu tak promuję ale po pierwsze to dobre miejsce a po drugie sądzę że coś jednak wnoszę w tą sprawę
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 710
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postwtorek, 18 paź 2011, 14:28

To tak jeszcze w ramach uzupełnienia: wygląda na to, że mieliśmy do czynienia z dwoma lejami. Drugi pojawił się na południe od głównego leja i to on prawdopodobnie wywołał zniszczenia w Zemborzycach, w liście do przyjaciela opisuje go poeta Józef Czechowicz:
Ok. godz. 7 wieczorem horyzont od połowy pokrył się czarnym kłębem chmur, równocześnie spadł ulewny deszcz w śródmieściu. Od strony Czechówki dał się zauważyć słup ciemny mający przy ziemi kształt leja. Posuwał się szybko w stronę południową. W chwili, gdy znalazł się na przestrzeni łąk nadbystrzyckich i połączył z takim samym słupem czerwonym z płd. zachodu, powstała trąba powietrzna wysoka na kilkadziesiąt metrów.[


Długość ścieżki zniszczeń (tornado path) wyniosła maksymalnie 10 kilometrów.

Tego samego dnia inny "Orkan" zniszczył kilka domów i 45 morgów lasu w leśnictwie Rozkopaczew, ale trudno po tylu latach stwierdzić coś więcej.
http://curioza.blogspot.com/2011/07/nie ... ublin.html
Offline
Avatar użytkownika

Magdalena Izdebska

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 256
  • Dołączył(a): niedziela, 22 lis 2009, 19:00
  • Lokalizacja: Chojnów
  • Pseudonim: Pasjonatka
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postniedziela, 24 cze 2012, 11:30

W/w wymienione tornado miało tragiczne skutki, ogrom zniszczeń przerastał wyobrażenia ludzi, którzy mieszkali w tamtych czasach...... Zero systemu ostrzegania przed zjawiskami tego typu sprawił, że ludzie nie byli przygotowani na przejście tak ogromnego "potwora". Poniżej zamieszczam artykuł (nie pierwszy zresztą :)) wraz ze zdjęciami zrobionymi po przejściu tego pięknego a zarazem niszczycielskiego kolosa.


http://losyziemi.pl/ciekawostki-dzis-mi ... j-369-kmh/


Pozdrawiam serdecznie :)
adres e-mail: cytri229(at)wp.pl, tel. 669595396
BURZE w 2012r.: 13
Shel cloud: 7
Funnel cloud: 1
Mammatus: 9
Tornado: 0
Grad: 0
Downburst: 3


"Dzieciństwo jest królestwem, w którym nikt nie umiera"
Offline

Pawlo123

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 355
  • Dołączył(a): poniedziałek, 19 lip 2010, 18:16
  • Lokalizacja: Stalowa Wola (Podkarpackie)
  • Pseudonim: Maniak XD
  • Numer GG: 44528484

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postczwartek, 5 lip 2012, 14:43

Jeśli miałbym oceniać to tornado to nie dałbym mu więcej niż F3/T6.Budownictwo wtedy nie było takie trwałe jak mamy dzisiaj, w dodatku zniszczenia jakie tam są..no właśnie jakie są ? ;) , jak po niektórych tornadach o sile F2/T5 na naszych polskich domach :D. W sumie można byłoby mu nawet dać i taką skalę.

Oczywiście nie wykluczajmy tego, że gdzieś rzeczywiście były zniszczone całkiem domy z bardzo grubymi murami i tam tornado mogło mieć siłę F4-F5, bo pamiętajmy, że wiatr w tornadzie nie ma stałej prędkości i jest dość zmienny ;) .

Ale mimo wszystko myślę, że tornado z Opolskiego z 15.08.2008 było potężniejsze, oczywiście jeśli kłamstwem jest to info o niszczeniu grubych murów :twisted: .
Offline
Avatar użytkownika

Magdalena Izdebska

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 256
  • Dołączył(a): niedziela, 22 lis 2009, 19:00
  • Lokalizacja: Chojnów
  • Pseudonim: Pasjonatka
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 11:04

Tornado, które przeszło wtedy koło Lublina praktycznie zrównało wioskę z ziemią, a co do domostw to ceglane budynki raczej nie należą do nietrwałych, niektóre z nich są solidniejsze niż nowoczesne budowle, a poza tym przypadkiem tego tornada zajmowali się naukowcy i nie chcesz chyba negować ich badań? ;)

Pozdrawiam.
adres e-mail: cytri229(at)wp.pl, tel. 669595396
BURZE w 2012r.: 13
Shel cloud: 7
Funnel cloud: 1
Mammatus: 9
Tornado: 0
Grad: 0
Downburst: 3


"Dzieciństwo jest królestwem, w którym nikt nie umiera"
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 710
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 12:34

Na dobrą sprawę nie wiadomo jaka była metodyka obliczeń siły dynamicznej wiatru. Gdybym był w Warszawie na dłużej to poszedłbym do biblioteki IMGW i poszukał u nich oryginalnej pracy Gumińskiego z 1936 roku opisującej ten przypadek, to może dowiedzielibyśmy się czegoś więcej na ten temat. W każdym razie jak to już podsumowywałem na blogu, ani wagony nie latały, ani domów murowanych nie burzyło do fundamentów, a te opisywane przez ówczesne gazety "zburzone mury" były tylko uszkodzone (bardzo zabawnie wyglądało zdjęcie młyna z przewróconym kominem i zerwanym dachem, podpisane "zburzony młyn"). Jedynie w jednym miejscu znalazłem małe zdjęcie grubszego muru rozwalonego do parteru ale trudno było wywnioskować, czy to mur domu czy stodoły. W każdym razie nie dało się znaleźć strat nawet na F5, a im wyszła siła wiatru sięgająca F6.
Jedynym co wpłynęło na tak dużą skalę zniszczeń było to, że trąba przeszła przez środek miasta - choć i tak trzymała się pasa łąk nad bystrzycą, omijając stare miasto.
Offline
Avatar użytkownika

Magdalena Izdebska

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 256
  • Dołączył(a): niedziela, 22 lis 2009, 19:00
  • Lokalizacja: Chojnów
  • Pseudonim: Pasjonatka
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 12:48

Zerknij do mojego wcześniejszego posta, jest tam link ze zdjęciami, więc one mówią same za siebie :).
adres e-mail: cytri229(at)wp.pl, tel. 669595396
BURZE w 2012r.: 13
Shel cloud: 7
Funnel cloud: 1
Mammatus: 9
Tornado: 0
Grad: 0
Downburst: 3


"Dzieciństwo jest królestwem, w którym nikt nie umiera"
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 710
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 13:02

Znam te zdjęcia, to właśnie o nich mówiłem - są kawałki rozwalonych murów, ale nie wiadomo czy to był dom czy stodoła, jest rzeźnia z zerwanym dachem, podpisana jako "zrujnowana". Przedstawiana dorożka to ta gdzie zginął Bergman. Stało się to niedaleko wapniarni gdzie zawalił się komin, jeśli się przyjrzeć gruz to nie cegły lecz kamienie, a zdjęcie zrobiono gdy już je zgarniano w stosy.
Offline
Avatar użytkownika

Magdalena Izdebska

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 256
  • Dołączył(a): niedziela, 22 lis 2009, 19:00
  • Lokalizacja: Chojnów
  • Pseudonim: Pasjonatka
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 13:12

Jedna z najsilniejszych trąb jaka była kiedykolwiek zaobserwowana zdarzyła się w Lublinie 20 lipca 1931 roku . Miała siłę F5/6 (w skali Fujity) - i to właśnie polskie tornado dzierży prym na liście najsilniejszych, chociaż amerykanie uznają że najsilniejszym tornadem było to z Oklahoma City z 1999 roku. Jednak wg naukowców prędkość wiatru w lubelskim "potworze" wynosiła 522 km/h i była wyższa o 11 km/h od tego z Ameryki.


Jak widać są różne opinie na ten temat. ;)

Źródło: http://www.milkowice.info/index.php?nam ... me=Printer
adres e-mail: cytri229(at)wp.pl, tel. 669595396
BURZE w 2012r.: 13
Shel cloud: 7
Funnel cloud: 1
Mammatus: 9
Tornado: 0
Grad: 0
Downburst: 3


"Dzieciństwo jest królestwem, w którym nikt nie umiera"
Offline

Pawlo123

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 355
  • Dołączył(a): poniedziałek, 19 lip 2010, 18:16
  • Lokalizacja: Stalowa Wola (Podkarpackie)
  • Pseudonim: Maniak XD
  • Numer GG: 44528484

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 13:32

Tak, chcę negować ich badania. Nie ma zdjęć nie ma F5, gdzie jest niby ta całkiem zrównana z ziemią wioska? Jak dla mnie to przesada :). Zresztą wtedy nie było nawet opracowanej skali Fujity, więc o czym my tu mówimy?... Wiedza naukowców na temat zniszczeń pozostawionych po tornadach była znikoma nawet w USA, a co dopiero u nas :lol:.
Offline
Avatar użytkownika

Magdalena Izdebska

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 256
  • Dołączył(a): niedziela, 22 lis 2009, 19:00
  • Lokalizacja: Chojnów
  • Pseudonim: Pasjonatka
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 13:37

Może gdybyś trochę więcej poczytał na ten temat, to znalazłbyś informacje, że naukowcy badali ten przypadek po latach, po zgromadzonej dokumentacji, zdjęciach oraz opiniach ludzi. :)

A co do negowania badań naukowców, hmmm to żeby to robić to samemu trzeba być naukowcem... ;)
adres e-mail: cytri229(at)wp.pl, tel. 669595396
BURZE w 2012r.: 13
Shel cloud: 7
Funnel cloud: 1
Mammatus: 9
Tornado: 0
Grad: 0
Downburst: 3


"Dzieciństwo jest królestwem, w którym nikt nie umiera"
Offline

zaciekawiony

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 710
  • Dołączył(a): środa, 3 cze 2009, 17:06
  • Lokalizacja: Nadkrznański gród
  • Ostrzeżenia: 1
  • Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 13:43

Nie zupełnie - pierwszy badacz z ówczesnej instytucji pogodowej przyjechał na miejsce w sierpniu. Podawane rekordowe wartości pochodzą z pracy Gumińskiego z 1936 roku, IMGW tylko go cytuje dodając przypis. Na dobrą sprawę znam tylko jeden przypadek trąby dokładnie zbadany w naszych czasach - trąbę w Bielance w 2001 opisaną przez Niedźwiedzia.
Offline

Pawlo123

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 355
  • Dołączył(a): poniedziałek, 19 lip 2010, 18:16
  • Lokalizacja: Stalowa Wola (Podkarpackie)
  • Pseudonim: Maniak XD
  • Numer GG: 44528484

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 13:47

Dla mnie mogli badać i setki lat, nie ma nigdzie zdjęć po F5, ba nawet po F4, równie dobrze F3/T6 może wykonać takie zniszczenia. Oczywiście podania o zniszczonych całkiem domach są, ale czy są one prawdziwe?.. No właśnie, nie wiemy i nie można tu potwierdzić teorii o tornadzie F5 koło Lublina.
Offline
Avatar użytkownika

Magdalena Izdebska

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 256
  • Dołączył(a): niedziela, 22 lis 2009, 19:00
  • Lokalizacja: Chojnów
  • Pseudonim: Pasjonatka
  • Numer GG: 0

Re: Tornado F4 - F5 koło Lublina - 20.07.1931

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 13:51

Owszem nie można potwierdzić ale zaprzeczyć również nie można dlatego najlepiej będzie jeśli każdy zostanie przy swoim. :D :D
Co do tego, że w tamtych czasach wiedza na temat tornad była znikoma to się zgadzam ale jak już wspomniałam w latach późniejszych również badano to zjawisko. :)
adres e-mail: cytri229(at)wp.pl, tel. 669595396
BURZE w 2012r.: 13
Shel cloud: 7
Funnel cloud: 1
Mammatus: 9
Tornado: 0
Grad: 0
Downburst: 3


"Dzieciństwo jest królestwem, w którym nikt nie umiera"
Następna strona

Powrót do Przed 2006

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron