Teraz jest poniedziałek, 23 paź 2017, 08:08


Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Dyskusje o sprzęcie i metodach fotografowania zjawisk meteorologicznych.
  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

-BEST-

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 235
  • Dołączył(a): piątek, 20 cze 2008, 13:35
  • Lokalizacja: Wrocław
  • Pseudonim: -BEST-
  • Numer GG: 1296671

Re: kurs

Postponiedziałek, 30 cze 2008, 11:09

Kuba napisał(a):
-BEST- napisał(a):1. w aparacie tym nie ma ustawień manualnych
2. nie bardzo masz pojęcie o fotografowaniu (z całym szacunkiem)
3. przy ustawieniach automatycznych zazwyczaj wychodzi kiła bo automat ustawia się optymalnie do tła nieba jakie było przed piorunem, czyli do ciemnego szarego tła. W momencie kiedy tło się zmieni zdjęcie się przepala - czyli jest za jasne i traci kontrast.


1.Po pierwsze są tylko ustawienia manualne,ponieważ jest to Praktica czyli taki o aparat http://www.praktica-collector.de/images ... 00_top.jpg ,który w ogóle nie posiada elektroniki,i jest Analogiem. ( tylko światłomierz jest na bateryjkę)

2.Sądzę iż posiadam pojęcie o fotografowaniu,lecz nie aż tak jeszcze duże,ale nie ma sie o co kłócic.

I nie było żadnych ustawionych parametrów automatycznych, jak wiesz czas ''B'' umożliwia otwarcie migawki na czas określony indywidualnie,albo trzymasz spust 10s albo parę minut.
Pozdrawiam.

Nie mam pojęcia o Praktice - wiem natomiast że jest trochę modeli Praktici.
Akurat ten o którym pisałeś to nie najnowszy sprzęt ale robi całkiem przyzwoite zdjęcia. I ma tylko ustawienia manualne (to akurat dobrze).
W takim razie źle ustawiłeś czas naświetlania i przysłonę.
Ale spoko mi też zajęło dużo czasu aby się tego trochę nauczyć i myślę że jeszcze długo się tego będę uczył.
-BEST-
Offline
Avatar użytkownika

Kuba_Żabiński

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 209
  • Dołączył(a): niedziela, 25 maja 2008, 15:29
  • Lokalizacja: Wrocław
  • Numer GG: 8256433

Re: kurs

Postponiedziałek, 30 cze 2008, 11:17

Ten czas na którym łapałem jest dobry,chyba coś z przesłoną sam nie wiem jaką dałem.No ale cóz 1 koty za płoty.Z pewnością nauka na błędach będzie szła mi lepiej;).
GG-8256433
Tel- 505-117-423
Skype- mizuuf4
Nie ma lipy! :)
Offline
Avatar użytkownika

-BEST-

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 235
  • Dołączył(a): piątek, 20 cze 2008, 13:35
  • Lokalizacja: Wrocław
  • Pseudonim: -BEST-
  • Numer GG: 1296671

Re: kurs

Postponiedziałek, 30 cze 2008, 11:23

Kuba napisał(a):Ten czas na którym łapałem jest dobry,chyba coś z przesłoną sam nie wiem jaką dałem.No ale cóz 1 koty za płoty.Z pewnością nauka na błędach będzie szła mi lepiej;).

Jasne że tak...
Po za tym to dobry sposób - jeżeli chodzi o naukę fotografowania - bo poczytać sobie można ale często ma to się nijak do praktyki.
-BEST-

Sansei

Re: kurs

Postponiedziałek, 30 cze 2008, 21:10

tornadoseeker ciekawe fotki, choć trochę problemów z ostrością ;)
Offline
Avatar użytkownika

Filip_Dutkiewicz

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 369
  • Dołączył(a): poniedziałek, 19 maja 2008, 18:43
  • Lokalizacja: Kraków/Nowy Targ
  • Pseudonim: mdgn
  • Numer GG: 1639923

Re: kurs

Postponiedziałek, 30 cze 2008, 21:35

Rzeczywiście, pomijając ostatnie zdjęcie kiedy to był spory mróz (koło -10 stopni) i ręce same mi się trzęsły :) to w paru zdjęciach nie złapało ostrości w 100%. Wynika to prawdopodobnie z tego, że jeszcze nie do końca wyczułem G7 a także przez drgania rąk, które nie do końca są eliminowane przez system antiblur. W zdjęciu z kotką po prostu strzeliłem taką fotkę bez przygotowania bo akurat fajnie zapozowała (jak tygrysica!) a przy wodospadzie wymusiłem dłuższy czas naświetlania przy użyciu filtra PL aby uzyskać efekt aksamitnej wody.

Pozdrawiam, tornadoseek
Pozdrawiam, Filip
·Kontakt· · gg: 1639923 · mail: mdgnpwr[at]gmail.com ·

°ÞØĿŜĈҰ ŁØŴĈҰ ßǓŘŽ°
·MDGN on Youtube· · http://www.youtube.com/user/mdgn ·
Małopolska Nimbo Chasers '10

Sansei

Re: kurs

Postponiedziałek, 30 cze 2008, 22:11

Właśnie o to zdjęcie z kotką fłownie mi chodziło, ale spoko sam wiem jak trudno takiemu pasiakowi zrobić ostrą fotę ;)
Czasem nawet warto użyc trybu makro, choć pewnie nie z tej odległości, ;) no i pewnie też preselekcja czasu przesłony - za długa ;) hmm jeśli chodzi o drgania, to używaj statywu, albo silnie trzymaj obiema rękoma a i podeprzeć czasem też dobrze niektórzy twierdzą że i podpić też jest ok :lol: no i unikaj zbytniego zoomowania ;)
Ogólnie to miło zawsze się pobawić sprzętem i go wyczuć, gorzej, że czasem obiket fotografowany nie ma tyle cierpliwości ;) nie mówiąc o zapamiętywaniu co jaka nastawa daje ;)
Offline

Spectator

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 7
  • Dołączył(a): poniedziałek, 14 lip 2008, 19:35

Re: kurs

Postwtorek, 15 lip 2008, 00:47

Ale jak? Widzimy np. jakiś piorun, mając wciśnięty spust migawki do połowy naciskamy szybko?
Mam do dyspozycji Fuji s9600 + statyw(ik).;)
Offline
Avatar użytkownika

Szymon_Stochmal

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 179
  • Dołączył(a): piątek, 11 lip 2008, 18:20
  • Lokalizacja: Kielce
  • Numer GG: 8252807

Re: kurs

Postwtorek, 15 lip 2008, 08:29

A ma twój aparat funkcję bulb? Jeśli tak to ustaw ją i wciśnij spust. Trzymaj tak na statywie nieruchomo aż pokaże się błyskawica. Od razu po tym jak ona zniknie puść spust. Teraz możesz cieszyć się zdjęciem pięknego, pojedyńczego piorunu...
"...gdy w przyszłości wnuk przy kominku zapyta mnie: Dziadku, a co Ty w życiu robiłeś??? Odpowiem, że to, co najbardziej kochałem - JEŹDZIŁEM..."

Canon EOS T2i + grip + C EF-S 18-55mm + C EF 50f/1.8 II + C 70-200f/4 L USM + troszki filtrów...
Offline
Avatar użytkownika

Mariusz Świąder

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 500
  • Dołączył(a): poniedziałek, 3 mar 2008, 14:25
  • Lokalizacja: Kielce
  • Numer GG: 0

Re: kurs

Postwtorek, 15 lip 2008, 11:06

Radziłbym zaraz po pokazaniu się piorunu nie puszczać spustu. Bywa że piorun wyładowuje się podwójnie, albo zaraz po nim uderza obok następny, lub biegnie po niebie. Więcej obserwujcie to zauważycie to.
Nie zdziwcie się jak aparat zarejestruje coś, czego wasze oko nie zobaczy, to dopiero zabawa 8-)
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····
Offline
Avatar użytkownika

-BEST-

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 235
  • Dołączył(a): piątek, 20 cze 2008, 13:35
  • Lokalizacja: Wrocław
  • Pseudonim: -BEST-
  • Numer GG: 1296671

Re: kurs

Postwtorek, 15 lip 2008, 11:21

Mariusz Świąder napisał(a):Radziłbym zaraz po pokazaniu się piorunu nie puszczać spustu. Bywa że piorun wyładowuje się podwójnie, albo zaraz po nim uderza obok następny, lub biegnie po niebie. Więcej obserwujcie to zauważycie to.
Nie zdziwcie się jak aparat zarejestruje coś, czego wasze oko nie zobaczy, to dopiero zabawa 8-)

Potwierdzam - to prawda często dopiero jak przeglądam zdjęcia zauważam różne ciekawostki jakich wcześniej nie widziałem.
Warto jest poczekać trochę - oczywiście jak warunki pozwalają.
-BEST-
Offline

Bandora

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 7
  • Dołączył(a): środa, 31 paź 2007, 13:54
  • Lokalizacja: Łódź

Re: kurs

Postczwartek, 17 lip 2008, 23:08

Witam.
Nie wiem czy to w dziale "Kurs", czy też powinienem otworzyć nowy temat ale napiszę tu.
Filtry - temat który po ostatniej burzy (13.07.08) w Łodzi zaprząta mi głowę. Burza była ok. godziny 18, a to jeszcze pora kiedy jest jasno i ciężko jest ustawić długi czas naświetlania aby nie prześwietlić zdjęcia. Niestety kombinowanie z ustawieniami nie dało zbyt rewelacyjnych rezultatów. I tu moje pytanie. Czy ktoś z Was korzystał z filtrów które przyciemniają obraz (i dadzą możliwość stosowania długich czasów) ewentualnie jakieś domorosłe sposoby jak np. stara dyskietka FD przez którą można było obserwować zaćmienie.
W nocy nie ma problemu, statyw + czas B + pilocik i można sobie polować, natomiast w dzień jest gorzej.
Czekam na Wasze pomysły :)
P.S.
Aparat jaki posiadam do kompakt Olympus C-5060
Offline

Bandora

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 7
  • Dołączył(a): środa, 31 paź 2007, 13:54
  • Lokalizacja: Łódź

Re: kurs

Postpiątek, 18 lip 2008, 07:36

Serdeczne dzięki :). Przyznam że mogę filmować zarówno aparacikiem jak i kamerą ale przyznam że zdjęcia błyskawic to jest to co mnie kręci :). Natomiast myślę że przy następnej burzy ustawię kamerę na statywie aby filmowała całość, ja natomiast będę próbował upolować błyskawice :)
Oto moje fotki na forum.
1. 4 fotki mojego autorstwa http://www.forum.lowcyburz.pl/viewtopic.php?f=488&t=29&start=45
2. Burza z 13-togo (która skłoniła mnie do tego tematu) http://www.forum.lowcyburz.pl/viewtopic.php?f=490&t=1128

Pozdrawiam :)
Offline

Spectator

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 7
  • Dołączył(a): poniedziałek, 14 lip 2008, 19:35

Re: kurs

Postpiątek, 18 lip 2008, 15:02

Szymek, a co to jest ta funkcja 'bulb'? Tzw. Nieograniczony czas naświetlania? - naświetla się tyle (czyt. zdjęcie będzie się robić) tyle czasu, ile będziemy trzymać spust migawki?
Offline
Avatar użytkownika

Mariusz Świąder

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 500
  • Dołączył(a): poniedziałek, 3 mar 2008, 14:25
  • Lokalizacja: Kielce
  • Numer GG: 0

Re: kurs

Postpiątek, 18 lip 2008, 15:19

Spectator napisał(a):Szymek, a co to jest ta funkcja 'bulb'? Tzw. Nieograniczony czas naświetlania? - naświetla się tyle (czyt. zdjęcie będzie się robić) tyle czasu, ile będziemy trzymać spust migawki?
Zgadza się.
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····
Offline
Avatar użytkownika

Mariusz Świąder

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 500
  • Dołączył(a): poniedziałek, 3 mar 2008, 14:25
  • Lokalizacja: Kielce
  • Numer GG: 0

Re: kurs

Postpiątek, 18 lip 2008, 17:40

Ale co to zmienia jeśli chodzi o funkcje Bulb? Bulb to Bulb, a jak i na czym to stosujesz to już Twoja sprawa :D
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····
Offline

grztus

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 55
  • Dołączył(a): czwartek, 23 sie 2007, 01:22
  • Lokalizacja: Radom

Re: kurs

Postniedziela, 20 lip 2008, 00:58

lightning_bolt napisał(a):Natomiast na czasie bulb to migawka jest max otwarta 30 minut chyba że masz baterię dodatkową to może i da radę dłużej.
Nie zgodzę się, osobiście robiłem zdjęcia z ponad 120 minutowym naświetlaniem Canonem 350D (same gwiazdy, ale na miejskim niebie, więc poświata je zabiła), przy czym bateria miała około 60% naładowania po wcześniejszej sesji dziennej, a żeby było śmieszniej, zapomniałem wyłączyć redukcję szumów na długich czasach i aparat wykonał kolejne 120 minutowe ujęcie (tym razem na zamkniętej migawce, nazywa się to dark frame) by odjąć szumy...
Jak wspomniał Mariusz, nie ma żadnej różnicy w funkcjonowaniu trybu B w lustrzankach cyfrowych i analogowych. Tryb "B" polega na zablokowaniu otwartej migawki poprzez trzymanie spustu aparatu (lub jego zablokowanie w jakiś sposób). Nie zapominaj lighting_bolt, że wśród lustrzanek analogowych są zarówno w pełni mechaniczne (np. Zenit), nie wymagające zasilania migawki, jak również zasilane na baterie, jak np. Minolta Dynax 5.
Dobrze naładowana bateria w lustrzance cyfrowej potrafi zasilić naświetlanie nawet na 6 godzin i więcej, a po zastosowaniu gripu lub zasilacza zewnętrznego, można jechać jeszcze dłużej... tylko po co :D

lightning_bolt napisał(a):Przy ustawieniu odpowiednich parametrów w lustrzance cyfrowej i komunikacji za pośrednictwem pilota, migawkę na czasie bulb możemy mieć otwartą max przez 30 minut, oczywiście nie zapominając o przysłonie wtedy i ustawieniu jej na jak największą wartość np. f36.

Jeśli fotografując całkowicie za miastem, w ciemnościach, ustawisz przysłonę na f36, ISO na 100 i będziesz naświetlał przez 0.5h to na zdjęciu nie zobaczysz prawdopodobnie żadnego pioruna. Przy nocnych zdjęciach czas naświetlania jest istotny tylko dla pierwszego planu, natomiast dla wyładowań istotna jest kombinacja czułości i przesłony. Napiszę o tym w kolejnym poście, tylko muszę sobie przygotować kilka przykładów.
EDIT: Patrz 3 posty poniżej, w niektórych sytuacjach kombinacja ISO100 i tak wysokiej przysłony jak f25 i więcej pozwala uchwycić pioruny.
Grzegorz Tuszyński
Offline

grztus

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 55
  • Dołączył(a): czwartek, 23 sie 2007, 01:22
  • Lokalizacja: Radom

Re: kurs

Postniedziela, 20 lip 2008, 02:07

Przy fotografowaniu dziennych i wieczornych (albo wczesno-porannych) wyładowań problemem staje się nie tyle konieczność stosowania krótkich czasów migawki, ile kontrast pomiędzy piorunem a tłem. Rzadko kiedy w takich warunkach piorun pojawia się na ciemnym tle, co go uwidacznia, znacznie częściej mamy do czynienia z sytuacją, gdy wyładowanie jest na jasnym szarym tle i jedynie bardzo silne podniesienie kontrastu w programie graficznym pozwala go uwidocznić, niestety następuje przy tym zmiana kolorystyki zdjęcia, jak na przykładzie poniżej:
Obrazek
(ISO 100, f9.0, 1sek)
W tej sytuacji kontrast na etapie wykonywania zdjęcia możnaby podnieść tylko w jeden sposób, skracając czas naświetlania np. o połowę: spowoduje to niedoświetlenie tła (chmur) a piorun zostanie zarejestrowany z taką samą intensywnością (dzieje się tak, gdyż nie zmieniamy kombinacji przesłona-czułość).
I tu dochodzimy do sedna sprawy, czym jest fotografowanie błyskawic (z mojego punktu widzenia): jest to nie tyle umiejętność posiadania otwartej migawki w chwili wyładowania, ile umiejętność dobrania, dla założonych parametrów czułości i przysłony, odpowiedniego czasu naświetlania, by wyselekcjonować piorun z tła.
Gdybym na powyższym zdjęciu pozostawił czas naświetlania 1s, a zmienił tylko przysłonę na wartość np. 4, tło stało by się tak prześwietlone, że nawet jasność pioruna nie dała by żadnego śladu na zdjęciu. Podobnie gdybym tylko zwiększył czułość ISO.
I w drugą stronę, gdybym przysłonę zmniejszył do f16, pozostawiając ISO i czas bez zmian, spowodowałbym może niedoświetlenie tła, ale jasność pioruna była by zbyt mała, by na takiej czułości przy przesłonie 16 pozostawić na zdjęciu jakikolwiek ślad.
Jak zatem widać, kombinacja czułość-przysłona jest bardzo istotna by piorun pozostawił ślad na zdjęciu, zaś czas naświetlania - by tło miało odpowiednią jasność, dając kontrast pomiędzy sobą, a piorunem.

Zdecydowanie łatwiejsze jest fotografowanie burz nocą, gdy spektakl odbywa się na ciemnym tle. Nie ma wtedy problemu z dobraniem czasu ekspozycji, który poza miastem może wynosić nawet 10 sekund i więcej (w mieście do około 4 sekund), zaś przysłonę i wartość czułości można łatwo dobrać eksperymentalnie w ciągu kilku pierwszych uchwyconych wyładowań, lub nawet na podstawie zdjęć innych osób. Dlatego też poniżej zamieszczę kilka przykładów, które mam nadzieję, pomogą wam zacząć z przybliżonego poziomu poprawnej ekspozycji (drobne korekty wykonacie już sami w zależności od potrzeb).
Zacznę od przykładu późno-wieczornego:
Obrazek
(ISO 125, f6.3, 1.3sek)
Jak widać, kombinacja przesłony i czułości sprawdziła się, piorun dał na zdjęciu wyraźny ślad. Dzięki czasowi naświetlania wynoszącemu 1.3 sek. w tych warunkach nie nastąpiło prześwietlenie tła i obiektów pierwszego planu, co nadało zdjęciu bardzo ładny kontrast z błyskawicą. Podobnie zresztą na tym, wykonanym zaledwie 15 minut później:
Obrazek
(ISO 160, f6.3, 2 sek)
Wprawdzie czułość i czas naświetlania uległy zwiększeniu, to jednak niebo przez 15 minut wystarczająco się ściemniło, by nie zostać prześwietlonym i wyładowanie się ładnie skontrastowało.

Kiedy zaś nadchodzi ciemna noc, o czasie naświetlania zaczyna decydować pierwszy plan (a nie tło jak wcześniej), którego zwykle nie chcemy prześwietlać. Staramy się przy tym trzymać sprawdzonych kombinacji czułość-przysłona, w naszym przypadku np. ISO160, f6.3 i wartości zbliżone.
W przypadku poniższych zdjęć automatyka aparatu sama dobrała czas ekspozycji (dodałem jednak kompensację na -1/3 EV aby mieć pewność, że dodatkowe oświetlenie pierwszego planu od błysków, nie spowoduje jego prześwietlenia). I tak otrzymałem kilka zdjęć:
Obrazek Obrazek Obrazek
(ISO160, f7.1, 2s ------------ ISO125, f7.1, 2.5s ------------ ISO160, f6.3, 2s)
Jak można zauważyć, co jakiś czas próbowałem nowych ustawień, jednak pod względem wartości ekspozycji (Exposure Value), niemal identycznych. Wszystko dlatego, że w niektórych momentach komórka słabła i dawała znacznie słabsze wyładowania, w innych zaś nabierała na sile dając potężne błyskawice, takie jak ta:
Obrazek
(ISO125, f6.3, 2.5sek)
Jak widać, piorun jest nieco prześwietlony, co jest wynikiem ustawień przysłona-czułość na wcześniejsze - słabsze wyładowania. Gdybym zastosował w tym zdjęciu przysłonę np. f9.0, wprawdzie wydłużyłby się czas naświetlania (by pierwszy plan był odpowiednio doświetlony), jednak piorun zyskałby znacznie większy kontrast i nieco mniejszą jasność, byłby na zdjęciu wyraźniejszy, mniej przepalony.

No to chyba tyle na razie z mojej strony. Gdybym popełnił jakąś gafę (jest już dość późno w nocy) dajcie znać to ją poprawię. A jak są jeszcze pytania, to chętnie odpowiem.
Pozdrawiam!
Grzegorz Tuszyński
Offline

grztus

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 55
  • Dołączył(a): czwartek, 23 sie 2007, 01:22
  • Lokalizacja: Radom

Re: kurs

Postniedziela, 20 lip 2008, 14:08

lightning_bolt napisał(a):To powiem Ci że złapię i możemy się założyć jak taki mądry jesteś.
Po co Ci przykłady pisz z własnych doświadczeń a nie dasz mi zdjęcia a ile mam pewności że to jest na takim czy innym ustawieniu?? Nie mam takie pewności.

Wszystko co powyżej napisałem jest z własnego doświadczenia, dlatego poparłem to przykładami i przekazałem pełną analizę co by było, gdyby zrobić to inaczej.
Zwracam ci lighting w tym miejscu honor, gdyż faktycznie, przy wysokich przesłonach da się zrobić zdjęcia piorunów, na co znalazłem dowody we władnych zbiorach, nie jestem jednak pewny, czy wyjdzie to w każdych warunkach, czy tylko na ciemniejszym tle jak poniżej (16 maja, godzina 19:57, a więc już o zmierzchu):
Obrazek
(ISO100, f25, 3.2 sek)
Podkreślam jednak, że nie zawsze się tak udaje (tutaj zdjęcie zyskało kontrast w programie graficznym, co spowodowało fatalne przedstawienie pierwszego planu), czasem taka kombinacja ISO i przesłony nie da na zdjęciu śladu, o czym przekonałem się podczas ostatnich burz. Dlatego niech nikt nie będzie zaskoczony, że podczas naświetlania błysnął piorun, a na zdjęciu go nie widać (zwłaszcza w fotografii dziennej).

Lighting_bolt, zaczynałem od Zenita 12XP i wywoływałem odbitki w domowym zaciszu, bawiąc się również w maskowanie i selektywne naświetlanie, tylko co to ma do rzeczy?
A Canona 350D miałem przez 2 lata i w tym czasie wykonałem nim sporo zdjęć z naświetlaniem ponad godzinnym. Podejrzewam przy tym, że pomyliłeś nieco terminy, gdyż w Canonach czas naświetlania automatyczny można ustawić na maksymalnie 30 sek, nie jest to jednak tryb "B". Jak przekręcisz pokrętło którym ustawiasz czas naświetlania o jeszcze jedną pozycję, ujrzysz napis "Bulb" i dopiero wtedy możesz otworzyć (najlepiej wężykiem) migawkę, zablokować ją i zostawić aparat na tak długo, jak ci się podoba, po czym np. po dwóch godzinach wrócić i zamknąć migawkę. Działa to jednak TYLKO w trybie M - czyli manual. Standardowa bateria EOSa 350D spokojnie to wytrzymuje. I tak jest chyba w każdym modelu współczesnych lustrzanek cyfrowych (potrzebny jest tylko wężyk spustowy z blokadą migawki).
lightning_bolt napisał(a):a ile mam pewności że to jest na takim czy innym ustawieniu?? Nie mam takie pewności.
Czyli że co, chcę wszystkich wprowadzić w błąd? Bo chyba to chcesz zasugerować ;)
Każde z przedstawionych zdjęć ma dane exif o naświetlaniu, które można sobie odczytać i sprawdzić parametry. Ja zaś jestem ich autorem i dokładnie sprawdzałem wszystkie dane, przed podaniem ich tutaj.

lightning_bolt napisał(a):Wartość przesłony w aparacie cyfrowym zależy od szkła jakiego używasz oraz czasu otwarcia migawki.
Czy mógłbyś nieco rozwinąć myśl, bo przyznaję, że naprawdę nie zrozumiałem tego fragmentu.

W sumie zaczynam się zastanawiać po co jest ten wątek, jeżeli zwykła koleżeńska pomoc i wymiana doświadczenia, jest przyjmowana z taką krytyką...
Ja opisałem swoje sposoby, które się sprawdziły i swoje wątpliwości, których nabyłem przy zdobywaniu doświadczenia. Jeśli ktoś z tego skorzysta i będzie zadowolony z efektów, to super. Jeśli nie, to poszuka innych ustawień które go będą satysfakcjonować i być może podzieli się z nami swoimi spostrzeżeniami.
Grzegorz Tuszyński
Offline

grztus

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 55
  • Dołączył(a): czwartek, 23 sie 2007, 01:22
  • Lokalizacja: Radom

Re: kurs

Postniedziela, 20 lip 2008, 15:36

A teraz powiedz mi skąd Tobie się bierze czas na ustawieniu manualnym 30 minut?? To że jest 30s oznaczenie 30" to wiem o tym, a po tym jest czas bulb.
Masz rację, jest to 30 sekund: 30 minut przyszło mi do głowy, bo myślałem, że może właśnie z tą 30stką się pomyliłeś cały czas pisząc o 30stu minutach - i mój błąd, bo sam się w końcu dałem nabrać ;) (już poprawiłem)
A ustawienie Bulb daje naprawdę możliwość robienia zdjęć dłuższych niż 30 minut, niezależnie czy to 350d, 40d czy zwykły analog. Ale to już mało istotne.
W każdym razie na co komu naświetlanie 30 minutowe, jeśli powiedzmy burza sama w sobie trwa (dajmy jej trochę czasu) 60 minut. Przy czym przez te 60 minut przesunie się z jednego horyzontu na drugi, a przecież w czasie naszego 30 minutowego naświetlania, nie będziemy obracać aparatu podążając za wyładowaniami (bo poruszymy pierwszy plan).
Ostatnia superkomórka nad Warszawą trwała jakieś 2.5 może 3 godziny, gdyby próbować sekwencji 30 minutowych, to dało by nam 6 zdjęć...

Dlatego właśnie napisałem w oparciu o swoje zdjęcia, jakie miałem parametry. Może nie był to ekonomiczny sposób - kłapanie migawką co 3 sekundy w nadziei, że coś się trafi, ale dał całkiem niezłe efekty. Niektóre pioruny były słabsze, niemal niewidoczne na zdjęciach pomimo tak dużego otworu przesłony jak 6.3-7.1 na czułości rzędu 125-160, inne zaś, jak ten olbrzym przy PKiN, spokojnie można by złapać na f11 czy f16. Starałem się jednak, aby na jednym zdjęciu było jedno wyładowanie, stąd ustawienie ISO i przysłony tak, by wylądować w okolicach 3 sekund (wyładowania w tym konkretnym przypadku pojawiały się momentami nawet co 5 sekund).
Tak jeszcze drążąc temat, można wykorzystać długie ekspozycje, idące w dziesiątki minut, ale z przysłanianiem obiektywu na czas pomiędzy błyskami. Wtedy mamy szanse nie prześwietlić zdjęcia, ale sprawdzi się to tylko w burzach, gdzie jesteśmy w stanie policzyć i przewidzieć, jak często (co ile sekund) nadchodzi wyładowanie, tak by zdążyć odsłonić aparat na ten czas. Zyskujemy wtedy możliwości kreatywnego fotografowania: kilka uzupełniających się, lub nakładających się na siebie piorunów na jednym ujęciu. Uprzedzam tylko, że technika ta wcale nie jest prosta, łatwo się tylko o niej pisze.

Ktoś też pytał o zastosowanie filtrów.
Sam ich jeszcze nie stosowałem, choć miałem taki pomysł. Myślę, że filtr szary połówkowy (np. Cockin) byłby tutaj dobrym rozwiązaniem. Sprawdził by się przynajmniej w przypadku fotografowania burz w warunkach, w których jedną część kadru mamy wyraźnie jaśniejszą (w nocy np. dolna część kadru, ze światłami miejskimi). Można by wtedy zmniejszyć intensywność tej części kadru i wydłużyć czas ekspozycji, by zwiększyć szanse na złapanie pioruna (przy zachowaniu tego samego ISO i f-stopu).
Natomiast nie wiem jak sprawdził by się pełny filtr szary, obejmujący cały kadr w tym samym stopniu. Na pewno pozwoliłby wydłużyć ekspozycję, jednak nie jestem pewien, czy nie spowodowałby konieczności zwiększenia ISO lub f-stopu, by przyciemniony przez filtr piorun, pozostawił ślad na matrycy (a zwiększenie czułości czy otworu przesłony spowoduje z kolei skrócenie naświetlenia, być może do wartości sprzed założenia filtra...).
Aha, f-stop - to oczywiście wartość liczby przysłony, np. f9, f11 itp.
Grzegorz Tuszyński
Offline

Bandora

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 7
  • Dołączył(a): środa, 31 paź 2007, 13:54
  • Lokalizacja: Łódź

Re: kurs

Postpiątek, 25 lip 2008, 07:56

grztus bardzo fajny tekst :). Sam osobiście posiadając Olympusa C-5060 próbowałem robić zdjęcia na różnych ustawieniach a było to podyktowane w moim przypadku szybkością działania aparatu. C-5060 nie jest najnowszą konstrukcją mimo to ma masę możliwości ustawień manualnych przez co robienie zdjęć błyskawic jest łatwiejsze niż w przypadku zwykłych małpek.
Gdy robię zdjęcia stoję przed wyborem:
krótki czas naświetlania + zdjęcia seryjne + szczęście że trafię błysk :);
długi czas naświetlania + zaszumione zdjęcia + więcej upolowanych błyskawic.
Wczoraj (24-07-08) robiłem fotki czasem od 6" do 15", przesłona od F 3 do F 6,5 - takie to kombinacje sprawiły że zdjęcia wyszły - moim zdaniem - dość dobre, aczkolwiek nie tak ostre jak powyższe fotki w tekście które są śliczne :). Do obniżenia jakości przyczyniła się tez bez wątpienia kompresja jpeg, gdyż stosowanie w Olku formatu TIFF i RAW nie nadaje się do robienia "szybkich" zdjęć.
Mimo tego fotki pomniejszone pod tym adresem http://bandora.freehost.pl/2407burza/, jeśli ktoś będzie zainteresowany mogę wstawić oryginalne fotki z danymi EXIF.
Pozdrawiam
Offline

Mariusz79Chorzow

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 48
  • Dołączył(a): niedziela, 13 lip 2008, 17:11
  • Lokalizacja: Londyn
  • Numer GG: 8892528

Re: kurs

Postsobota, 26 lip 2008, 20:25

Witam jak wcześniej pisałem to nie miałem dobrego aparatu do robienia fotek jak większość z was, na dobrą a nawet słabą lustrzankę mnie niestety aktualnie nie stać, miesięczne wydatki i dziecko nie pozwalają na nabycie aktualnie lepszego sprzętu.
Kupiłem więc aparat SONY DSC-H10 z możliwością ustawień auto lub manual i prosił bym o wskazówki jak najlepiej ustawić opcje do wykonywania dobrej jakości fotek wyładowań.

Opis:
Klasa aparatu cyfrowego: 8 mln pikseli
Typ sensora obrazu: CCD
Wielkość sensora obrazu: 1/2,5 cali
Efektywna liczba pikseli: 8,1 mln pikseli
Ogniskowa obiektywu: 6,3-63 mm
Jasność obiektywu: 3,5-4,4 f
Ogniskowa obiektywu: (wg filmu 35mm) 38-380 mm
Zoom optyczny: 10 x
Zoom cyfrowy: 20 x
Tryby balansu bieli:
* auto
* Chmury
* Światło żarowe
* Światło jarzeniowe
* Światło jarzeniowe H
* Flesz
Tryb ustawiania ostrości:
* Automatyczny
* Makro
Min. odległość od fotografowanego obiektu (makro): 2 cm
Czułość ISO:
* auto
* 100
* 200
* 400
* 800
* 1600
* 3200

Szybkość migawki od: 1/2000 s
Szybkość migawki do: 1/4 s
Dostępne rozdzielczości-zdjęcia 3264 x 2488 pikseli
Typ zapisywanego formatu - zdjęcia JPEG
Programy tematyczne zdjęć:
* Zmrok
* Portret o zmroku
* Plaża
* Krajobraz
* Śnieg
* Sport

Nagrywanie sekwencji wideo Tak
Tryb sekwencji wideo (rozdz. / il. klatek na sek.):
* 640 x 480 / 30
* 640 x 480 / 16,6
* 320 x 240 / 8,3

Wbudowana lampa błyskowa Tak
Tryby pracy wbudowanej lampy błyskowej:
* auto
* Błysk wyłączony
* Błysk wymuszony
* Redukcja efektu czerwonych oczu
* Synchronizacja na tylną kurtynę migawki

Zasięg działania lampy błyskowej: 0,2-7 Metr

Przekątna LCD 3 cali
Rozdzielczość LCD 230000 pikseli

Z góry dziękuję za wszelkie informacje.
Mariusz Minałto
Miejsce zamieszkania:
Londyn Pd.-Zach.
Wielka Brytania

Z: Chorzow
woj. Slaskie
gg: 8892528
tel. +44 07 824 535 659
Offline

grztus

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 55
  • Dołączył(a): czwartek, 23 sie 2007, 01:22
  • Lokalizacja: Radom

Re: kurs

Postponiedziałek, 28 lip 2008, 20:11

Popatrz w instrukcji na tryb manualny, gdyż według tego opisu (ze strony optyczne.pl):
# Tryb Auto: 1/4 - 1/2000 s
# Tryb Program Auto: 1 - 1/1000 s
# Tryb Manualny: 30 - 1/2000 s
masz do dyspozycji ustawienia naświetlania aż do 30 sekund, co pozwoli ci wykonywać zdjęcia dokładnie tak, jak opisałem to kilka postów powyżej na przykładzie lustrzanki cyfrowej (są tam podane przykładowe ustawienia prędkości migawki, czułości oraz przesłony). Lampa błyskowa oczywiście WYŁĄCZONA ;-)
Dodatkowo polecam zaopatrzenie się w statyw oraz wężyk spustowy lub pilota (prawdopodobnie do twojego aparatu będzie możliwe dokupienie tylko pilota).
Dzięki temu na długich ekspozycjach nie będziesz dotykał aparatu - nie wprowadzisz drgań, które rozmazały by zdjęcie. Jeśli skorzystasz ze statywu nie zapomnij WYŁĄCZYĆ systemu stabilizacji (o ile jest taka możliwość) - chyba że w instrukcji wyraźnie napisano, iż wyłączy się sam po wykryciu statywu.
Nie wiem tylko co z systemem ostrzenia, autofocus może nie sprawdzić się w nocy.
Grzegorz Tuszyński
Offline

Mariusz79Chorzow

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 48
  • Dołączył(a): niedziela, 13 lip 2008, 17:11
  • Lokalizacja: Londyn
  • Numer GG: 8892528

Re: kurs

Postponiedziałek, 28 lip 2008, 23:09

Dzięki za poradę, zawsze robiłem zdjęcia chmur, wyładowań itp z automatycznymi ustawieniami, jak widzę wasze fotki to nie mogę wyjść z podziwu. Niestety zawsze szedłem na łatwiznę i kupowałem taki aparat który ustawiał się sam nie doceniając ustawień manualnych :)
Teraz mam zamiar poprawić jakość swoich amatorskich fotek i cieszę się że trafiłem na waszą stronę a to dzięki Metru w którym pisali o PŁB ;)
Co do nazw jakimi tu operujecie - nazwy chmur itp. to jestem całkiem zielony, nigdy nie wnikałem czy chmura którą fotografuję nazywa się tak czy inaczej po prostu pstrykałem to co mi się podobało a szczególnie polowałem na burze które mają t coś w sobie co mnie do nich przyciąga, jak to ktoś z was napisał - niebezpieczne a piękne.
Mam jednak nadzieję że czegoś się od was nauczę a tym czasem mogę wrzucać tylko moje nieudane amatorskie fotki ;)
Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za wskazówki.
Mariusz Minałto
Miejsce zamieszkania:
Londyn Pd.-Zach.
Wielka Brytania

Z: Chorzow
woj. Slaskie
gg: 8892528
tel. +44 07 824 535 659

Jarosław_Turała

Re: kurs

Postwtorek, 29 lip 2008, 00:25

Grzesiu się naprawde zna na fotografii - Jego słuchajcie ;)

Dobrej nocy

Daniel_Skoczylas

Re: kurs

Postwtorek, 29 lip 2008, 08:39

Jarosław_Turała napisał(a):Grzesiu się naprawde zna na fotografii - Jego słuchajcie ;)

Dobrej nocy


Na fotografii każdy może się znać nie tylko Grzesiek, ja również, Mariusz tak samo, a Ty piszesz jak byś go chciał wypromować.
Fotografem jak widać jest dobrym ale trzeba naprawdę dużo ćwiczyć, a druga sprawa że troszkę z pewnymi rzeczami nie do końca się zgadzam z nim, ale dogadaliśmy się.

Wkrótce coś tu napiszę.

Pozdrawiam
lightning_bolt
Offline

Łukasz_Wojtyła

Zbanowany

Zbanowany

  • Posty: 214
  • Dołączył(a): niedziela, 20 lip 2008, 00:51
  • Lokalizacja: Zielona Góra
  • Numer GG: 0

kurs

Postpiątek, 29 sie 2008, 20:01

Konik wymiata z wszystkich w tym dziale zdjęć! 8-) Gratki nice :ugeek:
Offline

Ernest

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 63
  • Dołączył(a): czwartek, 31 lip 2008, 22:35
  • Lokalizacja: Skawina

kurs

Postpiątek, 29 sie 2008, 20:18

Łukasz_Wojtyła napisał(a):Konik wymiata z wszystkich w tym dziale zdjęć! 8-)


Łukasz czy te fotki przedstawiają "Fotografowanie zjawisk meteo" :D ,Konik :o ,po co takie pierdoły piszesz :mrgreen:
Offline
Avatar użytkownika

watchu

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 42
  • Dołączył(a): poniedziałek, 26 sty 2009, 19:37
  • Lokalizacja: Tuliszków (52° 04' N - 18° 17' E)

kurs

Postczwartek, 29 sty 2009, 21:05

FOTOGRAFIA NOCNA

http://www.cyberfoto.pl/szkola-fotograf ... radnik.htm

FOTOGRAFIA KSIĘŻYCA

http://www.cyberfoto.pl/szkola-fotograf ... radnik.htm

FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

ftp://ftp.helion.pl/online/ofoto3/ofoto3-8.pdf

Fragment książki o fotografowaniu. Darmowy, legalny. Wspomina o fotografii burz, chmur, piorunów, księżyca i ogólnie krajobrazów.
Ostatnio edytowano niedziela, 15 lut 2009, 13:19 przez watchu, łącznie edytowano 1 raz
Offline

Hirvi

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 8
  • Dołączył(a): niedziela, 8 mar 2009, 19:06
  • Lokalizacja: Gdansk, Poland
  • Pseudonim: hirvi
  • Numer GG: 2188777

kurs

Postponiedziałek, 9 mar 2009, 02:25

Jeśli myślicie o robieniu zdjęć piorunom w dzień, zamiast zastanawiać się nad filtrami połówkami czy pełnymi szarymi, wybierzcie się do sklepu dla spawaczy i kupcie sobie szkiełko ochronne do masek spawalniczych. Kosztuje to jakieś grosze i są różne zaciemnienia, a sprawdza się nader dobrze.

Patent sprawdzony i wymyślony przez kolegę z fujiklub polska. Podałbym linka ale chyba nie można.
Pozdrawiam,
Rafał

Obserwuję niebo: pomorska grupa
Wrzuć swoje zdjęcia na grupę Skywar Poland: http://www.flickr.com/groups/skywarnpl/
Offline
Avatar użytkownika

-BEST-

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 235
  • Dołączył(a): piątek, 20 cze 2008, 13:35
  • Lokalizacja: Wrocław
  • Pseudonim: -BEST-
  • Numer GG: 1296671

kurs

Postponiedziałek, 9 mar 2009, 20:24

Hirvi napisał(a):Jeśli myślicie o robieniu zdjęć piorunom w dzień, zamiast zastanawiać się nad filtrami połówkami czy pełnymi szarymi, wybierzcie się do sklepu dla spawaczy i kupcie sobie szkiełko ochronne do masek spawalniczych. Kosztuje to jakieś grosze i są różne zaciemnienia, a sprawdza się nader dobrze.

Patent sprawdzony i wymyślony przez kolegę z fujiklub polska. Podałbym linka ale chyba nie można.

Ciekawy patent - wypróbuję. :roll:
Najprostsze rozwiązania są czasami najlepsze...
-BEST-
Offline
Avatar użytkownika

Areecki

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 534
  • Dołączył(a): niedziela, 2 mar 2008, 23:04
  • Lokalizacja: Rejon Tarnobrzega
  • Numer GG: 7674966

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postsobota, 27 cze 2009, 00:59

Czy ktoś kumaty mógł by mi pomóc ustawić aparat Canon A560
na optymalne zakresy parametrów do robienia zdjęć błyskawic
w nocy ? Nie wiem czy w tym aparacie jest możliwość ustawienia
takich rzeczy jak przysłona czy czas migawki.
Wiem, że należy niskie ISO - 80 , statyw , czas naświetlania 10 - 15 s.
Nie mam wężyka więc najlepiej odpalić z samowyzwalacza 2 s.

Nie wiem jak ustawić w nim ręcznie przysłonę ostrość i migawkę.

http://www.recenzje.net.pl/1-aparaty_cy ... hot_a560.1
http://4poryroku.fotosik.pl/ - Moje Zdjęcia
http://areecki.ihq.pl/pogoda/index.htm - Moja Stacja Pogody (świętokrzyskie)
Offline

ncfalograff

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 36
  • Dołączył(a): środa, 20 sie 2008, 10:33
  • Lokalizacja: Leszno
  • Pseudonim: Ncfalograff
  • Numer GG: 3189222

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postśroda, 1 lip 2009, 18:16

Areecki, z tego co wiem, to ten aparat ma tryb manualny - na górze aparatu, koło przycisku migawki powinieneś mieć pokrętło z literką M - to tryb manualny. Parametry zmienia się przy pomocy przycisków na obudowie z tyłu. Musisz znaleźć AV - to jest przysłona i S - czas.

ISO jak najmniejsze, migawka 15s. Jeśli chodzi o przysłonę, tu ustaw F5,6 do F11. Zasada jest prosta - mniejsza liczba F - jaśniejsze zdjęcie, większa F - ciemniejsze. Musisz mieć oczywiście coś stabilnego, na czym go postawisz, przyda się cokolwiek, jak nie masz statywu to możesz mieć woreczek z grochem choćby.


Zresztą, polecam Ci po prostu przeczytać instrukcję, jeśli nie umiesz ustawiać parametrów samemu:
http://diplodocs.pl/annexe_ADVANCED%20CAMERA%20USER%20GUIDE_CANON_POWERSHOT%20A560-_E.htm
gg:3189222
e-mail:ncfalograff@gmail.com
Offline
Avatar użytkownika

Paweł_Cholewa

Członek stowarzyszenia

Członek stowarzyszenia

  • Posty: 1822
  • Dołączył(a): poniedziałek, 14 lip 2008, 22:16
  • Lokalizacja: Kraków
  • Pseudonim: Pablo
  • Numer GG: 8739674

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postwtorek, 4 sie 2009, 00:35

Może się i zbytnio nie znam na fotografii, ale znalazłem coś bardzo pomocnego i przydatnego na internecie. Natrafiłem na taki oto poradnik: http://www.szerokikadr.pl/poradnik/ . Przejrzyście opisane różne aspekty fotografii, bardzo dużo tematów opisujących ciekawe rzeczy, dużo porad, po prostu tematy warte uwagi dla tych, którzy mają coś wspólnego z fotografią, czyli dla większości z nas :). Jeśli już ktoś linka podawał sory za dubel.
Miłej lekturki ;).
Pozdrawiam - StormHunter®
Obrazek
E-mail: pawciokrk89@gmail.com Mój kanał na YouTubePawcioKrk
Offline
Avatar użytkownika

Wojtek_Bartula

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 1558
  • Dołączył(a): niedziela, 28 gru 2008, 17:46
  • Lokalizacja: Oświęcim, Małopolskie
  • Pseudonim: Wojtek_B
  • Numer GG: 3774920

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postwtorek, 22 gru 2009, 12:06

Tutaj także można znaleźć przydatne lekcje fotografowania:
http://www.lustrzanka.sony.pl/indexc.ph ... #/szkolka/
Mój kanał na YT

Convective Addiction ;D
Offline

Jakub_Wroński

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 152
  • Dołączył(a): niedziela, 21 gru 2008, 13:03
  • Lokalizacja: Oleśniki (40 km od Lublina w strone Zamościa)
  • Numer GG: 9259214

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postsobota, 3 kwi 2010, 21:33

Mam pytanie.
Jak dobrze złapać wyładowanie?
Próbowałem wiele razy ale nie złapałem.
Mam aparat Canon PowerShot A460.
Czy trzeba jakoś do błyskawic ustawiać aparat?
Proszę o pomoc.
Kula sie obraca i git majonez.
Offline
Avatar użytkownika

Jakub_K

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 340
  • Dołączył(a): piątek, 8 sie 2008, 19:52
  • Lokalizacja: SDZ/ŁDZ
  • Pseudonim: Delano
  • Numer GG: 0

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postsobota, 3 kwi 2010, 22:51

Oj kolego, widzę, że z wyszukiwaniem informacji to u Ciebie bardzo cieniutko...Kilka postów wyżej grztus bardzo zrozumiale i obrazowo z przykładami wszystko opisał.
I na przyszłość sprawdź kilka razy dokładnie zanim coś napiszesz.
Obrazek
Offline

Jakub_Wroński

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 152
  • Dołączył(a): niedziela, 21 gru 2008, 13:03
  • Lokalizacja: Oleśniki (40 km od Lublina w strone Zamościa)
  • Numer GG: 9259214

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postniedziela, 4 kwi 2010, 14:49

Racja mój błąd.
Przepraszam.
Kula sie obraca i git majonez.
Offline
Avatar użytkownika

Piotr_Skowroński

Sympatyk

Sympatyk

  • Posty: 1338
  • Dołączył(a): piątek, 30 sty 2009, 19:33
  • Lokalizacja: Krzyż Wlkp, 55 km na E od Gorzowa Wlkp.
  • Pseudonim: skowron
  • Numer GG: 2580519

Re: Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postsobota, 8 sty 2011, 19:55

W internecie natrafiłem na poradnik pt "Jak fotografować burzę i pioruny – krótki poradnik dla fotografa amatora" Może komuś się przyda.
http://spassite.wordpress.com/2008/05/3 ... a-amatora/
Offline
Avatar użytkownika

MarK

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 11
  • Dołączył(a): środa, 4 lip 2012, 00:02
  • Lokalizacja: Warszawa
  • Numer GG: 5796719

Re: Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postśroda, 4 lip 2012, 14:20

Mam nadzieję, że w dobrym temacie napiszę, ale mam pytanie nawet nie amatora, ale początkującego fotografa amatora ;) .

Otóż wczoraj pierwszy raz skierowałem swój aparat w niebo, jako że to kompakt to cudów się nie spodziewam, ale wiem że coś się jednak da zrobić. Warunki zbyt dobre nie były bo burza praktycznie z samymi niewidocznymi wyładowaniami między chmurami, także tylko błyski, żadnych widocznych piorunów. Oto co mi wyszło:
Obrazek
(ISO400; f/3.3; 15s)
Przesadziłem z czułością, więc przepraszam za zaszumienie. Moje pytanie jest odnośnie kolorów. Zdjęcie jest bardzo żółte, czy może być to wynikiem jakiegoś skopanego balansu bieli, czy ekspozycji? Czy to może elektronika aparatu coś jeszcze, mimo trybu manualnego, grzebała? Bo przecież raczej w kompaktach 100% manuala nie ma.

Dla wyjaśnienia o co mi chodzi, moment zdjęcia dla oka ludzkiego wyglądał mniej, więcej tak:
Obrazek

I skoro już daje to zdjęcie powyżej to też mam pytanie, jako "nowy": czy dzielicie się raczej zdjęciami bez obróbki, czy np. takie korekty jak powyżej, też są w ramach takich, powiedzmy niepisanych zasad? ;) Nie chodzi o dorysowywanie piorunów, ale poprawki kolorów, czy ekspozycji właśnie.
Offline
Avatar użytkownika

Arturbłyskawica

Zarejestrowany

Zarejestrowany

  • Posty: 23
  • Dołączył(a): sobota, 7 lip 2012, 21:50
  • Lokalizacja: woj. łódzkie
  • Numer GG: 40663671

Re: Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postponiedziałek, 9 lip 2012, 22:15

Co mam zrobić jeżeli mam tylko aparat w fonie 5 mpix, a nie mam pieniędzy na inny aparat? Czy da się osiągnąć dość dobry efekt?
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Fotografowanie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron