Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Dyskusje o sprzęcie i metodach fotografowania zjawisk meteorologicznych.
Awatar użytkownika
-BEST-
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 235
Rejestracja: piątek, 20 cze 2008, 13:35
Pseudonim: -BEST-
Numer GG: 1296671
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: -BEST- » poniedziałek, 30 cze 2008, 11:09

-BEST-

Awatar użytkownika
Kuba_Żabiński
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 25 maja 2008, 15:29
Numer GG: 8256433
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Kuba_Żabiński » poniedziałek, 30 cze 2008, 11:17

Ten czas na którym łapałem jest dobry,chyba coś z przesłoną sam nie wiem jaką dałem.No ale cóz 1 koty za płoty.Z pewnością nauka na błędach będzie szła mi lepiej;).
GG-8256433
Tel- 505-117-423
Skype- mizuuf4
Nie ma lipy! :)

Awatar użytkownika
-BEST-
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 235
Rejestracja: piątek, 20 cze 2008, 13:35
Pseudonim: -BEST-
Numer GG: 1296671
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: -BEST- » poniedziałek, 30 cze 2008, 11:23

-BEST-

Sansei

Re: kurs

Postautor: Sansei » poniedziałek, 30 cze 2008, 21:10

tornadoseeker ciekawe fotki, choć trochę problemów z ostrością ;)

Awatar użytkownika
Filip_Dutkiewicz
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 369
Rejestracja: poniedziałek, 19 maja 2008, 18:43
Pseudonim: mdgn
Numer GG: 1639923
Lokalizacja: Kraków/Nowy Targ
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Filip_Dutkiewicz » poniedziałek, 30 cze 2008, 21:35

Rzeczywiście, pomijając ostatnie zdjęcie kiedy to był spory mróz (koło -10 stopni) i ręce same mi się trzęsły :) to w paru zdjęciach nie złapało ostrości w 100%. Wynika to prawdopodobnie z tego, że jeszcze nie do końca wyczułem G7 a także przez drgania rąk, które nie do końca są eliminowane przez system antiblur. W zdjęciu z kotką po prostu strzeliłem taką fotkę bez przygotowania bo akurat fajnie zapozowała (jak tygrysica!) a przy wodospadzie wymusiłem dłuższy czas naświetlania przy użyciu filtra PL aby uzyskać efekt aksamitnej wody.

Pozdrawiam, tornadoseek




Sansei

Re: kurs

Postautor: Sansei » poniedziałek, 30 cze 2008, 22:11

Właśnie o to zdjęcie z kotką fłownie mi chodziło, ale spoko sam wiem jak trudno takiemu pasiakowi zrobić ostrą fotę ;)
Czasem nawet warto użyc trybu makro, choć pewnie nie z tej odległości, ;) no i pewnie też preselekcja czasu przesłony - za długa ;) hmm jeśli chodzi o drgania, to używaj statywu, albo silnie trzymaj obiema rękoma a i podeprzeć czasem też dobrze niektórzy twierdzą że i podpić też jest ok :lol: no i unikaj zbytniego zoomowania ;)
Ogólnie to miło zawsze się pobawić sprzętem i go wyczuć, gorzej, że czasem obiket fotografowany nie ma tyle cierpliwości ;) nie mówiąc o zapamiętywaniu co jaka nastawa daje ;)

Spectator

Re: kurs

Postautor: Spectator » wtorek, 15 lip 2008, 00:47

Ale jak? Widzimy np. jakiś piorun, mając wciśnięty spust migawki do połowy naciskamy szybko?
Mam do dyspozycji Fuji s9600 + statyw(ik).;)

Awatar użytkownika
Szymon_Stochmal
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 179
Rejestracja: piątek, 11 lip 2008, 18:20
Numer GG: 8252807
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Szymon_Stochmal » wtorek, 15 lip 2008, 08:29

A ma twój aparat funkcję bulb? Jeśli tak to ustaw ją i wciśnij spust. Trzymaj tak na statywie nieruchomo aż pokaże się błyskawica. Od razu po tym jak ona zniknie puść spust. Teraz możesz cieszyć się zdjęciem pięknego, pojedyńczego piorunu...
"...gdy w przyszłości wnuk przy kominku zapyta mnie: Dziadku, a co Ty w życiu robiłeś??? Odpowiem, że to, co najbardziej kochałem - JEŹDZIŁEM..."

Canon EOS T2i + grip + C EF-S 18-55mm + C EF 50f/1.8 II + C 70-200f/4 L USM + troszki filtrów...

Awatar użytkownika
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 500
Rejestracja: poniedziałek, 3 mar 2008, 14:25
Numer GG: 0
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Mariusz Świąder » wtorek, 15 lip 2008, 11:06

Radziłbym zaraz po pokazaniu się piorunu nie puszczać spustu. Bywa że piorun wyładowuje się podwójnie, albo zaraz po nim uderza obok następny, lub biegnie po niebie. Więcej obserwujcie to zauważycie to.
Nie zdziwcie się jak aparat zarejestruje coś, czego wasze oko nie zobaczy, to dopiero zabawa 8-)
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

Awatar użytkownika
-BEST-
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 235
Rejestracja: piątek, 20 cze 2008, 13:35
Pseudonim: -BEST-
Numer GG: 1296671
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: -BEST- » wtorek, 15 lip 2008, 11:21

-BEST-

Bandora
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posty: 7
Rejestracja: środa, 31 paź 2007, 13:54
Numer GG: 0
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Bandora » czwartek, 17 lip 2008, 23:08

Witam.
Nie wiem czy to w dziale "Kurs", czy też powinienem otworzyć nowy temat ale napiszę tu.
Filtry - temat który po ostatniej burzy (13.07.08) w Łodzi zaprząta mi głowę. Burza była ok. godziny 18, a to jeszcze pora kiedy jest jasno i ciężko jest ustawić długi czas naświetlania aby nie prześwietlić zdjęcia. Niestety kombinowanie z ustawieniami nie dało zbyt rewelacyjnych rezultatów. I tu moje pytanie. Czy ktoś z Was korzystał z filtrów które przyciemniają obraz (i dadzą możliwość stosowania długich czasów) ewentualnie jakieś domorosłe sposoby jak np. stara dyskietka FD przez którą można było obserwować zaćmienie.
W nocy nie ma problemu, statyw + czas B + pilocik i można sobie polować, natomiast w dzień jest gorzej.
Czekam na Wasze pomysły :)
P.S.
Aparat jaki posiadam do kompakt Olympus C-5060

Bandora
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posty: 7
Rejestracja: środa, 31 paź 2007, 13:54
Numer GG: 0
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Bandora » piątek, 18 lip 2008, 07:36

Serdeczne dzięki :). Przyznam że mogę filmować zarówno aparacikiem jak i kamerą ale przyznam że zdjęcia błyskawic to jest to co mnie kręci :). Natomiast myślę że przy następnej burzy ustawię kamerę na statywie aby filmowała całość, ja natomiast będę próbował upolować błyskawice :)
Oto moje fotki na forum.
1. 4 fotki mojego autorstwa
2. Burza z 13-togo (która skłoniła mnie do tego tematu)

Pozdrawiam :)

Spectator

Re: kurs

Postautor: Spectator » piątek, 18 lip 2008, 15:02

Szymek, a co to jest ta funkcja 'bulb'? Tzw. Nieograniczony czas naświetlania? - naświetla się tyle (czyt. zdjęcie będzie się robić) tyle czasu, ile będziemy trzymać spust migawki?

Awatar użytkownika
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 500
Rejestracja: poniedziałek, 3 mar 2008, 14:25
Numer GG: 0
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Mariusz Świąder » piątek, 18 lip 2008, 15:19

·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

Awatar użytkownika
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 500
Rejestracja: poniedziałek, 3 mar 2008, 14:25
Numer GG: 0
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Mariusz Świąder » piątek, 18 lip 2008, 17:40

Ale co to zmienia jeśli chodzi o funkcje Bulb? Bulb to Bulb, a jak i na czym to stosujesz to już Twoja sprawa :D
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

grztus
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 55
Rejestracja: czwartek, 23 sie 2007, 01:22
Numer GG: 0
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: grztus » niedziela, 20 lip 2008, 00:58

Grzegorz Tuszyński

grztus
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 55
Rejestracja: czwartek, 23 sie 2007, 01:22
Numer GG: 0
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: grztus » niedziela, 20 lip 2008, 02:07

Przy fotografowaniu dziennych i wieczornych (albo wczesno-porannych) wyładowań problemem staje się nie tyle konieczność stosowania krótkich czasów migawki, ile kontrast pomiędzy piorunem a tłem. Rzadko kiedy w takich warunkach piorun pojawia się na ciemnym tle, co go uwidacznia, znacznie częściej mamy do czynienia z sytuacją, gdy wyładowanie jest na jasnym szarym tle i jedynie bardzo silne podniesienie kontrastu w programie graficznym pozwala go uwidocznić, niestety następuje przy tym zmiana kolorystyki zdjęcia, jak na przykładzie poniżej:

(ISO 100, f9.0, 1sek)
W tej sytuacji kontrast na etapie wykonywania zdjęcia możnaby podnieść tylko w jeden sposób, skracając czas naświetlania np. o połowę: spowoduje to niedoświetlenie tła (chmur) a piorun zostanie zarejestrowany z taką samą intensywnością (dzieje się tak, gdyż nie zmieniamy kombinacji przesłona-czułość).
I tu dochodzimy do sedna sprawy, czym jest fotografowanie błyskawic (z mojego punktu widzenia): jest to nie tyle umiejętność posiadania otwartej migawki w chwili wyładowania, ile umiejętność dobrania, dla założonych parametrów czułości i przysłony, odpowiedniego czasu naświetlania, by wyselekcjonować piorun z tła.
Gdybym na powyższym zdjęciu pozostawił czas naświetlania 1s, a zmienił tylko przysłonę na wartość np. 4, tło stało by się tak prześwietlone, że nawet jasność pioruna nie dała by żadnego śladu na zdjęciu. Podobnie gdybym tylko zwiększył czułość ISO.
I w drugą stronę, gdybym przysłonę zmniejszył do f16, pozostawiając ISO i czas bez zmian, spowodowałbym może niedoświetlenie tła, ale jasność pioruna była by zbyt mała, by na takiej czułości przy przesłonie 16 pozostawić na zdjęciu jakikolwiek ślad.
Jak zatem widać, kombinacja czułość-przysłona jest bardzo istotna by piorun pozostawił ślad na zdjęciu, zaś czas naświetlania - by tło miało odpowiednią jasność, dając kontrast pomiędzy sobą, a piorunem.

Zdecydowanie łatwiejsze jest fotografowanie burz nocą, gdy spektakl odbywa się na ciemnym tle. Nie ma wtedy problemu z dobraniem czasu ekspozycji, który poza miastem może wynosić nawet 10 sekund i więcej (w mieście do około 4 sekund), zaś przysłonę i wartość czułości można łatwo dobrać eksperymentalnie w ciągu kilku pierwszych uchwyconych wyładowań, lub nawet na podstawie zdjęć innych osób. Dlatego też poniżej zamieszczę kilka przykładów, które mam nadzieję, pomogą wam zacząć z przybliżonego poziomu poprawnej ekspozycji (drobne korekty wykonacie już sami w zależności od potrzeb).
Zacznę od przykładu późno-wieczornego:

(ISO 125, f6.3, 1.3sek)
Jak widać, kombinacja przesłony i czułości sprawdziła się, piorun dał na zdjęciu wyraźny ślad. Dzięki czasowi naświetlania wynoszącemu 1.3 sek. w tych warunkach nie nastąpiło prześwietlenie tła i obiektów pierwszego planu, co nadało zdjęciu bardzo ładny kontrast z błyskawicą. Podobnie zresztą na tym, wykonanym zaledwie 15 minut później:

(ISO 160, f6.3, 2 sek)
Wprawdzie czułość i czas naświetlania uległy zwiększeniu, to jednak niebo przez 15 minut wystarczająco się ściemniło, by nie zostać prześwietlonym i wyładowanie się ładnie skontrastowało.

Kiedy zaś nadchodzi ciemna noc, o czasie naświetlania zaczyna decydować pierwszy plan (a nie tło jak wcześniej), którego zwykle nie chcemy prześwietlać. Staramy się przy tym trzymać sprawdzonych kombinacji czułość-przysłona, w naszym przypadku np. ISO160, f6.3 i wartości zbliżone.
W przypadku poniższych zdjęć automatyka aparatu sama dobrała czas ekspozycji (dodałem jednak kompensację na -1/3 EV aby mieć pewność, że dodatkowe oświetlenie pierwszego planu od błysków, nie spowoduje jego prześwietlenia). I tak otrzymałem kilka zdjęć:

(ISO160, f7.1, 2s ------------ ISO125, f7.1, 2.5s ------------ ISO160, f6.3, 2s)
Jak można zauważyć, co jakiś czas próbowałem nowych ustawień, jednak pod względem wartości ekspozycji (Exposure Value), niemal identycznych. Wszystko dlatego, że w niektórych momentach komórka słabła i dawała znacznie słabsze wyładowania, w innych zaś nabierała na sile dając potężne błyskawice, takie jak ta:

(ISO125, f6.3, 2.5sek)
Jak widać, piorun jest nieco prześwietlony, co jest wynikiem ustawień przysłona-czułość na wcześniejsze - słabsze wyładowania. Gdybym zastosował w tym zdjęciu przysłonę np. f9.0, wprawdzie wydłużyłby się czas naświetlania (by pierwszy plan był odpowiednio doświetlony), jednak piorun zyskałby znacznie większy kontrast i nieco mniejszą jasność, byłby na zdjęciu wyraźniejszy, mniej przepalony.

No to chyba tyle na razie z mojej strony. Gdybym popełnił jakąś gafę (jest już dość późno w nocy) dajcie znać to ją poprawię. A jak są jeszcze pytania, to chętnie odpowiem.
Pozdrawiam!
Grzegorz Tuszyński

grztus
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 55
Rejestracja: czwartek, 23 sie 2007, 01:22
Numer GG: 0
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: grztus » niedziela, 20 lip 2008, 14:08

Grzegorz Tuszyński

grztus
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 55
Rejestracja: czwartek, 23 sie 2007, 01:22
Numer GG: 0
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: grztus » niedziela, 20 lip 2008, 15:36

Grzegorz Tuszyński

Bandora
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posty: 7
Rejestracja: środa, 31 paź 2007, 13:54
Numer GG: 0
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Bandora » piątek, 25 lip 2008, 07:56

grztus bardzo fajny tekst :). Sam osobiście posiadając Olympusa C-5060 próbowałem robić zdjęcia na różnych ustawieniach a było to podyktowane w moim przypadku szybkością działania aparatu. C-5060 nie jest najnowszą konstrukcją mimo to ma masę możliwości ustawień manualnych przez co robienie zdjęć błyskawic jest łatwiejsze niż w przypadku zwykłych małpek.
Gdy robię zdjęcia stoję przed wyborem:
krótki czas naświetlania + zdjęcia seryjne + szczęście że trafię błysk :);
długi czas naświetlania + zaszumione zdjęcia + więcej upolowanych błyskawic.
Wczoraj (24-07-08) robiłem fotki czasem od 6" do 15", przesłona od F 3 do F 6,5 - takie to kombinacje sprawiły że zdjęcia wyszły - moim zdaniem - dość dobre, aczkolwiek nie tak ostre jak powyższe fotki w tekście które są śliczne :). Do obniżenia jakości przyczyniła się tez bez wątpienia kompresja jpeg, gdyż stosowanie w Olku formatu TIFF i RAW nie nadaje się do robienia "szybkich" zdjęć.
Mimo tego fotki pomniejszone pod tym adresem , jeśli ktoś będzie zainteresowany mogę wstawić oryginalne fotki z danymi EXIF.
Pozdrawiam

Mariusz79Chorzow
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 48
Rejestracja: niedziela, 13 lip 2008, 17:11
Numer GG: 8892528
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Mariusz79Chorzow » sobota, 26 lip 2008, 20:25

Witam jak wcześniej pisałem to nie miałem dobrego aparatu do robienia fotek jak większość z was, na dobrą a nawet słabą lustrzankę mnie niestety aktualnie nie stać, miesięczne wydatki i dziecko nie pozwalają na nabycie aktualnie lepszego sprzętu.
Kupiłem więc aparat SONY DSC-H10 z możliwością ustawień auto lub manual i prosił bym o wskazówki jak najlepiej ustawić opcje do wykonywania dobrej jakości fotek wyładowań.

Opis:
Klasa aparatu cyfrowego: 8 mln pikseli
Typ sensora obrazu: CCD
Wielkość sensora obrazu: 1/2,5 cali
Efektywna liczba pikseli: 8,1 mln pikseli
Ogniskowa obiektywu: 6,3-63 mm
Jasność obiektywu: 3,5-4,4 f
Ogniskowa obiektywu: (wg filmu 35mm) 38-380 mm
Zoom optyczny: 10 x
Zoom cyfrowy: 20 x
Tryby balansu bieli:
* auto
* Chmury
* Światło żarowe
* Światło jarzeniowe
* Światło jarzeniowe H
* Flesz
Tryb ustawiania ostrości:
* Automatyczny
* Makro
Min. odległość od fotografowanego obiektu (makro): 2 cm
Czułość ISO:
* auto
* 100
* 200
* 400
* 800
* 1600
* 3200

Szybkość migawki od: 1/2000 s
Szybkość migawki do: 1/4 s
Dostępne rozdzielczości-zdjęcia 3264 x 2488 pikseli
Typ zapisywanego formatu - zdjęcia JPEG
Programy tematyczne zdjęć:
* Zmrok
* Portret o zmroku
* Plaża
* Krajobraz
* Śnieg
* Sport

Nagrywanie sekwencji wideo Tak
Tryb sekwencji wideo (rozdz. / il. klatek na sek.):
* 640 x 480 / 30
* 640 x 480 / 16,6
* 320 x 240 / 8,3

Wbudowana lampa błyskowa Tak
Tryby pracy wbudowanej lampy błyskowej:
* auto
* Błysk wyłączony
* Błysk wymuszony
* Redukcja efektu czerwonych oczu
* Synchronizacja na tylną kurtynę migawki

Zasięg działania lampy błyskowej: 0,2-7 Metr

Przekątna LCD 3 cali
Rozdzielczość LCD 230000 pikseli

Z góry dziękuję za wszelkie informacje.
Mariusz Minałto
Miejsce zamieszkania:
Londyn Pd.-Zach.
Wielka Brytania

Z: Chorzow
woj. Slaskie
gg: 8892528
tel. +44 07 824 535 659

grztus
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 55
Rejestracja: czwartek, 23 sie 2007, 01:22
Numer GG: 0
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: grztus » poniedziałek, 28 lip 2008, 20:11

Popatrz w instrukcji na tryb manualny, gdyż według tego opisu (ze strony optyczne.pl):
# Tryb Auto: 1/4 - 1/2000 s
# Tryb Program Auto: 1 - 1/1000 s
# Tryb Manualny: 30 - 1/2000 s
masz do dyspozycji ustawienia naświetlania aż do 30 sekund, co pozwoli ci wykonywać zdjęcia dokładnie tak, jak opisałem to kilka postów powyżej na przykładzie lustrzanki cyfrowej (są tam podane przykładowe ustawienia prędkości migawki, czułości oraz przesłony). Lampa błyskowa oczywiście WYŁĄCZONA ;-)
Dodatkowo polecam zaopatrzenie się w statyw oraz wężyk spustowy lub pilota (prawdopodobnie do twojego aparatu będzie możliwe dokupienie tylko pilota).
Dzięki temu na długich ekspozycjach nie będziesz dotykał aparatu - nie wprowadzisz drgań, które rozmazały by zdjęcie. Jeśli skorzystasz ze statywu nie zapomnij WYŁĄCZYĆ systemu stabilizacji (o ile jest taka możliwość) - chyba że w instrukcji wyraźnie napisano, iż wyłączy się sam po wykryciu statywu.
Nie wiem tylko co z systemem ostrzenia, autofocus może nie sprawdzić się w nocy.
Grzegorz Tuszyński

Mariusz79Chorzow
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 48
Rejestracja: niedziela, 13 lip 2008, 17:11
Numer GG: 8892528
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Re: kurs

Postautor: Mariusz79Chorzow » poniedziałek, 28 lip 2008, 23:09

Dzięki za poradę, zawsze robiłem zdjęcia chmur, wyładowań itp z automatycznymi ustawieniami, jak widzę wasze fotki to nie mogę wyjść z podziwu. Niestety zawsze szedłem na łatwiznę i kupowałem taki aparat który ustawiał się sam nie doceniając ustawień manualnych :)
Teraz mam zamiar poprawić jakość swoich amatorskich fotek i cieszę się że trafiłem na waszą stronę a to dzięki Metru w którym pisali o PŁB ;)
Co do nazw jakimi tu operujecie - nazwy chmur itp. to jestem całkiem zielony, nigdy nie wnikałem czy chmura którą fotografuję nazywa się tak czy inaczej po prostu pstrykałem to co mi się podobało a szczególnie polowałem na burze które mają t coś w sobie co mnie do nich przyciąga, jak to ktoś z was napisał - niebezpieczne a piękne.
Mam jednak nadzieję że czegoś się od was nauczę a tym czasem mogę wrzucać tylko moje nieudane amatorskie fotki ;)
Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za wskazówki.
Mariusz Minałto
Miejsce zamieszkania:
Londyn Pd.-Zach.
Wielka Brytania

Z: Chorzow
woj. Slaskie
gg: 8892528
tel. +44 07 824 535 659

Jarosław_Turała

Re: kurs

Postautor: Jarosław_Turała » wtorek, 29 lip 2008, 00:25

Grzesiu się naprawde zna na fotografii - Jego słuchajcie ;)

Dobrej nocy

Daniel_Skoczylas

Re: kurs

Postautor: Daniel_Skoczylas » wtorek, 29 lip 2008, 08:39


Łukasz_Wojtyła
Zbanowany
Zbanowany
Posty: 214
Rejestracja: niedziela, 20 lip 2008, 00:51
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

kurs

Postautor: Łukasz_Wojtyła » piątek, 29 sie 2008, 20:01

Konik wymiata z wszystkich w tym dziale zdjęć! 8-) Gratki nice :ugeek:

Ernest
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 63
Rejestracja: czwartek, 31 lip 2008, 22:35
Numer GG: 0
Lokalizacja: Skawina
Kontakt:

kurs

Postautor: Ernest » piątek, 29 sie 2008, 20:18


Awatar użytkownika
watchu
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posty: 42
Rejestracja: poniedziałek, 26 sty 2009, 19:37
Numer GG: 0
Lokalizacja: Tuliszków (52° 04' N - 18° 17' E)
Kontakt:

kurs

Postautor: watchu » czwartek, 29 sty 2009, 21:05

FOTOGRAFIA NOCNA

http://www.cyberfoto.pl/szkola-fotograf ... radnik.htm

FOTOGRAFIA KSIĘŻYCA

http://www.cyberfoto.pl/szkola-fotograf ... radnik.htm

FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU



Fragment książki o fotografowaniu. Darmowy, legalny. Wspomina o fotografii burz, chmur, piorunów, księżyca i ogólnie krajobrazów.
Ostatnio zmieniony niedziela, 15 lut 2009, 13:19 przez watchu, łącznie zmieniany 1 raz.

Hirvi

kurs

Postautor: Hirvi » poniedziałek, 9 mar 2009, 02:25

Jeśli myślicie o robieniu zdjęć piorunom w dzień, zamiast zastanawiać się nad filtrami połówkami czy pełnymi szarymi, wybierzcie się do sklepu dla spawaczy i kupcie sobie szkiełko ochronne do masek spawalniczych. Kosztuje to jakieś grosze i są różne zaciemnienia, a sprawdza się nader dobrze.

Patent sprawdzony i wymyślony przez kolegę z fujiklub polska. Podałbym linka ale chyba nie można.

Awatar użytkownika
-BEST-
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 235
Rejestracja: piątek, 20 cze 2008, 13:35
Pseudonim: -BEST-
Numer GG: 1296671
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

kurs

Postautor: -BEST- » poniedziałek, 9 mar 2009, 20:24

-BEST-

Awatar użytkownika
Areecki
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 2 mar 2008, 23:04
Numer GG: 7674966
Lokalizacja: Rejon Tarnobrzega
Kontakt:

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postautor: Areecki » sobota, 27 cze 2009, 00:59

Czy ktoś kumaty mógł by mi pomóc ustawić aparat Canon A560
na optymalne zakresy parametrów do robienia zdjęć błyskawic
w nocy ? Nie wiem czy w tym aparacie jest możliwość ustawienia
takich rzeczy jak przysłona czy czas migawki.
Wiem, że należy niskie ISO - 80 , statyw , czas naświetlania 10 - 15 s.
Nie mam wężyka więc najlepiej odpalić z samowyzwalacza 2 s.

Nie wiem jak ustawić w nim ręcznie przysłonę ostrość i migawkę.

http://www.recenzje.net.pl/1-aparaty_cy ... hot_a560.1
http://4poryroku.fotosik.pl/ - Moje Zdjęcia
http://areecki.ihq.pl/pogoda/index.htm - Moja Stacja Pogody (świętokrzyskie)

ncfalograff
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posty: 36
Rejestracja: środa, 20 sie 2008, 10:33
Pseudonim: Ncfalograff
Numer GG: 3189222
Lokalizacja: Leszno
Kontakt:

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postautor: ncfalograff » środa, 1 lip 2009, 18:16

Areecki, z tego co wiem, to ten aparat ma tryb manualny - na górze aparatu, koło przycisku migawki powinieneś mieć pokrętło z literką M - to tryb manualny. Parametry zmienia się przy pomocy przycisków na obudowie z tyłu. Musisz znaleźć AV - to jest przysłona i S - czas.

ISO jak najmniejsze, migawka 15s. Jeśli chodzi o przysłonę, tu ustaw F5,6 do F11. Zasada jest prosta - mniejsza liczba F - jaśniejsze zdjęcie, większa F - ciemniejsze. Musisz mieć oczywiście coś stabilnego, na czym go postawisz, przyda się cokolwiek, jak nie masz statywu to możesz mieć woreczek z grochem choćby.


Zresztą, polecam Ci po prostu przeczytać instrukcję, jeśli nie umiesz ustawiać parametrów samemu:
gg:3189222
e-mail:ncfalograff@gmail.com

Awatar użytkownika
Paweł_Cholewa
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posty: 1822
Rejestracja: poniedziałek, 14 lip 2008, 22:16
Pseudonim: Pablo
Numer GG: 8739674
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postautor: Paweł_Cholewa » wtorek, 4 sie 2009, 00:35

Może się i zbytnio nie znam na fotografii, ale znalazłem coś bardzo pomocnego i przydatnego na internecie. Natrafiłem na taki oto poradnik: http://www.szerokikadr.pl/poradnik/ . Przejrzyście opisane różne aspekty fotografii, bardzo dużo tematów opisujących ciekawe rzeczy, dużo porad, po prostu tematy warte uwagi dla tych, którzy mają coś wspólnego z fotografią, czyli dla większości z nas :). Jeśli już ktoś linka podawał sory za dubel.
Miłej lekturki ;).
Pozdrawiam - StormHunter
Obrazek
E-mail: pawciokrk89@gmail.com

Awatar użytkownika
Wojtek_Bartula
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 1558
Rejestracja: niedziela, 28 gru 2008, 17:46
Pseudonim: Wojtek_B
Numer GG: 3774920
Lokalizacja: Oświęcim, Małopolskie
Kontakt:

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postautor: Wojtek_Bartula » wtorek, 22 gru 2009, 12:06

Tutaj także można znaleźć przydatne lekcje fotografowania:
http://www.lustrzanka.sony.pl/indexc.ph ... #/szkolka/


Convective Addiction ;D

Jakub_Wroński
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 152
Rejestracja: niedziela, 21 gru 2008, 13:03
Numer GG: 9259214
Lokalizacja: Oleśniki (40 km od Lublina w strone Zamościa)
Kontakt:

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postautor: Jakub_Wroński » sobota, 3 kwie 2010, 21:33

Mam pytanie.
Jak dobrze złapać wyładowanie?
Próbowałem wiele razy ale nie złapałem.
Mam aparat Canon PowerShot A460.
Czy trzeba jakoś do błyskawic ustawiać aparat?
Proszę o pomoc.
Kula sie obraca i git majonez.

Awatar użytkownika
Jakub_K
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 340
Rejestracja: piątek, 8 sie 2008, 19:52
Pseudonim: Delano
Lokalizacja: SDZ/ŁDZ
Kontakt:

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postautor: Jakub_K » sobota, 3 kwie 2010, 22:51

Oj kolego, widzę, że z wyszukiwaniem informacji to u Ciebie bardzo cieniutko...Kilka postów wyżej grztus bardzo zrozumiale i obrazowo z przykładami wszystko opisał.
I na przyszłość sprawdź kilka razy dokładnie zanim coś napiszesz.

Jakub_Wroński
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 152
Rejestracja: niedziela, 21 gru 2008, 13:03
Numer GG: 9259214
Lokalizacja: Oleśniki (40 km od Lublina w strone Zamościa)
Kontakt:

Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postautor: Jakub_Wroński » niedziela, 4 kwie 2010, 14:49

Racja mój błąd.
Przepraszam.
Kula sie obraca i git majonez.

Awatar użytkownika
Piotr_Skowroński
Sympatyk
Sympatyk
Posty: 1338
Rejestracja: piątek, 30 sty 2009, 19:33
Pseudonim: skowron
Lokalizacja: Krzyż Wlkp, 55 km na E od Gorzowa Wlkp.
Kontakt:

Re: Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postautor: Piotr_Skowroński » sobota, 8 sty 2011, 19:55

W internecie natrafiłem na poradnik pt "Jak fotografować burzę i pioruny – krótki poradnik dla fotografa amatora" Może komuś się przyda.
http://spassite.wordpress.com/2008/05/3 ... a-amatora/

Awatar użytkownika
MarK
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posty: 11
Rejestracja: środa, 4 lip 2012, 00:02
Numer GG: 5796719
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postautor: MarK » środa, 4 lip 2012, 14:20

Mam nadzieję, że w dobrym temacie napiszę, ale mam pytanie nawet nie amatora, ale początkującego fotografa amatora ;) .

Otóż wczoraj pierwszy raz skierowałem swój aparat w niebo, jako że to kompakt to cudów się nie spodziewam, ale wiem że coś się jednak da zrobić. Warunki zbyt dobre nie były bo burza praktycznie z samymi niewidocznymi wyładowaniami między chmurami, także tylko błyski, żadnych widocznych piorunów. Oto co mi wyszło:

(ISO400; f/3.3; 15s)
Przesadziłem z czułością, więc przepraszam za zaszumienie. Moje pytanie jest odnośnie kolorów. Zdjęcie jest bardzo żółte, czy może być to wynikiem jakiegoś skopanego balansu bieli, czy ekspozycji? Czy to może elektronika aparatu coś jeszcze, mimo trybu manualnego, grzebała? Bo przecież raczej w kompaktach 100% manuala nie ma.

Dla wyjaśnienia o co mi chodzi, moment zdjęcia dla oka ludzkiego wyglądał mniej, więcej tak:


I skoro już daje to zdjęcie powyżej to też mam pytanie, jako "nowy": czy dzielicie się raczej zdjęciami bez obróbki, czy np. takie korekty jak powyżej, też są w ramach takich, powiedzmy niepisanych zasad? ;) Nie chodzi o dorysowywanie piorunów, ale poprawki kolorów, czy ekspozycji właśnie.

Awatar użytkownika
Arturbłyskawica
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posty: 23
Rejestracja: sobota, 7 lip 2012, 21:50
Numer GG: 40663671
Lokalizacja: woj. łódzkie
Kontakt:

Re: Kurs fotograficzny, czyli co i jak.

Postautor: Arturbłyskawica » poniedziałek, 9 lip 2012, 22:15

Co mam zrobić jeżeli mam tylko aparat w fonie 5 mpix, a nie mam pieniędzy na inny aparat? Czy da się osiągnąć dość dobry efekt?


Wróć do „Fotografowanie”