Teraz jest czwartek, 27 lis 2014, 08:27


Tornado - 25.08.1956 - okolice Szczecina

  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

Szymon Walczakiewicz

SkyPredict

SkyPredict

  • Posty: 1115
  • Dołączył(a): wtorek, 2 wrz 2008, 15:00
  • Lokalizacja: Szczecin, Zachodniopomorskie
  • Pseudonim: Equator
  • Numer GG: 666327

Tornado - 25.08.1956 - okolice Szczecina

Postpiątek, 5 wrz 2008, 23:08

O proszę proszę-traba powietrzna 25 sierpnia 1956 roku "w okolicach Szczecina, zniszczyła żelbetonowe latarnie oraz spowodowała wywrócenie się licznych pojazdów, w tym załadowanych cegłami ciężarówek". Nawet nie wiedziałem ze w mojej miejscowosci dzialy sie takie rzeczy:))) Tak sobie od niechcenia poklikałem po googlach i znalazlem cos:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tr%C4%85by ... e_w_Polsce
:)
Pozdrawiam
Szymon


Obrazek

e-mail: szymon.com@wp.pl
Skype: szymi7
gg: 666327
Offline
Avatar użytkownika

Artur_Surowiecki

SkyPredict

SkyPredict

  • Posty: 4121
  • Dołączył(a): niedziela, 11 lis 2007, 20:24
  • Lokalizacja: Warszawa
  • Numer GG: 0

Tornado - 25.08.1956 - okolice Szczecina

Postpiątek, 5 wrz 2008, 23:27

Post przenoszę do działu o tornadach w Polsce, gdyż jego miejsce jest właśnie tutaj.
A może są jakieś materiały archiwalne w lokalnych gazetach o tym zjawisku :?:
Nawałnice, tornada w Polsce dalej zaskakują.
Pozdrawiam, Artur
gg:7648049
e-mail: artur88.toxic(at)gmail.com

http://lowcyburz.pl/author/Artur_Surowiecki/
Offline
Avatar użytkownika

Bartek

Dokumentalista

Dokumentalista

  • Posty: 555
  • Dołączył(a): sobota, 5 kwi 2008, 17:06
  • Lokalizacja: Krosno (podkarpackie)
  • Numer GG: 0

Tornado - 25.08.1956 - okolice Szczecina

Postsobota, 6 wrz 2008, 00:02

Wypis z bazy danych ESWD (http://essl.org/ESWD/):

tornado

Szczecin (Stettin)
Poland (53.4412 N, 14.5562 E)
25 08 1956 (Saturday) 12:00 UTC (+/- 12 hrs.)


based on: information from an eye-witness report, a newspaper report, a report on a website
terrain: flat
land use: town or city
land use where event was first observed: town or city
F1 T2
the intensity rating was based on a written account of the damage (e.g. in a newspaper).
The funnel cloud was observed.
Suction vortices were not observed.
path length: 2 km
number of people dead: 0
Occurred in the city
This report has been verified.
contact: TorDACH V1.6.00, tordach.org/de, de@tordach.org; arch.rzeczpospolita.pl; Polish Windstorms (http://www.guycarp.com)


W powyższym raporcie oceniono siłę tornada na F1/T2, natomiast w wielu polskich źródłach internetowych opisane jest, że wiatr łamał słupy żelbetowe.
Nie wiem, może ktoś bardziej doświadczony odpowie czy F1/T2 jest zdolne do takich zniszczeń?


Artur_Surowiecki napisał(a):A może są jakieś materiały archiwalne w lokalnych gazetach o tym zjawisku :?:

Na pewno coś można znaleźć w tym artykule z kwartalnika Przegląd Geofizyczny z roku 1959:

Parczewski W., Kluźniak S., 1959, "Trąba powietrzna w województwie szczecińskim w dniu 25 sierpnia 1956 roku", Przegląd Geofizyczny, str. 3-4..

Ja niestety nie mam dostępu do tego czasopisma, ale na pewno powinno być ono dostępne w bibliotekach większości naszych uczelni technicznych.
Offline
Avatar użytkownika

Szymon Walczakiewicz

SkyPredict

SkyPredict

  • Posty: 1115
  • Dołączył(a): wtorek, 2 wrz 2008, 15:00
  • Lokalizacja: Szczecin, Zachodniopomorskie
  • Pseudonim: Equator
  • Numer GG: 666327

Tornado - 25.08.1956 - okolice Szczecina

Postponiedziałek, 20 paź 2008, 13:27

Niestety nie ma w katalogach głównych szczecińskich bibliotek tej pozycji (trzeba przyznac ze troche stara). Probowalem szukac na internecie ale niestety nic nie znalazlem. Jaka polecicie bilioteke techniczna?
Pozdrawiam
Szymon


Obrazek

e-mail: szymon.com@wp.pl
Skype: szymi7
gg: 666327
Offline
Avatar użytkownika

Szymon Walczakiewicz

SkyPredict

SkyPredict

  • Posty: 1115
  • Dołączył(a): wtorek, 2 wrz 2008, 15:00
  • Lokalizacja: Szczecin, Zachodniopomorskie
  • Pseudonim: Equator
  • Numer GG: 666327

Tornado - 25.08.1956 - okolice Szczecina

Postpiątek, 9 sty 2009, 16:20

No i dotarłem do tego artykułu: „Trąba powietrzna w Województwie Szczecińskim w dniu 25 sierpnia 1956 roku” – W. Parczewski, S. Kluźniak. Pokrótce przedstawię najważniejsze rzeczy z tego artykułu.

Autorzy rozpoczęli analizę synoptyczną dzień wcześniej, a więc 24 sierpnia 1956r. W tym dniu nad Wyspami Brytyjskimi zalegał cyklon z systemem frontów rozdzielających powietrze zwrotnikowe morskie (wycinek ciepły) od powietrza polarno morskiego (wycinek chłodny). Niż przemieszczał się w kierunku ESE. Ową sytuację przedstawia rysunek 1 (Parczewski, Kluźniak, 1959).

Obrazek
Rys. 1. Sytuacja atmosferyczna na poziomie morza w dniu 24 sierpnia 1956 roku o godzinie 00.00
(wg Parczewski, Kluźniak, 1959)

Spadki przed frontem ciepłym wynosi 5mb/3 h. Na mapach TW 500/1000 około godziny 03 GMT występowały znaczne kontrasty temperatury powietrza nad Atlantykiem Północnym między 40 a 50 stopniem szerokości N w okolicach południka 20 stopni W. W tym miejscu powstało zafalowanie powierzchni frontowej (frontu chłodnego). Wyżej wspomniane kontrasty były powodowane dużymi kątami (sięgającymi nawet 45 stopni) między izohipsami topografii bezwzględnej (700 mb), a izohipsami topografii względnej (500/1000 mb), które przyczyniły się do silnej adwekcji chłodu z północnych obszarów Atlantyku oraz silnej adwekcji ciepła na obszary W Francji, Belgii, Holandii i zachodnich Niemiec (rys. 2).

Obrazek
Rys. 2. Topografia względna warstwy 500 mb/1000 mb w dniu 24 sierpnia 1956 roku o godzinie 03.00
(wg Parczewski, Kluźniak, 1959)
Legenda: --- wysokość bezwględna powierzchni 700 mb,
- - - wysokość względna warstwy 500 mb/1000 mb.

W dniu 25 sierpnia 1956 (dzień przejścia trąby powietrznej).
Cyklon o którym mowa pogłębia się cały czas i przemieszcza nadal w kierunku ESE. O godzinie 06 GMT wartość ciśnienia w centrum niżu wynosi 975 mb. Spadek ciśnienia przed frontem ciepłym o 12 GMT osiągnął maksymalną wartość aż 8,5 mb/3h. Obszar adwekcji chłodu i ciepła przemieszcza się w kierunku wschodnim, przy nadal dużych katach między TB (700 mb) i TW (500/1000 mb). Tak silne kontrasty temperatury powietrza spowodowane adwekcjami przyczyniły się do tego, że pogoda stała się bardzo dynamiczna. Sytuację synoptyczną z godziny 12 GMT (jakieś 30 minut przed uderzeniem trąby powietrznej) przedstawia rysunek 3. Widać, że obecne Województwo Zachodniopomorskie znajduje się w miejscu (na trasie) gdzie dwie różne masy powietrza znajdują się bardzo blisko siebie, a co oczywiście przekłada się na bardzo wysoki gradient temperatury powietrza oraz gradient ciśnienia atmosferycznego. Autorzy podsumowali to tak: „…na obszarze północno-wschodniej Francji, Belgii i Holandii nastąpiło zbliżenie się dwóch mas powietrza o dużych różnicach temperatury, co spowodowało zwiększenie wartości kontrastu temperatury w dolnej połowie troposfery w tym czasie i doprowadzenie do frontogenezy, wskutek czego nastąpiła regeneracja cyklonu i wyjątkowo silne uaktywnienia frontu chłodnego w czasie zbliżania się go ku północno-zachodniemu obszarowi Polski.

Obrazek
Rys. 3. Sytuacja atmosferyczna na poziomie morza w dniu 25 sierpnia 1956 roku o godzinie 12.00
(wg Parczewski, Kluźniak, 1959)

Przeprowadzona przez autorów analiza zniszczeń (przedstawię wyłącznie zniszczenia wyrządzone w Szczecinie).
Cytuję autorów: „Omawiana przez nas trąba powietrzna prze­mieściła się nad centrum Szczecina w dniu 25 sierpnia 1956 roku około godziny 12.30. Jeden z naocznych świadków stwierdził, że w polu widzenia „ukazał się lej o kształcie odwróconego stożka, którego koniec z wirującymi papierami i gałęziami szalał po konarach drzew. W tej samej niemal sekundzie rozległ się trzask i w jednej chwili większość drzew legła pokotem wyrwana lub zła­mana (jedno z drzew o obwodzie 1,4 m złamane zostało 2 metry nad ziemią)”. Inny naoczny świadek dodaje, że „nagle zrobiło się ciemno, chmury obniżyły się gwałtownie na kilkadziesiąt metrów nad ziemią”.
Drogę omawianego cyklonu w fazie szczytowego uaktywnienia prześle­dzić można nie tylko w oparciu o analizę map pogody, lecz również i na pod­stawie notatek prasowych. Z Nadrenii i Zagłębia Ruhry donoszono, że wiele dróg zostało zablokowanych przez połamane drzewa i słupy telegraficzne. W Ha­nowerze niektóre dzielnice miały wyglądać jak po bombardowaniu, a w Berlinie straż pożarna była używana kilkaset razy do usuwania szkód.
Tak się złożyło, że jeden z autorów niniejszego artykułu miał możność przeprowadzenia wizji lokalnej następnego dnia z rana po przejściu trąby po­wietrznej przez Szczecin, a więc w czasie, gdy nie zdołano jeszcze usunąć śla­dów zniszczeń.
W celu scharakteryzowania mechanizmu powstawania najbardziej groź­nych w skutkach awarii prześledzimy dokładniej rozmiar zniszczeń na dwóch wybranych fragmentach Szczecina (rys. 4). Dla ułatwienia przyjęto następują­cą orientacyjną skalę zniszczeń:
1 — brak zniszczeń, łamanie małych gałązek;
2 — łamanie gałązek i mniejszych gałęzi;
3 — łamanie dużych gałęzi;
4 — łamanie konarów i pni drzewnych oraz wyrywanie drzew z korzeniami

a) b)
Obrazek
Rys. 4. Fragmenty zniszczeń w Szczecinie (wg Parczewski, Kluźniak, 1959)

Do fragmentu A (rys. 4, a) wichura nadciągnęła od ul. Potulickiej wywołu­jąc na niej katastrofalne skutki tylko tam, gdzie następowała nagła zmiana kierunku strug powietrza. Największe zniszczenia zaobserwowano na krótkiej uliczce Stoisława wysadzonej dwoma rzędami drzew i zamkniętej z trzech stron domami, co stwarzało warunki do nagłego intensywnego zwiększenia się wirowatości strug powietrza. Następna strefa wyjątkowo dużych zniszczeń wystąpiła u wylotów ulic okalających place Zwycięstwa, Lotników i Grunwaldzki (nie objęty rys.4). Stało się to wskutek gwałtownych zawirowań powstałych w wyniku rozszczepiania się i gwałtownego zahamowywania strug powietrza przy wlocie z placów do stosunkowo wąskich korytarzy ulicznych. W tych fragmentach zaobserwowano liczne złamania pni lub wyrwania drzew z korzeniami i pozginanie żelbetowych latarni mniej więcej na wysokości 2 metrów ponad gruntem, zaś na pl. Grunwaldzkim również i wywrócony samochód ciężarowy naładowany cegłami. Przy analizowaniu sytuacji w okolicy Parku im. Żeromskiego (rys. 4,b) rzucała się w oczy wyjątkowa gwałtowność zniszczeń starodrzewia wzdłuż południowo-południowo-zachodniej ściany parku na którą wiatr mógł uderzyć z całą siłą ze względu na istniejącą z tej strony strefę ruin. Drugi wąski pas zniszczeń stwierdzono wewnątrz parku począwszy od południowo-wschodniego jego krańca, który jako jedyny z tej strony stanowił podwietrzną stronę w stosunku do nadciągającej mniej więcej z południowego zachodu trąby powietrznej.
Zaznaczamy, że w innych dzielnicach Szczecina, w których przeprowadzono wizję lokalną, mechanizm powstawania zniszczeń i charakter związanej z tym ich lokalizacji był analogiczny”.

Podsumowując:
Trąba powietrzna powstała na froncie chłodnym.
Siła cyklonu zawdzięcza dużymi kontrastami temperatury i ciśnienia.
Największe zniszczenia powstały w przewężeniach dróg gdzie nasilała się siła wiatru.
Pozdrawiam
Szymon


Obrazek

e-mail: szymon.com@wp.pl
Skype: szymi7
gg: 666327

Powrót do Przed 2006

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron