
Sympatyk
- Posty: 143
- Dołączył(a): czwartek, 24 lip 2008, 13:46
- Lokalizacja: Konin/Poznań
- Numer GG: 15874655
Jako, że nasze zainteresowanie ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi polega także na ich ściganiu, powinniśmy mieć podstawową wiedzę o niebezpieczeństwach czyhających na zmotoryzowanych łowców burz oraz o tym jak można ich uniknąć lub zminimalizować ich skutki.
Jednym z największych problemów jest aquaplaning.
Co to jest aquaplaninq?
Aquaplaning polega na tym, że rowki poprzeczne bieżnika nie są w stanie odprowadzić wody, wtedy warstwa zalegającej na jezdni wody zaczyna działać jak poduszka hydrauliczna o wielkiej sile (zwana klinem wodnym), dążąc do oderwania koła od jezdni. Dzieje się tak, gdy jedziemy ze zbyt dużą prędkością lub gdy bieżnik opony jest już mocno wytarty. Tworzy się tak zwany klin wodny, który podnosząc oponę zrywa jej kontakt z nawierzchnią. Pod wpływem wody powierzchnia styku opony z jezdnią zmniejsza się i w końcu opona odrywa się od jezdni, niesiona na filmie wody o grubości zaledwie kilku milimetrów. To jednak wystarcza, by kierowca stracił kontrolę nad samochodem.
Jakie mogą być jego skutki?
Przede wszystkim utrata kontroli nad pojazdem, co może prowadzić do poślizgu i zagrożenia zdrowia a nawet życia swojego i innych uczestników ruchu.
Jak się objawia aquaplaning?
Jeśli woda tryskająca spod kół uderza w podwozie i wnętrze błotników z donośnym szumem, a kierownicę mocno „ciągnie" - oznacza to, że do aquaplaningu już tylko jeden mały krok.
Kierowca, początek aquaplaningu, zaczyna odczuwać w momencie, kiedy kierownica nagle zaczyna chodzić lżej i staje się bardzo wrażliwa na niewielkie manewry, silnik zaczyna wchodzić na zbyt wysokie obroty w stosunku do rzeczywistej prędkości i przełożenia skrzyni biegów. Przyczepność samochodu natychmiast maleje, zaczyna on lekko zbaczać z toru jazdy, aż w końcu przestaje reagować na ruchy kierownicą.
Jak się bronić?
1. Rozsądnie dobieraj prędkość jazdy do warunków na jezdni.
2. Unikaj jazdy w koleinach wypełnionych wodą, biorąc je, jeśli to możliwe, między koła.
Zasady, których powinniśmy przestrzegać w złych warunkach atmosferycznych.
1. Zatrzymując się powinniśmy zawsze zwrócić uwagę na to, czy w miejscu naszego postoju nie ma zagrożenia związanego z przygnieceniem naszego samochodu przez drzewo/ reklamę itp.
2. Bardzo ważny jest zwiększony odstęp od jadących przed nami uczestników ruchu.
3. Przed wyjazdem należy sprawdzić stan techniczny pojazdu m.in. wycieraczek i opon.
4. Nie wolno wjeżdżać samochodem w płynącą na całej szerokości jezdni wodę. Nawet niepozornie wyglądający strumień może zepchnąć samochód na pobocze. Dodatkowym niebezpieczeństwem są niewidoczne uszkodzenia drogi, które w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić nawet do jej zapadnięcia.
5. Kałuże również mogą być niebezpieczne. Zazwyczaj są głębsze niż się wydaje, dlatego należy przejeżdżać przez nie bardzo wolno, aby nie wytwarzać fal. W momencie, kiedy poziom wody w kałuży zaczyna przekraczać linię podwozia, należy się wycofać. Bezpośredni kontakt podwozia z wodą może być jedną z przyczyn poważnych uszkodzeń systemów elektrycznych pojazdu.
Mam nadzieję, że niektórzy z was, czytających ten temat dodadzą coś od siebie, aby łowcy wiedzieli (na pewno wielu już to wszystko wie), że czyha, na nich wiele niebezpieczeństw i nauczyli się ich unikać.
Jednym z największych problemów jest aquaplaning.
Co to jest aquaplaninq?
Aquaplaning polega na tym, że rowki poprzeczne bieżnika nie są w stanie odprowadzić wody, wtedy warstwa zalegającej na jezdni wody zaczyna działać jak poduszka hydrauliczna o wielkiej sile (zwana klinem wodnym), dążąc do oderwania koła od jezdni. Dzieje się tak, gdy jedziemy ze zbyt dużą prędkością lub gdy bieżnik opony jest już mocno wytarty. Tworzy się tak zwany klin wodny, który podnosząc oponę zrywa jej kontakt z nawierzchnią. Pod wpływem wody powierzchnia styku opony z jezdnią zmniejsza się i w końcu opona odrywa się od jezdni, niesiona na filmie wody o grubości zaledwie kilku milimetrów. To jednak wystarcza, by kierowca stracił kontrolę nad samochodem.
Jakie mogą być jego skutki?
Przede wszystkim utrata kontroli nad pojazdem, co może prowadzić do poślizgu i zagrożenia zdrowia a nawet życia swojego i innych uczestników ruchu.
Jak się objawia aquaplaning?
Jeśli woda tryskająca spod kół uderza w podwozie i wnętrze błotników z donośnym szumem, a kierownicę mocno „ciągnie" - oznacza to, że do aquaplaningu już tylko jeden mały krok.
Kierowca, początek aquaplaningu, zaczyna odczuwać w momencie, kiedy kierownica nagle zaczyna chodzić lżej i staje się bardzo wrażliwa na niewielkie manewry, silnik zaczyna wchodzić na zbyt wysokie obroty w stosunku do rzeczywistej prędkości i przełożenia skrzyni biegów. Przyczepność samochodu natychmiast maleje, zaczyna on lekko zbaczać z toru jazdy, aż w końcu przestaje reagować na ruchy kierownicą.
Jak się bronić?
1. Rozsądnie dobieraj prędkość jazdy do warunków na jezdni.
2. Unikaj jazdy w koleinach wypełnionych wodą, biorąc je, jeśli to możliwe, między koła.
Zasady, których powinniśmy przestrzegać w złych warunkach atmosferycznych.
1. Zatrzymując się powinniśmy zawsze zwrócić uwagę na to, czy w miejscu naszego postoju nie ma zagrożenia związanego z przygnieceniem naszego samochodu przez drzewo/ reklamę itp.
2. Bardzo ważny jest zwiększony odstęp od jadących przed nami uczestników ruchu.
3. Przed wyjazdem należy sprawdzić stan techniczny pojazdu m.in. wycieraczek i opon.
4. Nie wolno wjeżdżać samochodem w płynącą na całej szerokości jezdni wodę. Nawet niepozornie wyglądający strumień może zepchnąć samochód na pobocze. Dodatkowym niebezpieczeństwem są niewidoczne uszkodzenia drogi, które w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić nawet do jej zapadnięcia.
5. Kałuże również mogą być niebezpieczne. Zazwyczaj są głębsze niż się wydaje, dlatego należy przejeżdżać przez nie bardzo wolno, aby nie wytwarzać fal. W momencie, kiedy poziom wody w kałuży zaczyna przekraczać linię podwozia, należy się wycofać. Bezpośredni kontakt podwozia z wodą może być jedną z przyczyn poważnych uszkodzeń systemów elektrycznych pojazdu.
Mam nadzieję, że niektórzy z was, czytających ten temat dodadzą coś od siebie, aby łowcy wiedzieli (na pewno wielu już to wszystko wie), że czyha, na nich wiele niebezpieczeństw i nauczyli się ich unikać.
GG: 15874655
Pozdrawiam, Roman Maciejewski.
Pozdrawiam, Roman Maciejewski.