Wątpliwe przypadki

W tym wątku zamieszczamy raporty o tornadach, które wystąpiły w Polsce. Gdy nie jesteśmy pewni autentyczności wystąpienia zjawiska, wpisujemy raport jako przypuszczenie - więcej informacji w regulaminie zamieszczania odpowiednich raportów.
Regulamin forum
Prosimy podawać nazwy tematów w dziale w następujący sposób:
[Tornado / Trąba wodna / Przypuszczenie / Status=?] - data zjawiska - nazwa miejscowości (gminy, powiatu) z podaniem po ukośniku nazwy województwa (dopuszczalne są skróty nazw województw).
Przykłady:
[Przypuszczenie] - 15.08.2008 - gm. Kampinos / mazowieckie

[Tornado] - 20.07.2007 - gm. Kłomnice / śląskie
.

Wszelakie świadome raportowanie nieprawdziwych informacji będzie odpowiednio nagradzane.

Więcej informacji na temat nazw wątków w przyklejonych tematach umieszczonych w tym dziale.
zaciekawiony
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posty: 713
Rejestracja: środa, 3 cze 2009, 17:06
Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
Numer GG: 0
Lokalizacja: Nadkrznański gród
Kontakt:

Wątpliwe przypadki

Postautor: zaciekawiony » piątek, 6 maja 2016, 02:41

Nie byłem pewien gdzie to wrzucić, więc tworzę temat w ogólnym dziale.

Jak wspominałem, naszło mnie na próby weryfikacji raportów o trąbach powietrznych z ESWD, szczególnie z pierwszych lat dwutysięcznych w których raportów jest wyjątkowo dużo. Około 1/3 raportów jest nieweryfikowalna, źródłem są strony internetowe które już nie istnieją, niemniej w części przypadków raporty można obalić lub poprawić na podstawie źródeł.

2004

*24 listopada - Kołobrzeg, Darłówko, Słupsk, Kobylnica

W tym przypadku cztery raporty dotyczą szkód odnotowanych podczas sztormu na morzu, za źródło podając Głos Pomorza bez konkretów. Na szczęście gazeta z tego roku została zdigitalizowana i jest dostępna w Bałtyckiej Bibliotece Cyfrowej, dzięki czemu łatwo jest zweryfikować raporty. Wygląda na to, że był to wyjątkowo silny sztorm, z mocnym wiatrem. W Kobylnicy wiatr zerwał kawał dachu wielkości 50 metrów (pewnie kwadratowych bo chodziło o dom jednorodzinny), w Darłówku cofka w kanale niemal zalała dużą część miejscowości, w Słupsku zerwany został dach delikatesów, w Kołobrzegu stwierdzono różne zniszczenia. We wszystkich tych przypadkach przyczyną był huraganowy wiatr a nie żadna trąba, dlatego te cztery raporty nadają się do skasowania.
Głos Pomorza 26.11.2004 s.18 BBN http://bibliotekacyfrowa.eu/dlibra/publ ... 9732&tab=3

* 20 sierpnia - Huciska, Pilzno

W tym przypadku raporty dotyczyły nawałnic z silnym wiatrem. W prawdzie w pewnym artykule na ten temat mieszkanka Hucisk porównywała zjawisko do trąby, ale było to tylko porównanie "to było jak trąba powietrzna". Z dalszej relacji wynika że wiatr wiał 15 minut i widać było białą ścianę deszczu, co wskazuje na burzę z wiatrem szkwałowym lub downburst. Nie inaczej było w przypadku Pilzna, o którym też jest niepotrzebny raport.
viewtopic.php?f=582&t=2203
viewtopic.php?f=582&t=1912

* 18 sierpnia - Buków

Kolejny przypadek nawałnicy wziętej za coś więcej. Wedle relacji burza z silnym wiatrem trwała kilkanaście minut i wywołała straty na dużym obszarze, najmocniejsze w Bukowcu. Nic nie wskazuje na trąbę.
http://www.pomorska.pl/wiadomosci/swiec ... ,id,t.html

* 18 sierpnia - Zatoka Gdańska

Kolejny przypadek gdy ktoś nazwał wiatr trąbą na zasadzie porównania. Źródłem była grupa dyskusyjna na temat Windsurfingu, gdzie ktoś opisując burzę z silnym wiatrem nad morzem nazwą ją trąbą, inni białym szkwałem a inni odpisywali że to żadna trąba.
https://groups.google.com/forum/#!searc ... P_zD3NzMoJ


* 9 lipca- Białowieża, Truskaw

Tego dnia w kilku miejscach w Polsce pojawiły się silne trąby powietrzne, jedna wywołała szkody w okolicach Puszczy Kampinoskiej, a w Wiktorowie porwała w powietrze pewnego mężczyznę. Inna wywołała duże szkody w Jelonce i Kleszczelach w woj, Podlaskim. Na ESWD pojawia się jednak z tego dnia jeszcze raport z Białowieży. Przejrzałem nieco artykułów na temat tych zdarzeń i nie znalazłem informacji aby trąba pojawiła się również tam. Wprawdzie stwierdzono pewne szkody w lesie w nadleśnictwie Białowieża ale nie podano czy po trąbie. Prawdopodobnie Białowieża pojawia się w artykułach na tej zasadzie, że zniszczone miejscowości leżały na skraju puszczy Białowieskiej.

Drugi niepewny raport z tego dnia jest dość zabawny. Chodzi o raport opisujący trąbę w Truskawiu, z pasem zniszczeń o długości 3,1 km i powierzchnią 5 ha. Źródłem jest znów grupa dyskusyjna, tym razem rowerowa. Forumowicz opisywał że widział w puszczy Kampinowskiej zniszczenia po wspomnianej już trąbie, i podawał namiary jak dotrzeć do tego fragmentu - wyjeżdżasz z Truskawia czarnym szlakiem, jedziesz 3,1 km i skręcasz na zielony szlak... i tam widać kawałek jakieś 5 ha powalonego lasu.

Inaczej mówiąc miejscowość ta nie miała związku ze zdarzeniem i raportowanie trąby w tym miejscu jest błędem.
https://groups.google.com/forum/#!searc ... RBgq9PhdkJ

2006

* 26.06.2006 - Wlasno

W tym przypadku raport lokalizujący trąbę w centralnej części kraju, za źródło podaje dyskusję na forum MuratorDom gdzie forumowicz opisuje jak trąba powietrzna w jego miejscowości powaliła wszystkie drzewa w lasku obok domu, który pozostał nienaruszony. Sęk w tym, że forumowicz pisał, że dom stoi 15 km od Kielc. Okolica, czas i niektóre zniszczenia pasują do już opisanego przypadku trąby w Kurzelowie.
http://forum.muratordom.pl/showthread.p ... -i-dom-%28

* 21.06.2006 - Ziemin

Raport oparty na artykule Twojej Pogody o opisanym w innym raporcie przypadku trąby powietrznej w Pobiedziskach. Artykuł nie wymienia żadnej innej miejscowości, wspomina jedynie o tym, że "tornada to najgwałtowniejsze zjawiska na Ziemi". Prawdopodobnie doszło do błędu przy tłumaczeniu.
http://www.twojapogoda.pl/wiadomosci/93 ... o-poznania

2005

* 28.06 - Trąba powietrzna w Legionowie - ten raport jest zupełnie absurdalny, dowodząc że stosowanie translatora google bez sprawdzenia oryginału nie jest zbyt dobrym pomysłem w szukaniu informacji. Raport podaje że lej trąby był obserwowany, podaję siłę F1 T3 i długość pasa zniszczeń 3 km. A wszystko to oparte na newsie ze strony Polskiego Związku Kajakowego, który takich informacji nie zawiera. W krótkiej notce prasowej trąbą nazwano burzę z silniejszym wiatrem. Przeszła ona nad torem kajakarskim w Łęgnowie pod Bydgoszczą a wiatr spowodował przewrócenie kilku kajaków. Ale wszystko skończyło się dobrze i uczestnicy uznali to za urozmaicenie zawodów Nie dość więc, że wzięto dosłownie użyte przez dziennikarza określenie, ale też pomylono miejsce.
http://www.pzkaj.pl/dane/2009/nowosci/k ... ,2005.html
- mój blog

Awatar użytkownika
Wojtek_Pilorz
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posty: 327
Rejestracja: środa, 1 cze 2011, 18:41
Numer GG: 0
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Kontakt:

Re: Wątpliwe przypadki

Postautor: Wojtek_Pilorz » piątek, 6 maja 2016, 13:01


Wymienione wyżej przypadki wadliwych raportów zostaną w najbliższych tygodniach poddane weryfikacji.

zaciekawiony
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posty: 713
Rejestracja: środa, 3 cze 2009, 17:06
Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
Numer GG: 0
Lokalizacja: Nadkrznański gród
Kontakt:

Re: Wątpliwe przypadki

Postautor: zaciekawiony » niedziela, 8 maja 2016, 01:06

1997
01.07. Dziewięcierz - ten raport powstał na wskutek wzmianki w artykule o trąbie w Masłomęczu w 2002 roku - dziennikarz stwierdził wtedy, że "pięć lat temu" trąba przetoczyła się przez zachodnią Zamojszczyznę i wywołała wielkie straty. Nie wiem tylko skąd pomysł aby na tej podstawie zaraportować trąbę w konkretnym dniu i konkretnej miejscowości, wraz z danymi o szerokości pasa zniszczeń.
http://roztocze.net/newsroom.php/11400_ ... trem_.html

W rzeczywistości musiało chodzić o wichurę z 23 czerwca 1997 (czyli dokładnie pięć lat wcześniej), wielkość strat i zniszczeń się zgadza. Jedynie to nieszczęsne nazwanie jej trąbą to już dziennikarski nawyk.
viewtopic.php?f=581&t=6452

1996
01.09. Niedźwiedź - tutaj od razu widać że coś jest nie tak. Dwa raporty dotyczą tego samego zdarzenia, różnią się tylko o dzień. Raport z 30 sierpnia jest dobrze umocowany w źródłach, trąbę z tego dnia opisuje parafia, o drugiej następnego dnia nic nie ma. Drugi opiera się na wzmiance z gazety z grudnia, pewnie w ramach podsumowania roku i pewnie jest wynikiem pomyłki dziennikarza. W przypadku drugiego raportu z 30 sierpnia, niepotrzebnie podano jeszcze nazwę "Konina" - w artykule który być źródłem nazwa pojawia się jedynie jako nazwa rzeczki nad którą leży miejsowość.
http://www.parafianiedzwiedz.pl/index.p ... &Itemid=29
- mój blog

Awatar użytkownika
Wojtek_Pilorz
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posty: 327
Rejestracja: środa, 1 cze 2011, 18:41
Numer GG: 0
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Kontakt:

Re: Wątpliwe przypadki

Postautor: Wojtek_Pilorz » niedziela, 8 maja 2016, 12:57

Dziękujemy za Twoje informacje, w miarę naszych możliwości czasowych poprawiamy wskazane raporty. Poprawki z pewnością przyczynią się do wzrostu wartości naukowej bazy ESWD. Jeśli trafisz na kolejne błędne informacje będziemy wdzięczni za ich wskazanie w niniejszym wątku :)

Awatar użytkownika
Artur_Surowiecki
SkyPredict
SkyPredict
Posty: 4758
Rejestracja: niedziela, 11 lis 2007, 20:24
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wątpliwe przypadki

Postautor: Artur_Surowiecki » niedziela, 8 maja 2016, 14:55

Nawałnice, tornada w Polsce dalej zaskakują.
Pozdrawiam, Artur


zaciekawiony
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posty: 713
Rejestracja: środa, 3 cze 2009, 17:06
Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
Numer GG: 0
Lokalizacja: Nadkrznański gród
Kontakt:

Re: Wątpliwe przypadki

Postautor: zaciekawiony » środa, 29 cze 2016, 13:51

2007
* Aleksandrów
Poland (51.27 N, 19.98 E)
20-07-2007 (Friday) 17:00 UTC

Ten raport prawdopodobnie dotyczy tej samej trąby co opisana w raporcie z Reczkowa. Zniszczony las w nadleśnictwie Przedbórz znajduje się na pograniczu gmin, szkody pojawiły się najpierw w gminie Aleksandria (a nie miejscowości Aleksandria) głównie w Skotnikach i Wacławowie, potem zniszczony został las a potem Reczków.
viewtopic.php?f=56&t=172

* Klomnice, Huby, Adamowo
Poland (50.94 N, 19.35 E)
20-07-2007

W przypadku tego raportu niepotrzebnie wymieniono Kłomnice. Zniszczone miejscowości leżały w gminie Kłomnice, toteż media często nie bawiąc się w szczegóły pisały o trąbie w Kłomnicach, tam jednak szkód nie odnotowano.

* Opole Lubelskie
Poland (51.15 N, 21.97 E)
11-05-2007

W tym przypadku chodzi o powalenie cyrku przez silny wiatr. Jeden ze świadków, będący w chwili zdarzenia wewnątrz cyrku, stwierdził że to było jak trąba powietrzna i od tego momentu tak zdarzenie nazywały media. Z drugiej strony inne relacje mówiły o podmuchu na przedzie chmury.
viewtopic.php?f=171&t=185
http://www.rmf24.pl/zdjecie,iId,136834,iAId,4602
- mój blog

zaciekawiony
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posty: 713
Rejestracja: środa, 3 cze 2009, 17:06
Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
Numer GG: 0
Lokalizacja: Nadkrznański gród
Kontakt:

Re: Wątpliwe przypadki

Postautor: zaciekawiony » środa, 26 kwie 2017, 23:28

- mój blog

Awatar użytkownika
Wojtek_Pilorz
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posty: 327
Rejestracja: środa, 1 cze 2011, 18:41
Numer GG: 0
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Kontakt:

Re: Wątpliwe przypadki

Postautor: Wojtek_Pilorz » czwartek, 27 kwie 2017, 07:51

Dzięki, że zająłeś się sprawą i zwróciłeś na to uwagę. Jak będziemy mieć chwilę to usuniemy te błędy.
Obawiam się, że wśród starszych raportów takich błędów może być sporo.

zaciekawiony
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posty: 713
Rejestracja: środa, 3 cze 2009, 17:06
Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
Numer GG: 0
Lokalizacja: Nadkrznański gród
Kontakt:

Re: Wątpliwe przypadki

Postautor: zaciekawiony » sobota, 2 wrz 2017, 02:06

- mój blog

zaciekawiony
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posty: 713
Rejestracja: środa, 3 cze 2009, 17:06
Pseudonim: zaciekawiony; Kuba Grom
Numer GG: 0
Lokalizacja: Nadkrznański gród
Kontakt:

Re: Wątpliwe przypadki

Postautor: zaciekawiony » środa, 15 sie 2018, 02:02

Raportów na temat skutków silnych deszczów w Polsce jest na ESWD mało i akurat jeden z najstarszych przydałoby się poprawić:

Pisary
Poland (50.12 N, 16.72 E)
01-07-1827 (Sunday) 00:00 UTC (date uncertain)

Z pewnością chodzi o powódź błyskawiczną z 11 czerwca 1827 roku, zginęły wtedy 83 osoby:
http://www.powiat.klodzko.pl/kryzys/histor/default.htm
- mój blog


Wróć do „Tornada”