2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Archiwalne relacje naszych łowców z wypadów za burzami w teren.
User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Tuesday, 19 Aug 2008, 22:01

Chyba każdy z nas oglądał Łowców burz emitowanych w kanałach naukowych. Jedni z nich robią to, aby zbierać dane i ostrzegać, inni, aby robić zdjęcia, jeszcze inni, aby filmować zjawisko.
Moja przygoda z łowieniem burz zaczęła się dość niewinnie, potrzebowałem po prostu kilka dramatycznych filmowych ujęć dot. pogody. Okazało się że to nie takie łatwe. Trzeba pochłonąć tony różnej wiedzy, aby móc wiedzieć z czym to się je.
Przeciętnego Kowalskiego burza po prostu zastaje, co innego, ją wytropić, dojechać w odpowiednie miejsce i pozyskać materiał taki jaki się chce. Tu zaczynają się prawdziwe schody, ale taki już jestem, muszę spróbować.
Uzbroiłem się w wiedzę, obserwuję modele, pogodę, wyciągam wnioski i planuję wypady.

Po kilku łowach w swoim regionie postanowiłem zrobić większy wypad. Celem wypadu było dopadnięcie w kraju trąby powietrznej, niezależnie od tego gdzie będzie trzeba jechać. Okazja się nadarzyła.

Po przejrzeniu modeli, debatach na skype, wiedzieliśmy że 15-stego sierpnia zacznie się prawdopodobnie najgorsze zjawisko ekstremalne, liczne i dotykające wiele obszarów. Wyczekiwaliśmy 4 dni, śledząc aktualizacje modeli i widząc że modele jedynie częściowo się zmieniają. To nam dało do zrozumienia, że faktycznie może być tak, jak dane nam mówią.
14-stego sierpnia widzę dwie konkretne "plamy" na terenie naszego kraju. Pierwsza mniejsza strefa w okolicy Częstochowy, druga, na północ od Łodzi. Przeglądam kolejne wskaźniki, ta z Częstochowy wygląda obiecująco (wg własnej interpretacji), ale chłopaki podpowiadają że północna strefa kraju będzie miała gorzej.
Estofex nie pozostaje w tyle, też serwuje informacje i wybiera północną część kraju.

Image
http://img175.imageshack.us/img175/5525/estofexqi6.png

15-stego sierpnia, poranek:
Sprawdzam dane, na lepsze nie zmieniło się znacznie, strefy są nadal w tych samych miejscach. Ok pojadę tam gdzie estofex chłopaki podpowiadają. Miejsce docelowe, to środek kraju, kilkanaście kilometrów na północ od Łodzi. Telefon do Szymona, czy sie pisze na wypad, zgadza się. Szykować w sumie się nie muszę, sprzęt czekał od kilku dni, po chwili jestem u Szymona. Kilka chwil później wyjeżdżamy z Kielc i jesteśmy już na trasie. Jest mokro.

Image

Kamera pokładowa umieszczona tuż obok mojej głowy, druga zamocowana po stronie Szymona. Jedziemy spokojnie, powinniśmy być na miejscu z zapasem 2h.

Image

Na horyzoncie pojawia się ciemna masa, nam nie trzeba tłumaczyć co to oznacza, a Ja dobrze wiem że to "ogon" burzy, która przeszła tego dnia przez granice województwa, widziałem ją rano na mapach. Drogę znam świetnie, często ją pokonuję, więc dociskam gazu, dojeżdżamy na zajazd i robimy foty i film.

Image

Po sprawdzeniu danych lecimy dalej, wkrótce czeka nas autostrada A1, ale wcześniej mamy nieprzyjemną sytuację. Samochód przed nami, a w zasadzie kierowca nagle hamuje z zablokowanymi kołami i chce skręcić mi pod koła. Zwalniam w tym samym momencie i go wpuszczam przed siebie. Cieszy mnie że mam refleks i nie dochodzi do zderzenia. WG mnie facet się zagapił i w ostatniej chwili postanowił zjechać na drogę, ale tym samym wjechałby we mnie. Mam to nagrane wraz z jego rejestracją, bo kamera pracowała prawie non stop.

Image

Samochód w kadrze na zablokowanych kołach zajmuje mój pas, oczywiście nagrał się nawet nr rejestracji. Inny samochód go jeszcze otrąbił. Nie ma to jak głupieć przed pojazdem wyposażonym w kamery. Wyprzedzając pokazałem kierowcy że mam to na kamerze, kierowca wyglądał jak by zobaczył ducha.

Wjeżdżamy na A1, średnia prędkość 140km/h, można i 200 pojazd da radę bez problemu, ale ekonomicznie i bezpieczniej nie przesadzać. Mknie się bardzo miło, tym samochodem wtedy dopiero czuje się płynną jazdę, ewenement.

Image

Mijamy Łódź, wkrótce trzeba myśleć co dalej? Przecież nie będę jechał aż do morza.

Image

Dojeżdżamy to teoretycznej strefy 3 z Estofexu. Jak widać strefa wypełnia się chmurami, które szybko przybierają na objętości. Po kilkunastu minutach mamy ją nad głową.

Image

Trzeba coś zjeść. Jest 15-stego, święto, zjeść można tylko na stacji, lub zajeździe. Czekamy na jedzenie, tuż nad nami strefa 3 estofexu. Czekamy na grzmoty, jakiekolwiek wyładowania, niech safir coś nam tu pokaże, niech na radarze zrobi się na brązowo. Czemu nic się nie dzieje, już powinno. Nawet nie wieje... więc czekamy...

Image

Dzwonimy do Grzesia, do Darka, dostajemy rozbieżne informacje, że uderzy w centralnej części kraju, że oberwie południowa część Warszawy. Tu na pewno nic się nie stanie przez kilka godzin. Sprawdzamy radar, na śląsku budują się czarne komórki burzowe, wg obrazu i kierunku wiatru, zepchnie je pomiędzy Łódź, a Warszawę. Spróbujemy ustawić się dokładnie pomiędzy tymi miastami. Jedziemy do Łowicza. Będziemy głębiej w strefie 3, a droga tranzytowa więc się ładnie i wygodnie jedzie.

Image

Dojeżdżamy na miejsce. Czekamy na stacji, sprawdzamy mapki, jemy hot-dogi, dzwonimy, słyszymy że na południe od Łodzi (czyt. Częstochowa i okolice) strasznie obrywają. Świetnie, a my sobie siedzimy na jakiejś stacji i zaczyna się rozpogadzać. Szybka zmiana planów, jedziemy w na południe. Cel to Rawa Mazowiecka, teoretycznie tu uderzą komórki burzowe, pędzimy przez jakieś wioski.

Image

Dojeżdżamy na kolejny parking, jesteśmy na południe od Rawy M. i czekamy, czekamy i nic przez ten czas ładujemy baterie do kamer i aparatów. Przetwornica, to dobry wynalazek. Po pewnym czasie widzimy jak na południowy zachód od nas, nadciąga szara masa. Coś jest nie tak, widocznie wiatr zmienił kierunek i spycha wszystko w stronę Łodzi. Czekać dłużej nie będziemy. Nawrotka i pędzimy na zachód prosto do Brzezin. Po drodze cierpliwie czekamy przed przejazdem. W tle ciemna masa rozrywa się u podstawy. To jest nasz cel. Potwór na horyzoncie.

Image

Jedziemy, widzimy jak coraz częściej i jaśniej błyski przebijają się zza chmur. Tak wiemy, tam gdzieś może być potwór niszczący całe wsie...

Image

Musimy dojechać na czoło burzy, rozejrzeć się i szukać charakterystycznej struktury w chmurach. Jest ich kilka, żadna nie jest konkretna. Czasu mało, zaczyna wiać, oznacza to że strefa opadowa zaraz do nas dotrze. Jest za ciemno, miejsce jest nam obce, zaczynamy zasuwać pomiędzy polami, szukać miejsca gdzie będzie widać więcej. Strefa chmur jest za szeroko, za nisko, wszystkiego nie widać.

Image

Lecimy po polach dalej, coraz szybciej, miejscami łapiąc lekkie poślizgi, mamy na horyzoncie mocno niską strefę, która przybiera konkretnych kształtów.

Image

Przebijam się przez las, droga coraz gorsza, później polna, po chwili asfalt, lecimy dalej, już mamy obiekt na prawo od siebie, jest, można sfilmować.

Image

Sprawdzam kierunek w którym podąża masyw. Fatalna sprawa, zaczyna uciekać w kierunku z którego przybyliśmy. Ta droga nie nadaje się aby wyprzedzić stożkowaty zwis z podstawy chmur, trzeba szybko znaleźć inną drogę i odbić pod skosem, aby nie wpaść prosto pod zwisający stożek. Nie jest dobrze, przed nami wyrasta czarna masa, będzie padać i to mocno, może uda się uciec...

Image

Nie jest dobrze, zgubiłem stożek, wysiadam aby się rozejrzeć, duży podmuch kładzie krzaki obok mnie, jest źle, zaczynają spadać duże krople deszczu. Trzeba się schować. Przed tym się nie ucieknie.

Image
Po chwili...
Image

Widać nie wiele. Nigdzie się nic nie świeci. Opady grają rytmy na karoserii samochodu, stoimy obok pola, przez ten czas sprawdzamy mapki i trasę, próbujemy coś wymyślić, jeszcze mocniej pada. Pola obok nas zaczynają być płaskie, to już nie są pola, to stawy, pod kołami płynie mała rzeka, trzeba albo wracać i wjechać w jeszcze gorszą strefę, albo spróbować się wydostać, myślimy..

Image

Po małej próbie przejechania "do przodu", okazało się że rzeki płynące drogami są zbyt niebezpieczne, zawracamy i wjeżdżamy na drogę, po której mimo fatalnej pogody pędzą inne pojazdy. Cóż za spory brak rozsądku. Aby pędzić więcej jak 100km/h w takich warunkach? To nawet mi do głowy by nie przyszło. Widocznie dla wielu ludzi to tylko deszczyk...
Jedziemy, a przed nami wyrasta rzeka.

Image

Pokonuję przeszkodę, później jeszcze kilka razy, znowu jakieś wariaty pędzą jak gdyby nic się nie działo, wielu zapłaci za to.

Rajdowiec ok 140km/h
Image
Ominięcie dużej gałęzi przy 100km/h
Image
Rajdowiec tyle umiejętności i rozsądku nie miał, musiał zjechać na pobocze bo rozwalił sobie opony:
Image

Pacjent wyżej nie miał umiejętności i rozsądku.
Tak Panie i Panowie, aby się tak bawić, nie wystarczą tylko ręce i moc pod maską, trzeba jeszcze dużo ćwiczyć. Jak parę osób wie, startowałem w wyścigach, odcinkach specjalnych i poślizgi nie są mi obce. Szybkie manewrowanie kierownicą, wyciąganie pojazdu z poślizgu, przewidywanie zagrożeń, ciasne zakręty, hamowanie z opóźnieniem, wszystko to trzeba mieć opanowane aby móc pędzić w takich warunkach.

Image

Dziesiątki godzin na torze, zmielone komplety opon, spalony basen paliwa, dopiero wtedy poczułem że umiem jeździć. Wcześniej czułem że umiem kierować. Różnica jest przed i po jest ogromna. Wniosek jest prosty: nie umiesz, nie pędź, ale to nie jest gwarantem że nic Ci się nie stanie. Na pewno nie wolno przeceniać swoich możliwości.
Wracając do jazdy, takich gałęzi, drzew minęliśmy bardzo wiele. Czasem przeszkody te tworzyły korki. Czasem stała pomoc drogowa, lub straż i sygnalizowała swoją obecnością obecność tych przeszkód.

Image

Nie wątpliwie strefa, która jest najatrakcyjniejszą do filmowania, uciekła nam w stronę mazur. Pozostało nam dojechać do jakiegoś miasteczka i pomyśleć co dalej, czy jeszcze coś idzie w naszą stronę? W każdym bądź razie, intensywność wyładowań, rosła z minuty na minutę.

Image

Przez kilkanaście kilometrów goniliśmy wyładowania na wschód, aż znowu dojechaliśmy do Skierniewic. Ciemno, późno, sprawdzamy mapki, coś leci jeszcze z południa, Możliwe że spotkamy to na wysokości Końskich, wracamy w nasze rejony, do zrobienia dużo kilometrów, ale i tak trzeba wracać. Jedziemy, po drodze oglądamy różnej maści wyładowania. Jedne biegały po chmurach, inne uderzały prosto w ziemię. Nigdy nie oglądałem tylu wyładowań w tak krótkim czasie. Niebo co chwile oświetlało nam drogę.
Nie wiem ile jest rodzajów piorunów, ale pewnie widzieliśmy z Szymonem wszystkie rodzaje.

Image

W drodze powrotnej widząc kolejne wyładowania w dali postanowiłem skręcić na pole. Aby nagrać coś więcej. Szymon wysiadł i ze statywu robił fotki, Ja walczyłem z awarią kamery. Przyciski zamokły i nie chciały działać, w efekcie nie mogłem ustawić właściwych opcji. Pozostało mi na ślepo celować. Nie wiedzieliśmy w którą stronę celować, gdyż błyskało się dookoła nas, byliśmy zamknięci jak w literze C. Poszedłem po kamerę pokładową, mocuję się z nią, ale przy okazji oglądam spektakl szczególnie miejsce gdzie jest najwięcej wyładowań. Patrzymy tam z Szymon. Nagle uderza piorun, znika, ale w miejscu gdzie piorun miał "kolanko", pozostaje świecąca kulka. Bez wahania krzyczymy że to piorun kulisty! Ja kamerę wycelowałem ale na wyświetlaczu nic nie widać, dla pokładowej kamery punkt jest za daleko. Szymon, próbował sfotografować, ale nie wiem czy mu coś wyszło. Świecąca kulka lekko leci powoli ku górze, jak balonik i zanika, po 15 sekundach już jej nie ma. Mam teorię na ten temat.

Skoro piorun kulisty powstał w miejscu kolanka błyskawicy, oznacza to, że może tam dojść do zapętlenia ładunku, co za tym idzie, główny trzon błyskawicy po wyładowaniu znika, a zapętlony ładunek napędza sam siebie, aż się wyczerpie. Duża temperatura pozwala na małe wznoszenie się obiektu, ale szybko zanika, gdyż nic nie izoluje ładunku.

Chmura nad nami eksploduje, czas uciekać.

Image

Pędzimy w stronę Końskich, pełno wyładowań, ale już się tyle ich naoglądaliśmy, że po drodze robimy tylko jeden przystanek, aby złapać jeszcze kilka piorunów. Najciekawiej wyglądały te biegające krokami po niebie. Czasem zastanawiałem się czy któryś nie dobiegnie za blisko, ale miejscówka okazała się bezpieczna.

Image

Po drodze minęliśmy samochody zaparkowane... w rowie, nawet nam się nie chciało wysiadać, żenada.
Zostało 30km do Kielc. Jadąc oglądamy błyski w oddali, oraz jasny księżyc przebijający się przez chmury. Nostalgiczna porażka. Trąby powietrznej nie złapaliśmy...

Image

Wróciłem do domu po północy, padłem na łóżko, ale po chwili resztką sił wstałem i sprawdziłem zestaw map w internecie. Wszystko się zgadzało, o trąbach dowiedziałem się rankiem.
____________________________________________________________

Dziś obliczyłem trasę, po tym jak ją dokładniej narysowałem. Wyszło 520km w czasie polowania czyli ok 15h! Stan paliwa w baku potwierdził ten dystans.

Image Image

Wniosków jest wiele...
- Jechać tam gdzie czuję że być powinienem, jak się okazało, trąby zeszły w okolicy Częstochowy, czyli tam gdzie chciałem jechać.
- Estofex nie zawsze ma racje, jak się okazało, następna aktualizacja objęła właściwą strefę zagrożenia ()
- Trzymać się z dala od strefy burzowej, gdyż wjechanie pod nią za głęboko uniemożliwia dalsze łowienie tej strefy burzowej (brak widoczności, przeszkody na trasie)
- Nie przemaczać sprzętu, bo później nie chce działać :-) (już działa, po wysuszeniu)

____________________________________________________________

Praktyka pokazała. Łowienie Burz jest niebezpieczne. Ryzykuje się zderzenie z wariatami, którzy pędzą nie zwracając uwagi na otaczające ich warunki pogodowe, nie zdają sobie sprawy że liście i woda na trasie oznacza, że mogą na trasie leżeć większe przeszkody.
Jeździć po kałużach trzeba umieć. Wjazd z prędkością 50-100km/h w kałuże, która płynie bokiem jezdni, automatycznie hamującą tę stronę pojazdu, grozi natychmiastowym wypadnięciem z drogi do rowu, tak właśnie różne samochody powpadały w rowy. Mój samochód wpadłby tam kilka razy, ale Ja nawet celowo sobie wjeżdżałem w te kałuże (ku dezaprobaty Szymona), takie małe szkolenie szybkiego odciągania kierownicy ;-) nie próbujcie tego w domu.

Nie mniej jednak, po tej wyprawie mamy sporo materiału, szczególnie nagrań. Sporo też praktyki, myślę że z burzy na burzę będziemy lepiej je ganiać, aż w końcu złapiemy w obiektyw to, co każdy łowca chciałby złapać.
Dla mnie to po prostu przygoda i możliwość dobrego samodoskonalenia różnych umiejętności. Mało bezpieczne, ale mam tak od "małego".

Życzę udanych łowów.
PS - literówki poprawię później ;)
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

info

Postby Mariusz Świąder » Monday, 8 Sep 2008, 10:22

Pozwólcie użytkownikom komentować/pisać pod łowami. Każde łowy tego typu powinny skutkować dyskusjami - użytkownicy mogą zadawać różne pytania na ten temat, po to jest forum ;)
Nie widzę zasadności kasowania postów w tym temacie.
Kto ma chęci niech pyta o co chce - byle by miało związek z łowami.
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

User avatar
Sirun
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posts: 74
Joined: Wednesday, 21 May 2008, 21:48
GG: 0
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Sirun » Wednesday, 10 Sep 2008, 09:34

Mariusz... Rządzicie !! xD
Relacja naprawde ładna i przejrzysta :)
Nic, tylko pogratulować chęci jazdy i umiejętności jeżeli chodzi
o jazde w ekstremalnych warunkach. :roll:

Coś mi sie wydaje że już nie zabardzo będziecie mieli okazje
złapać jakiegoś potwora, chociaż... kto wie ? do zimy jeszcze
szmat czasu :P

Ogólnie super :mrgreen:

Udanych następnych Łowów !!! ;)
Image
GG:---

Mateusz_Wardak

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mateusz_Wardak » Friday, 19 Sep 2008, 18:26

Myśle ,że w przyszłości złapiecie nawet jakies tornado albo cos w tym stylu xD.

Wasze zdjecia są super ale także mrożą krew w żyłach :D.

Muście mieć chyba czasami stracha jak brykaliście swoim samochedm :D

User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Monday, 22 Sep 2008, 12:40

Zgadza się, wiele razy serce biło bardzo szybko, a że często tak waliło, później byłem wykończony, jak po ciężkiej pracy. Spałem dłuuuuuugo ;) Też mam nadzieję że uda nam się dopaść trąbę. To by było coś...
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

Mateusz_Wardak

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mateusz_Wardak » Wednesday, 24 Sep 2008, 20:47

To było by bardzo ciekawe i interesujace,ale zarazem bardzo niebezpieczne :P

Jak by tak wasz samochód porwała trąbka :D
Ciekawe co by sie stało??

User avatar
Doppler
Dokumentalista
Dokumentalista
Posts: 240
Joined: Saturday, 17 May 2008, 13:12
GG: 0
Location: Na pln-wsch od W-wy
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Doppler » Wednesday, 24 Sep 2008, 21:59

Mariusz to byla fajna wyprawa, szkoda ze nic nie zlapaliście. Z drugiej strony zawiodla jak widac uzyskana wiedza o terenie gdzie mialo pojawic sie tornado (rozbiezne info od Darka i Grzeska oraz strefa wyznaczona przez estofex ). Intuicja bylaby jak sam podkreslasz lepszym przewodnikiem. Niestety przy naszych mozliwosciach technicznych to ciagle loteria. W sumie kazde tego typu łowy to jakieś doświadczenie. Moze na drugi raz trzeba usprawnic komunikacje (jedna ocena przedyskutowana przez doswiadczonych obserwatorów) bys nie krecil km na pusto. Uzupelniona przez wlasna intuicje bo przecież Ty widzisz najlepiej co sie dzieje nad danym terenem gdy przez niego przejeżdzasz.

User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Tuesday, 30 Sep 2008, 18:35

Mateusz, ale jak byśmy wjechali w słabą trąbę taką do 200 kilku km/h to by się nie wiele stało, bo samochód jest mocno opływowy. Co innego, gdyby to było na terenie z dużą ilością różnego luźnego materiału (np deski, gruz), wtedy można oberwać.

Z Darkiem łączność tel była, z Grzesiem też i sporo danych wymienialiśmy, aby widzieć i wiedzieć co się dzieje, ale to jeszcze nie to, co by było na tyle skuteczne aby upolować właściwy cel. W praktyce wyszło, że nawet mapki - różne - potrafią być źle zestawione punktami orientacyjnymi (granice woj, rzeki, miasta), w praktyce oznacza to, że wg mapy nad nami powinna być burza, a jest 20km obok w zasięgu wzroku, ale za daleko.
Praktyka nauczyła mnie najlepiej jak rozwój wydarzeń i dane interpretować i absolutnie nie dosłownie. Więc zacząłem wytyczać trasy z nadmiarowością dystansu i to pomogło zniwelować rozbieżności. Teraz wiem jak polować w oparciu o mapki.
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

User avatar
Grzegorz_Zawiślak
SkyPredict
SkyPredict
Posts: 7028
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 21:13
Location: Zielonka k. Warszawy
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Grzegorz_Zawiślak » Tuesday, 30 Sep 2008, 20:34

Mariusz - świetnie opisałeś wyprawę. Poza tym to prawda, że kontaktowaliśmy się telefonicznie z Mariuszem i Szymkiem. Ja osobiście mówiłem, że burze zaczynają się rozwijać na południowym - zachodzie i kierunek ich przemieszczania to północny - wschód. Pamiętam też naszą rozmowę, jak zapytałeś mnie, kiedy burze dotrą w rejon Warszawy... wtedy odpowiedziałem, że w godzinach wieczornych i wcześniej nic tutaj nie będzie. Natomiast podczas ostatniego telefonu wykonanego do Szymona, mówiłem, że jeśli możecie, to udajcie się na południe Ziemi Łódzkiej... Jednak samochód nie jest na tyle szybki, żeby udać się z okolic Wa-wy w południowe rejony zupełnie innego województwa, a czas w tym przypadku odgrywał istotną rolę ;)
Pozdrawiam,
Grzegorz Zawiślak

Image
Image

FanPage: http://www.facebook.com/pages/Grzegorz-Zawi%C5%9Blak-Polish-Storm-Chaser/198029370337933?ref=hl
E-mail: grzegorz.zawislak@wp.pl
YouTube: http://www.youtube.com/user/GrzesPLB?feature=mhee
Skype: grzes.p.l.b

User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Wednesday, 1 Oct 2008, 18:28

·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

User avatar
Kuba_Żabiński
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 209
Joined: Sunday, 25 May 2008, 15:29
GG: 8256433
Location: Wrocław
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Kuba_Żabiński » Thursday, 2 Oct 2008, 19:11

Mariusz mam pytanie otóż czy auto jest całe?,chodzi mi szczególnie o elektrykę.
GG-8256433
Tel- 505-117-423
Skype- mizuuf4
Nie ma lipy! :)

User avatar
Sirun
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posts: 74
Joined: Wednesday, 21 May 2008, 21:48
GG: 0
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Sirun » Thursday, 2 Oct 2008, 19:29

[offtop]
Ehh...
Sezon się skończył, więc... przechodzę na urlop <lol> :D
nie no joke, ale nie będe już tak często zaglądał na forum =p [Nudno]

*You Advenced from "Bierni Łowcy" to "Sympatycy"*
[/offtop]

Btw. Mariusz daje wam 99.9%*, że w przyszłym
roku złapiecie tornado... przypomnij sobie potem moje słowa ;]

*Btw. tego 0.01% Boją się tylko paranoicy więc... wiecie :mrgreen:

A co do autka niezłe cacko :D
podasz mi jaki model i marka ? :twisted:
Image
GG:---

User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Friday, 3 Oct 2008, 10:09

·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

Norbert_P
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posts: 25
Joined: Tuesday, 26 Aug 2008, 12:36
GG: 0
Location: Warszawa
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Norbert_P » Monday, 6 Oct 2008, 18:44

Świetna relacja. Czytając czułem się jakbym był tam :)

Z tego tworzącego się stożka coś się później ukształtowało?(po tym jak Wam uciekł)
Maile:
norbertpodsiadly@gmail.com
draiders@wp.pl
Gadu gadu:
731332
15880065

User avatar
Krzysztof_Ostrowski
SkyPredict
SkyPredict
Posts: 1493
Joined: Tuesday, 30 Sep 2008, 14:36
GG: 8744878
Location: Białystok
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Krzysztof_Ostrowski » Saturday, 1 Nov 2008, 22:38

Cześć :)

Czy mógłbyś mi podać jakieś dobre źródło w necie (czy oprogramowanie), które pozwala ci na bieżące śledzenie wskaźników meteorologicznych i modeli o których wspomniałeś w relacji?
Pozdrawia Krzysiek ;)

Image
gg: 8744878
e-mail: krzysio.ostrowski@gmail.com

User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Sunday, 2 Nov 2008, 20:22

·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Thursday, 6 Nov 2008, 20:41

Czekam na zimę, następny sezon i jak już nagram wszystko co potrzeba, zrobię film, który całkiem możliwe że będzie można obejrzeć w TV.
:D
Czy się uda, zobaczymy...
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

User avatar
Sirun
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posts: 74
Joined: Wednesday, 21 May 2008, 21:48
GG: 0
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Sirun » Saturday, 13 Dec 2008, 13:21

heh... <wzdycha_ciężko>
Chyba się Mariuszu drogi nie doczekasz zimy :mrgreen:
Image
GG:---

Edyta

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Edyta » Monday, 22 Dec 2008, 01:26

No coz widze ze Mariusz to fascynatyk trab powietrznych Ty za nimi jezdzisz a mnie dopadla w wakacje i moze wlasnie z tego powodu jestem na tym forum:)
Swoja droga dziwi mnie jedno ze zadna z prognoz w tv nie nastawila ludzi z tych wszystkich okolic przejscia traby powietrznej z 15.08 ze w ogole taka mozliwosc ze moze cos przejsc przez ich miasteczka:/

Michał_Lisiak
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 988
Joined: Thursday, 15 May 2008, 10:44
Pseudonim: Mikelis
GG: 0
Location: Inowrocław
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Michał_Lisiak » Monday, 22 Dec 2008, 21:55

Pozdrawiam, Michał.
Adres email: mikelis5@wp.pl; michal.lisiak@op.pl

User avatar
Szymon_Stochmal
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 179
Joined: Friday, 11 Jul 2008, 18:20
GG: 8252807
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Szymon_Stochmal » Monday, 22 Dec 2008, 23:23

Hehe. Pamiętam jeszcze jaki był wtedy burdel.. ;P Były 2 różne teorie gdzie może być niezbyt ciekawie. Cóż... Mariusz wybrał tą samą co Estofex... Wyszło jak wyszło... A mogło być lepiej;) Przed nami kolejny sezon więc pewnie okazji będzie jeszcze dużo :)
"...gdy w przyszłości wnuk przy kominku zapyta mnie: Dziadku, a co Ty w życiu robiłeś??? Odpowiem, że to, co najbardziej kochałem - JEŹDZIŁEM..."

Canon EOS T2i + grip + C EF-S 18-55mm + C EF 50f/1.8 II + C 70-200f/4 L USM + troszki filtrów...

User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Tuesday, 23 Dec 2008, 10:40

Były dwa warianty, z czego jeden był estofexu, a drugi mój. Ja jako że niedoświadczony w ściganiu takich zjawisk, wybrałem wariant estofexu (niby pewniejszy), a się okazało że trąby były w okolicy, gdzie chciałem jechać. Mówiłem chłopakom że tam jest dziura i coś się świeci i tam chciałbym jechać, czyli pod Częstochowę, a stamtąd do trąbek rzut kamieniem :D
Po tej akcji jechać będę tam gdzie mi nos podpowiada, bo jednak nos ma dobry węch, co pokazały mapy zniszczeń z tych okolic :?
Jak Bozia pozwoli, dopadnę lej w 2009r.
Jeśli będzie to trąba niosąca szczątki, na podstawie nagrań wideo będę mógł obliczyć prędkość z jaką poruszają się odłamki.

Idealnie byłoby wysłać bezzałogowy pojazdy latający - prosto w podstawę leja - i ściągnąć dane, ale nie mamy takich zabawek :|
Dopiero jak zginie wiele istnień, ktoś z urzędu zacznie coś robić...
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

User avatar
Sirun
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posts: 74
Joined: Wednesday, 21 May 2008, 21:48
GG: 0
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Sirun » Tuesday, 23 Dec 2008, 17:30

Image
GG:---

User avatar
Artur_Surowiecki
SkyPredict
SkyPredict
Posts: 4761
Joined: Sunday, 11 Nov 2007, 20:24
Location: Warszawa
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Artur_Surowiecki » Tuesday, 23 Dec 2008, 17:39

Nawałnice, tornada w Polsce dalej zaskakują.
Pozdrawiam, Artur


User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Tuesday, 23 Dec 2008, 17:46

...a nie docierały, bo były źle skonstruowane. Wystarczy wykonać pojazd, który wytrzyma taki lot i będzie miał na tyle mocy, że doleci mimo oporów.
Mi do głowy przychodzi rakieta modelarska, w głowicy mocny i odporny ładunek rejestrujący dane z otoczenia. Rakieta dolatuje do leja, następuje wyrzucenie urządzenia, które jest porywane przez trąbę i w czasie rzeczywistym wysyła dane.
Paliwo do rakiety robi się z saletry i cukru, sterowanie, wystarczy to samo co do samolotów RC + wzmacniacz, a aparatura rejestrujące - pojęcia nie mam, ale jakaś mniejsza wersja mobilnej stacji radiowej i przesył prosto na laptopa. Takich urządzeń w głowicy może być tyle ile rakieta da radę donieść 1-4?
Tylko u nas brakuje ludzi, kasy i pomocy innych osób w takich ambitnych przedsięwzięciach.

Fajnie sobie "pogadać", czas zejść na glebę ;)
·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

User avatar
Artur_Surowiecki
SkyPredict
SkyPredict
Posts: 4761
Joined: Sunday, 11 Nov 2007, 20:24
Location: Warszawa
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Artur_Surowiecki » Tuesday, 23 Dec 2008, 18:28

No niestety, trzeba zejść na glebę... jeszcze wiele dziesiątek lat zapewne upłynie, aby nawet gdzieś w Europie powstał nawet nieco mniej zaawansowany projekt, który w przyszłym roku będzie realizowany w USA. Chodzi o projekt VORTEX2... tu również będzie użyty latający pojazd badawczy - tym razem samolot o nazwie UAV. Helikopter był używany podczas projektu VORTEX(1) w latach 1994 - 95, który mimo wszystko zakończył się sukcesem, ale pojawiły się też liczne pytania dotyczące kolejnych zagadnieniem związanych z tornadami (dlatego też rusza projekt VORTEX2). Zwracam uwagę, że jedna wybrana przez naukowców superkomórka ma być badana całym szeregiem urządzeń, w tym przez kilka rodzai mobilnych radarów dopplerowskich. Więcej o tym przedsięwzięciu można poczytać sobie w dokumencie pdf, link do niego zamieszczam poniżej:


Zamieszczam jeszcze link do strony domowej projektu:
http://www.vortex2.org/

My tylko możemy sobie gadać o takim czymś. Do tego projektu potrzebne są dziesiątki, a nawet setki mln dolarów... Podejrzewam że nawet mniejsze projekty w Europie dotyczące badań niebezpiecznych burz przez najbliższe lata nie będą realizowane. Po prostu nikt nie będzie chciał się tego podjąć, bo kasa jest olbrzymia, a nie każdy rok przynosi takie burze, które by warto było zbadać... żeby trafić na tornado w Europie to już wyczyn - oczywiście można czaić się na nie w takich miejscach jak np. okolice Częstochowy, ale kto wie, kiedy kolejny lej tam się pojawi. Urządzenia się zestarzeją i popsują, kasa pójdzie na marne, bo w Europie mimo wszystko ekstremalnie silne burze są rzadsze niż w USA.
Z drugiej strony żeby przy najmniej jakąś rakietę z instrumentami badawczymi można było wystrzelić w gada, jeśli się już pojawi... chyba to już nie jest tak bardzo kosztowne.
Nawałnice, tornada w Polsce dalej zaskakują.
Pozdrawiam, Artur


User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Wednesday, 24 Dec 2008, 10:38

·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

User avatar
Skytex
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posts: 10
Joined: Tuesday, 22 Apr 2008, 23:55
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Skytex » Thursday, 25 Dec 2008, 02:56


User avatar
Mariusz Świąder
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 500
Joined: Monday, 3 Mar 2008, 14:25
GG: 0
Location: Kielce
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Mariusz Świąder » Sunday, 8 Feb 2009, 14:11

·····●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●·····

User avatar
Artur Misztela
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 108
Joined: Saturday, 16 Aug 2008, 13:05
Pseudonim: Arturas
GG: 9769977
Location: Ręczno 36km na SSE od Piotrkowa Tryb.
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Artur Misztela » Tuesday, 10 Feb 2009, 17:44

Mariusz czy ten samochód który wam wjechał przed maskę, to nie było przypadkiem przed Piotrkowem na rondzie?? Bo tak coś kojarzę to miejsce ;)
Pozdrawiam
Artur_Misztela
TEL: 661 527 707

User avatar
Rafał Dzik
Członek stowarzyszenia
Członek stowarzyszenia
Posts: 608
Joined: Wednesday, 6 May 2009, 23:13
Pseudonim: rafal
GG: 6458545
Location: Starachowice, woj. świętokrzyskie
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Rafał Dzik » Thursday, 10 Dec 2009, 00:31

Czytałem już kilka razy relację Mariusza z pogoni za "potworem" :). Świetnie opisana wyprawa ze wszystkimi szczegółami. Znalazłem wiele wskazówek, które mogą się przydać w łowieniu burz. Sam też od niedawna na serio zająłem się ściganiem burz. Interesuję się od dawna takimi zjawiskami, ale dopiero w tym roku zająłem się tym bardziej na poważnie. Mogę się pochwalić, że udało mi się ustalić mniej więcej miejsce silnej rotacji i nagrać słabe i krótkie gustnado :). Link do filmiku: . Nagrywany był wtedy z telefonu bo lepszego sprzętu nie miałem. Ale emocje niesamowite :D. I jak już pisałem wcześniej, bardzo szczegółowy opis wyprawy. Muszę się jeszcze wiele nauczyć o ściganiu burz i muszę też przyznać, że relacja Mariusza dostarczyła mi wiele cennych informacji na temat takich wypraw. Mam nadzieję, że w kolejnym sezonie też uda mi się wyruszyć w taką pogoń za siłami natury :). Mariusz, życzę wielu udanych łowów w kolejnym sezonie!!! :). Kto wie, może kiedyś spotkamy się przypadkiem na "łowach", bo daleko od siebie nie mieszkamy :).
Pozdrawiam, Rafał!
GG: 6458545
E-mail: dzikens@onet.eu

weronika
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posts: 10
Joined: Monday, 18 Jan 2010, 14:30
Pseudonim: little_dove
GG: 3107213
Location: Poznań/Środa Wielkopolska
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby weronika » Friday, 22 Jan 2010, 17:07

Relacja świetna ! Zdjęcia imponujące. Gratuluje i życzę dalszych udanych spotkań z burzowymi potworami ;D
Pozdrawiam ;)
nawet najmocniejszy piorun tylko lekko mnie popieści...

User avatar
Tomasz_Czechowski
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 148
Joined: Tuesday, 18 Aug 2009, 16:44
Pseudonim: Doppler
Location: Damasławek,Wielkopolska
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Tomasz_Czechowski » Thursday, 11 Feb 2010, 16:56

Świetnie opisana wyprawa :!: Imponujące zdjęcia :D . Ciekawi mnie ten film z takiej wyprawy, o którym wspomniał Mariusz że być może pojawi się na antenie tv. ;)
To by świetnie pokazało ludzią kim są i czym się zajmują łowcy.
Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów w zbliżającym się sezonie burz :!:
STORM SEASON 2015 IS DEAD! LET'S CELEBRATE THE FUNERAL!

User avatar
lacol998
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 49
Joined: Saturday, 16 May 2009, 13:07
Pseudonim: lacol998
GG: 13123816
Location: Damasławek,Wielkopolska
Contact:

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby lacol998 » Friday, 12 Feb 2010, 23:07

Świetnie opisane !!!
Zdjęcia imponujące, chciałbym zobaczyć taki film z wyprawy ;)
Osobiście chciałbym uczestniczyć na takim polowaniu ;)
A tobie Mariusz Życzę wielu udanych polowań i świetnych materiałów z tych wypraw :!:
Pozdrawiam serdecznie :!: :!: :!:^^
pozdrawiam lacol998
GG 13123816
e-mail lacol998@wp.pl

Artur15
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 94
Joined: Saturday, 31 Jan 2009, 19:12
GG: 0

2008.08.15 - Łowienie burz w praktyce

Postby Artur15 » Tuesday, 23 Feb 2010, 10:23

Bardzo szczegółowo wszystko opisane. Jak miałbyś film z tej wyprawy tez bym chętnie go
zobaczył. Mam nadzieje ze będzie więcej takich relacji w tym sezonie. GRATULACJE!!! ;)
[color=red]
/color]


Return to “Archiwum (od 2008 r.)”