Bezpieczeństwo zmotoryzowanych podczas łowów.

Zasady bezpiecznego zachowania się przed oraz podczas zachodzących zjawisk meteorologicznych
Roman_Maciejewski
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 143
Joined: Thursday, 24 Jul 2008, 13:46
GG: 15874655
Location: Konin/Poznań
Contact:

Bezpieczeństwo zmotoryzowanych podczas łowów.

Postby Roman_Maciejewski » Friday, 7 Nov 2008, 00:27

Jako, że nasze zainteresowanie ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi polega także na ich ściganiu, powinniśmy mieć podstawową wiedzę o niebezpieczeństwach czyhających na zmotoryzowanych łowców burz oraz o tym jak można ich uniknąć lub zminimalizować ich skutki.

Jednym z największych problemów jest aquaplaning.
Co to jest aquaplaninq?
Aquaplaning polega na tym, że rowki poprzeczne bieżnika nie są w stanie odprowadzić wody, wtedy warstwa zalegającej na jezdni wody zaczyna działać jak poduszka hydrauliczna o wielkiej sile (zwana klinem wodnym), dążąc do oderwania koła od jezdni. Dzieje się tak, gdy jedziemy ze zbyt dużą prędkością lub gdy bieżnik opony jest już mocno wytarty. Tworzy się tak zwany klin wodny, który podnosząc oponę zrywa jej kontakt z nawierzchnią. Pod wpływem wody powierzchnia styku opony z jezdnią zmniejsza się i w końcu opona odrywa się od jezdni, niesiona na filmie wody o grubości zaledwie kilku milimetrów. To jednak wystarcza, by kierowca stracił kontrolę nad samochodem.
Jakie mogą być jego skutki?
Przede wszystkim utrata kontroli nad pojazdem, co może prowadzić do poślizgu i zagrożenia zdrowia a nawet życia swojego i innych uczestników ruchu.
Jak się objawia aquaplaning?
Jeśli woda tryskająca spod kół uderza w podwozie i wnętrze błotników z donośnym szumem, a kierownicę mocno „ciągnie" - oznacza to, że do aquaplaningu już tylko jeden mały krok.
Kierowca, początek aquaplaningu, zaczyna odczuwać w momencie, kiedy kierownica nagle zaczyna chodzić lżej i staje się bardzo wrażliwa na niewielkie manewry, silnik zaczyna wchodzić na zbyt wysokie obroty w stosunku do rzeczywistej prędkości i przełożenia skrzyni biegów. Przyczepność samochodu natychmiast maleje, zaczyna on lekko zbaczać z toru jazdy, aż w końcu przestaje reagować na ruchy kierownicą.
Jak się bronić?
1. Rozsądnie dobieraj prędkość jazdy do warunków na jezdni.
2. Unikaj jazdy w koleinach wypełnionych wodą, biorąc je, jeśli to możliwe, między koła.

Zasady, których powinniśmy przestrzegać w złych warunkach atmosferycznych.
1. Zatrzymując się powinniśmy zawsze zwrócić uwagę na to, czy w miejscu naszego postoju nie ma zagrożenia związanego z przygnieceniem naszego samochodu przez drzewo/ reklamę itp.
2. Bardzo ważny jest zwiększony odstęp od jadących przed nami uczestników ruchu.
3. Przed wyjazdem należy sprawdzić stan techniczny pojazdu m.in. wycieraczek i opon.
4. Nie wolno wjeżdżać samochodem w płynącą na całej szerokości jezdni wodę. Nawet niepozornie wyglądający strumień może zepchnąć samochód na pobocze. Dodatkowym niebezpieczeństwem są niewidoczne uszkodzenia drogi, które w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić nawet do jej zapadnięcia.
5. Kałuże również mogą być niebezpieczne. Zazwyczaj są głębsze niż się wydaje, dlatego należy przejeżdżać przez nie bardzo wolno, aby nie wytwarzać fal. W momencie, kiedy poziom wody w kałuży zaczyna przekraczać linię podwozia, należy się wycofać. Bezpośredni kontakt podwozia z wodą może być jedną z przyczyn poważnych uszkodzeń systemów elektrycznych pojazdu.

Mam nadzieję, że niektórzy z was, czytających ten temat dodadzą coś od siebie, aby łowcy wiedzieli (na pewno wielu już to wszystko wie), że czyha, na nich wiele niebezpieczeństw i nauczyli się ich unikać.
GG: 15874655
Pozdrawiam, Roman Maciejewski.

ShaMaN
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posts: 11
Joined: Saturday, 10 Jan 2009, 15:59
Location: ŁDZ/PL

Bezpieczeństwo zmotoryzowanych podczas łowów.

Postby ShaMaN » Thursday, 28 May 2009, 21:32

Jako kierowca zawodowy polecam dość znienawidzone opony wielosezonowe Dębica Navigator z pierwszej wersji produkcyjnej! Przy ich użyciu takowe zjawisko nie występuje w ogóle!
Wiem to z wieloletniej autopsji.

User avatar
Filip_Dutkiewicz
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 369
Joined: Monday, 19 May 2008, 18:43
Pseudonim: mdgn
GG: 1639923
Location: Kraków/Nowy Targ
Contact:

Bezpieczeństwo zmotoryzowanych podczas łowów.

Postby Filip_Dutkiewicz » Thursday, 28 May 2009, 23:41

Ja dodam od siebie iż niebezpieczeństwem mogą też być parujące nagle szyby, a także opady, które ograniczają widoczność na drodze (przytrafiło mi się to podczas przechodzącej niedawno przez Kraków superkomórki z shelfem) polecam wtedy stanąć i odczekać najgorsze(oczywiście w jakimś rozsądnym miejscu - zasada nr. 1 u Romana), lepsze to niż jazda prawie na oślep.




ShaMaN
Zarejestrowany
Zarejestrowany
Posts: 11
Joined: Saturday, 10 Jan 2009, 15:59
Location: ŁDZ/PL

Bezpieczeństwo zmotoryzowanych podczas łowów.

Postby ShaMaN » Friday, 29 May 2009, 07:46


User avatar
Filip_Dutkiewicz
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 369
Joined: Monday, 19 May 2008, 18:43
Pseudonim: mdgn
GG: 1639923
Location: Kraków/Nowy Targ
Contact:

Bezpieczeństwo zmotoryzowanych podczas łowów.

Postby Filip_Dutkiewicz » Friday, 29 May 2009, 11:59

Nie mówię tu o opadach deszczu z pierwszej lepszej burzy, koledzy z Krakowa wiedzą, że takich się nie boję i nie boję się prowadzić w bardzo złych warunkach :P Ale mówię tu o takich opadach jak z ostatniej burzy superkomórkowej nad Krakowem kiedy to tuż po przejściu shelfa mimo włączenia najszybszego trybu wycieraczek ciężko było coś zobaczyć i właśnie wtedy polecam zjechać na pobocze lub parking jeżeli się da i ma się na to czas(sam tak zrobiłem), jazda w strefie najsilniejszego opadu to nic przyjemnego a i atrakcje w postaci bijących na około doziemnych też mogą koncentrację rozproszyć :mrgreen: Oczywiście zawodowi kierowcy tacy jak Ty powinni być na to przygotowani ale zwykli już często nie są, co widać na mieście po przejściu silniejszej burzy :>




User avatar
mati16klb
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 98
Joined: Tuesday, 9 Mar 2010, 22:36
Pseudonim: mati
GG: 9102736
Location: Kluczbork (ok. 40 km od Opola na NE, powiat kluczborski, gmina kluczbork)
Contact:

Bezpieczeństwo zmotoryzowanych podczas łowów.

Postby mati16klb » Friday, 12 Mar 2010, 15:43

Jeśli pozwolicie, to i ja dodam coś od siebie :). Jak niektórzy zmotoryzowani wiedzą, światła awaryjne mogą nie tylko służyć do włączenia jak stoimy na poboczu, czy ostrzegamy kogoś jadącego z naprzeciwka, że w pobliżu jest wypadek. Można też je włączyć podczas ulewy, żebyśmy byli lepiej widoczni :).
Kluczbork miodem płynący
GG: 9102736
E-mail: mati18klb@gmail.com
Image

User avatar
Wojtek_Bartula
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 1558
Joined: Sunday, 28 Dec 2008, 17:46
Pseudonim: Wojtek_B
GG: 3774920
Location: Oświęcim, Małopolskie
Contact:

Re: Bezpieczeństwo zmotoryzowanych podczas łowów.

Postby Wojtek_Bartula » Friday, 7 Jan 2011, 13:54

Ciekawy filmik o tym co może spotkać każdego podczas łowów:


Trzeba być na prawdę bardzo ostrożnym jadąc w kierunku silnej burzy. W końcu nikt z nas nie ma TIV'a.


Convective Addiction ;D

User avatar
dalmarcin
Sympatyk
Sympatyk
Posts: 87
Joined: Friday, 22 May 2009, 15:41
Pseudonim: dalmarcin
GG: 8890211
Location: Łódź
Contact:

Re: Bezpieczeństwo zmotoryzowanych podczas łowów.

Postby dalmarcin » Sunday, 20 Feb 2011, 23:31

Wystarczy parę minut gradu, albo nawet kilka kul wielkości dorodnych truskawek i możemy nieźle oberwać. Trzeba się mieć na baczności; jeśli chmury są bardzo rozbudowane w pionie bądź też z prognoz wynika, że burza może być gradowa - to jednak jest hardcore dla auta i dla nas :?


Return to “Bezpieczeństwo”